Ahad, 29 September 2013

#PemilihanUMNO : @MukhrizMahathir mampu bawa formula kemenangan BN Kedah untuk perkuatkan lagi UMNO! #MM4VP


Umno polls: Mukhriz's winning factor
By RAHMAH GHAZALI

PETALING JAYA: Despite being born as a child of one of the most-renowned political figures in the country, Datuk Mukhriz Mahathir rise in Umno is based on his own merit, and not because of his father's influence.


"He can't run away from the fact that he is the son of (former Prime Minister) Tun Mahathir Mohamad and he gained people's respect because of that - but they are two different personalities," Umno expert Datuk Prof Dr Ramlah Adam told The Star Online.

Ramlah, who is also a political analyst from Universiti Teknologi Mara, said Mukhriz, 49, will make a great impact in Umno if he is elected as one of its vice presidents in the upcoming party election on Oct 19.


"Although he is still considered young in politics, he already has the authority in (policy decision-making at state level) and people perceive him as educated and professional.

"These are the traits that Umno should highly seek for, as it can open up the floodgates of young politicians to become the next in line in Umno before the next general election," she said.

Mukhriz went against the odds when he announced his candidacy as an Umno vice-president Thursday, facing veterans such as former Malacca chief minister Tan Sri Ali Rustam and former Negri Sembilan Mentri Besar Tan Sri Isa Samad.



The youngest among the pack, he also will be up against incumbent Umno vice-presidents, Datuk Seri Zahid Hamidi, Datuk Seri Shafie Apdal and Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

The trio has also formed a pact to work together to defend their positions at the polls.

When asked whether Mukhriz was aligned to Ali and Isa to unseat the incumbents, another political analyst Datuk Prof Zainal Kling said the situation was unlikely.

"The new faces are fighting individually to displace any of the incumbents, that is all," said Zainal, who is also a political analyst from Universiti Pendidikan Sultan Idris.

All three incumbents, he said, are working hard to gain momentum on the ground and he said it is still not clear who would fall as each has a fair chance winning.

"However, the weakest link would probably be Shafie, because he does not really stand out compared to the rest.

"But you never know, he might make it through because there are delegates who want a representative from East Malaysia," said Zainal.

He also said although Mukhriz had the advantage of being the son of a former premier, he has yet to prove his capabilities in both Kedah and Umno.

"Being a son to Mahathir could be a winning factor, and he could win some votes from delegates from his age range.

"I still don't foresee any changes at the top leadership. I think Hishammuddin, Shafie and Zahid will remain as vice-presidents," he said.


Ramlah, however, had a different take, despite arguments suggesting that Mukhriz was not politically mature to make it through.

"Mukhriz has every advantage to win because now he is a leader from Kedah, a state which holds strongly to the principles of Islam and he has the backing from the people," she said.

She also compared Mukhriz's political influence compared to Isa and Ali, whom she said no longer have the authority in policy decision-making at the state or the federal level.

"Although Ali is the chairman of Malacca Economic Consultative Council and Isa is a Felda chairman, they are not policy makers, unlike Mukhriz," she said."I think it is time we give opportunity for young blood to rise up rather than maintain the old faces," she added.


Harap tiada siapa yang akan menuduh kami cuba untuk menumbangkan salah satu Naib Presiden UMNO sedia ada dengan memberikan fokus khas kepada Datuk Mukhriz Mahathir. Sebagai anak generasi era Tun M dan pendokong kuat agenda transformasi meremajakan UMNO, kami merasakan sudah tiba masanya pemimpin Pemuda diberikan kepercayaan menjawat jawatan Naib Presiden demi memastikan kelangsungan barisan pemimpin pelapis UMNO berjalan lancar.

Siapa yang berani menidakkan kenyataan ini? Kami faham memang sukar untuk melepaskan jawatan dan kedudukan yang telah dipegang untuk sekian lama. Tetapi, mana yang lebih mulia? Diturunkan oleh rakyat atau turun sendiri dengan cara terhormat?

Sejarah PRU-13 yang menyaksikan Kedah kembali kepada BN juga mengukuhkan lagi pendapat bahawa pemimpin muda UMNO perlu mula diberikan peluang untuk mengambil alih tampuk kepimpinan Negara. Siapa yang boleh lupa dengan syarat rakyat Kedah yang mahukan hanya Datuk Mukhriz sebagai MB mereka sebagai ganti untuk menumbangkan Kerajaan PAS? Jelas sekali faktor umur dan tempoh perkidmatan sebagai pemimpin ulung parti peringkat negeri tiada ada langsung dalam pertimbangan generasi muda kini. Apa yang mereka mahukan hanyalah pemimpin muka baru yang boleh membawa aspirasi mereka.

