Rabu, 19 November 2014

APA HARGA PETROL KAT BRUNEI LEBIH MURAHHHH??? ...DEY MACAI HANGPA BIAQ BETUI!!!


Memang menjadi perangai semulajadi pencacai Anwar Berahim tak pernah dan tak akan bersyukur apabila mendapat nikmat. Apatah lagi berterima kasih kepada pihak kerajaan jika mendapat sesuatu rahmat.

Contohnya bila kerajaan umumkan harga RON 97 turun 20 sen dari RM2.75 seliter kepada RM2.55 seliter, bukan nak memuji tapi mengeji kerajaan kononnya masih lagi zalim kerana hanya menurunkan minyak untuk golongan kaya jer.

Dan bertambah bodoh tapi nak jugak nama ialah si Rapussy yang kantoi dalam isu 1MDB. Ada jugak perangai nak jadi hero kononnya kerana desakan beliau, Anwar dan rakyat pencacai maka kerajaan UMNO turunkan harga menjelang Persidangan Agung UMNO 2014.

Apa ke baghalnya ko Pussy meroyan merepek merapu nih...???

Malah lebih bangang lagi bila ada puak pencacai pakatan kata harga minyak di Brunei lebih murah cuma RM1.37 sen atau BR Dollar 0.53 sen jer. (lihat rajah perbandingan harga di atas)

Hakikatnya Brunei antara negara yang mengamalkan sistem dwi-harga terhadap penjualan petrol RON 97 nya.

Kereta bernombor plat Brunei yang ingin mengisi petrol di pam-pam stesen negara itu dikehendaki menunjukkan kad pengenalan Brunei dan direkod dalam sistem pembelian. Mereka diberikan harga BR 0.53 sen.

Macai-macai PR sekalian... ini adalah negara Brunei Darussalam yang bersempadan dengan Sabah dan Sarawak. Ramai pelancong kedua-dua negara mengunjungi satu sama lain. Tapi harga minyak di Brunei untuk warganegaranya lain harga, warga asing pula lain harga...macai sekalian adilkah sistem ini???
Macai PR sekalian...ini peta negara Singapork di selatan Malaysia yang korang dan DAP selalu banggakan. Rakyat negara Singapork ini begitu rakus mengisi minyak bersubsidi setiap kali ke Malaysia yang banyak merugikan rakyat negara ini.   
Sementara kenderaan-kenderaan asing yang kebanyakkannya dari Malaysia seperti berplat Sabah, Sarawak atau Labuan mesti kena bayar harga penuh iaitu BR1.18 bersamaan RM3.05. 

Jadi dimanakah yang dikatakan petrol di Brunei tu lebih murah berbanding Malaysia?

Beli minyak Brunei lepas tu nak seludup pun tak berbaloi. Lebih baik guna RON 97 Malaysia harga pun murah RM2.55 sen jer.

Paling penting pam-pam stesen minyak di Brunei diminta mematuhi penguatkuasaan peraturan ini sejak Jun 2008 lagi.  http://uk.reuters.com/article/2008/06/17/brunei-fuel-idUKKLR28442820080617

Mana-mana stesen pam yang gagal dan cuba langgar peraturan ini akan didenda dan digantung lesen perniagaan mereka 

Sebab itulah kerajaan perlu menguatkuasakan penggunaan mykad, biometrik, nombor pin dan auto debit untuk transaksi pembelian bahan api di Malaysia. 

Orang Brunei mudah saja beli RON 97 di pam-pam minyak di sempadan Malaysia. Dengan harga cuma BR0.99 (RM2.55) seliter, apalah sangat BR0.99 tu pada orang Brunei yang duit banyak sekali sekala melancong kat Malaysia?

Korang nak minyak murah pergilah duduk dan mintak jadi warganegara Brunei...ada hudud tuhhh, best apa!!!

Tapi perangai orang Singapore lain pula... rakus kedarah minyak murah kita.  

Negara kita berbilion-bilion rugi setahun, tapi yang jadi mangsa penarikan subsidi adalah rakyat kita. 

Kepada pencacai sekalian lain kali kalau nak cakap tu pakai otak banyak sikit ya...

