Rabu, 6 Mac 2013

Wajib Tengok : Mahkamah Antarabangsa Pernah Tolak Tuntutan Terhadap Sabah (Dokumen Rasmi Kerajaan Filipina).

Jeng.... jeng.... jeng.

Inilah dokumen rasmi yang Sultan Sulu tak kaji sebelum serang Sabah.


MyMassa baru dapat dokumen ni tadi melalui e-mel. Masih lagi mengkaji kandungan dokumen rasmi ini.

Seperti yang pembaca tahu, tuntutan Pulau Sipadan dan Ligitan hanya di antara Malaysia dan Indonesia sahaja.

Rupa-rupanya Kerajaan Filipina pernah cuba-cuba untuk masuk campur. Malangnya Mahkamah Antarabangsa (ICJ) telah menolak permintaan Filipina.

Presiden Filipina sekarang ni tahu pasal dokumen ini dan tuntutan yang dibuat oleh negaranya yang ditolak. Sebab tu beliau pun mengaku Sabah milik Malaysia.

Kalau pulau sekecil Sipadan dan Ligitan pun Filipina gagal tuntut, ini pulak nak tuntut SABAH?


MyMassa sedang kaji dokumen ini. Kalau sempat, MyMassa buat ulasan malam ni dan terus publish. Kalau tak, esok je la ye. 

TUNGGUUUU........

*Sebar-sebarkan.

1 comments:

Tanpa Nama berkata... 7 Mac 2013 12:08 PG

Ada ceritera bhw mana2 treaty atau,perjanjian yg dimeterai sebelum sesebuah negara yg pernah dijajah dan sipenjajah telah decolonised negara tersebut maka treaty atau perjanjian itu telah hilang nyawanya utk dihidupkan kembali pasca penjajahan tersebut.

Berbelitlah...tk paham...?

Ginilah saja....perjanjian pra penjajahan tidak boleh di brought foward untuk dihidupkan kembali selepas penjajah dah cabut! Rakyat negara /negeri itulah yg menentukan arah tujunya .

Catat Ulasan