Malah, sebagai MB yang baru dilantik, Datuk Mukhriz juga telah menunjukkan contoh kepimpinan teladan dengan menjemput PAS menyertai Kerajaan Perpaduan di Kedah sebagai merintis usaha untuk menyatu padukan umat Islam di negara ini. Untuk pengetahuan umum, ada satu kerusi exco Kerajaan Negeri yang masih lagi tidak diisi dan disediakan untuk mana-mana wakil rakyat PAS yang berminat. Dan jika tidak kerana pemergian Allahyarham DS Azizan baru-baru ini, pastinya Kerajaan Melayu Islam BERSATU yang pertama telah dapat kita lihat di Kedah.

Mungkin ada yang kata, Datuk Mukhriz ini kelihatan sombong kerana berasal dari keluarga bangsawan. Namun kami pasti itu hanyalah tohmahan pihak pembangkang, kerana jika benar, mengapa rakyat Kedah sendiri boleh letakkan syarat sebegitu untuk menumbangkan PAS? Kita boleh lihat sendiri bagaimana hormatnya beliau kepada mantan MB sebelum ini dengan sering menziarahi allahyarham dari saat beliau terlantar sakit, sehinggalah ke saat beliau menghembuskan nafas terakhir. Bak kata orang, tidak kenal, maka tidak cinta. Namun, kami pasti, darah daging pemimpin ulung  seperti Tun M pastinya dididik dengan sempurna dengan akhlak yang terpuji, Insya Allah.

Tahukah anda berapa ramai rakyat Kedah yang hantar mesej peribadi menyatakan kesyukuran kepada kami di saat keputusan rasmi PAS berjaya ditumbangkan pada PRU yang lalu dan Datuk Mukhriz akan menjadi MB? Jikalau beliau boleh melakukan keajaiban di sebuah negeri yang agak kuat dengan pengaruh PAS, kami pasti UMNO akan lebih mantap PRU akan dating jika beliau diberikan peluang untuk menerajui kepimpinan pusat pula.

4 comments:

Tanpa Nama berkata... 29 September 2013 9:40 PTG

HIDUP BRO MUKHRIZ

HIDUP BRO ZAHID

HIDUP BRO ALI

NYAHKAU BANGSATWAN BEBAL
NYAH KAU HISHAM@AMARAN
GO BALIK KAMPONG AMARAN
MANJANG AMARAN JE KAU NI

Tanpa Nama berkata... 30 September 2013 4:32 PG

tak ke lawak dunia ni.... bila ada org kata dulu dia begitu kerana keadaan waktu tu terpaksa jadi AMARAN aje..

nak sgt undi cina.... layannnnn cina komunis... bukan kah najib sepupunya... punahsihat semuanya dr kubu kj pak lah... mengapa sekarang marah org jadi calun...

mukhriz jadi mangsa... mukhriz dituduh mcm mcm.. org lain yg salah org lain yg tanggung akibatnya..

akhram jadi calun pun difitnah... apasal blog penyokong kj tak salahkan pak lah kj... punahsihat yg beri nasihat kat najib....abis semua mansuh.. kena jadi menteri amaran aje...

jgn melampau liberal
jgn lupa jgn malu jd melayu
jgn melampau lebih ke cina blog dap

perbuatan dan kesalahan sendiri jgn dilempar ke org... jgn hanya tau buat taik..

ada berita lawak lagi.. konon suruh beri peluang betulkan keadaan.. konon dulu di perdaya cina.. tapi jd menteri ambik cina kubu dap jd org penting...

Ya Allah... berilah kemenangan ke mukhriz dan gantilah kj dgn yg lain.. tdk ada manusia yg tdk melakukan kesalahan tapi berilah kemenangan kpd org yg membuat kebaikan lebih besar dr keburukan.. aminnnn

jika saya diberi pilihan dr 4 calun ketua pemuda.. saya memilih akhram.. aminnnnnn

Tanpa Nama berkata... 30 September 2013 5:28 PG

sokong kata anda....

zaman sape beri.. jual.. harta bisnes tender kat cina... kena tanya kj??????

zaman sape dtgnya punahsihat najib.. boss glc.. tanya kj?????

punahsihat najib dr kubu mana... tanya kj?????

mengapa terlampau liberal.. tanya kj????

mana jati diri melayu.. dah hilang bisa pemuda umno.. mengapa.. tanya kj?????

tapi jika nak tau cara buat sajak puisi gurindam yg dipuji blog pembangkang... pun tanya kj... kahkahkah

Tanpa Nama berkata... 30 September 2013 5:35 PG

mr mansuh... mr jual... mr liberal... mr dna... mr pelancungan spiritual bukan islam... semua mr???????????

sape dan dtg dr kubu mana??????

tu juga tanya kj dan geng.. kihkihkihkahkahkahkohkohkoh... dna ayam jadi dna itik..hihihi

Catat Ulasan