Hangpa rujuk gak;



9 comments:

Tanpa Nama berkata... 20 November 2014 1:00 PG

dah tau macam udang nak layan buat apa dah memang jenis samdol

Tanpa Nama berkata... 20 November 2014 6:42 PG

apa nak hairan..dah memang keja dia nak bangkang..sampai mampus pun keja dia bangkang. Tahi kerajaan kata najis..depa kata tak...bunga org kata wangi depa kata busuk..(dah keja dia nak bangkang ja sampai mampus)..

jgn jadi bodoh!!! berkata... 20 November 2014 7:14 PG

ron 95 rm 2.30 + subsidi kerajaan 28sen = rm 2.58 sen..ron 97 harga pasaran tanpa subsidi rm 2.55sen..jadi harga ron 97 lebih murah 3sen dr ron 95..betul ke??

Tanpa Nama berkata... 20 November 2014 9:27 PG

pENINNN PENINNN... KO GILO KE HAPER...

Natuna natun berkata... 20 November 2014 11:10 PG

Sebenarnya inilah amalan yang patut kerajaan Malaysia Kaji dan amalkan! pada kenderaan bernombor plate luar haruslah mambayar harga semasa (harga penuh) yang telah ditetapkan barulah kerajaan tidak perlu menanggung kerugian berjuta dolar, sepatutnya kerajaan Malaysia
memikirkan keadah sebegini bukanya masih membebankan rakyat.Tengoklah rakyat singapork begitu rakus dan tidak mengendahkan amaran dari kerajaan Malaysia kerana apa? sebabnya kerajaan Malaysia 'Tidak Tegas' dalam hal2 sebegini amaran hanya untuk seketika tiada tindakan lanjut.... macam "Hangat-hangat Tahi Ayam". Kepada DS Najib cubalah ambil perhatian sama dengan isu ini... anda mungkin 'Tidak pernah' terpikir kesan kepada rakyat kerana semuanya ditanggung oleh kerajaan Malaysia. Bukan nak nafikan faedah @ keistimewaan yg DS Najib dapat tetapi perlulah ingat rakyat yang menyokong anda sama bukan cina tetapi 'MELAYU'.

Tanpa Nama berkata... 21 November 2014 5:22 PTG

Ds najib tngh usaha transform undi cina kt dap kpd bn 100%....punahsihat kata buleh...muahaha...

ez4ubiz73 berkata... 2 Januari 2017 8:49 PG

Dia sangka..atau acah2 pandai...dia tahu ke petrol 60 sen d mekah...dia tahu ke utk buat pbndingan..perlu d bandingkan msia dgn ngara2 pgeluar petrol...banding lak harga petrol d brunei 0.53 BD ( utk rakyat brunei)

**ckp psl dwi harga petrol d brunei..ofcourse kpd rakyat mrk sdiri jual harga murah...TAK MCM malaysia jual kereta nasional kpd rakyat sdiri lebih mahal dr kereta nasional yg d eksport ke negara luar.....kan bangang tu!

Tanpa Nama berkata... 2 Februari 2017 12:17 PG

Kalau aku kata kau bodoh, kau marah... brunei is not part of malaysia, dan betul lah murah, kalau disel baru BD0.31 untuk dan khas rakyatnya, murah laa tuu... untuk bukan warga negara dia, memang laa dia akan caj BD1.60... jangan compare perbezaan kereta keluar masuk bukan dari negaranya, compare dengan penggunaan pada rakyatnya... sama macam MALAYSIA, kalau tak bengap sangat menteri kita, boleh buat benda yang sama, harga dapat di kurangkan, dan untu elakkan subsidi terlepas ke negara lain, buat laa kenaikan harga untuk kereta foreigner, macam thailand dan singapore... ape ke bodoh punya orang... aku baru balik dari brunei, drive semdiri, isi minyak sana.. so aku tau laa jalan cerita diaa... bangang, abadi... pi simpan sedikit untuk anak cucu ko...

azka amin berkata... 5 Februari 2017 6:45 PTG

aku ingat dia ni bodoh piang ilmu belum cukup!! kaji lgi betol2 la bangsat!!

Catat Ulasan