Rabu, 6 Mac 2013

Akhbar Cina Kritik Pasukan Keselamatan Kita : Belum Berperang Sudah Tewas

Terjemahan akhbar Cina.
China Press


Ruangan: kedai kopi orang ramai m/s C19


Tarikh: 3 Mar 2013 (Ahad)


Tajuk: Belum berperang sudah tewas


Penulis: Goh Kean Nam


Akhirnya pihak polis Malaysia ambil tindakan menyerang tentera Sulu.
 
Walaupun tentera Sulu lebih ramai yang mati, tetapi tidak kurangnya 2 orang anggota polis kita juga telah mati dan 3 orang cedera.


Bagi saya, ia telah memalukan kedaulatan negara kita.
 
Yang pertama, sepatutnya sebarang kejadian itu boleh dihindarkan.

 
2 minggu lepas dengan kehadiran ratusan tentera musuh, mereka mendarat tanpa menggunakan sebarang senjata walaupun sebilah pisau kecil, mereka naik ke darat mengikut tiupan angin laut, tanpa sebarang halangan merentas laut dari Filipina masuk tanpa izin ke negeri Sabah, sehingga mereka dapat menguasai sesuatu tempat di Lahad Datu Sabah, pihak polis negara kita dikatakan lambat tahu dan lambat perasan, cuba anda fikirkan, bukankah ini satu berita yang melucukan?


Masalah yang ada sekarang ini, pihak yang berkenaan tetap tidak memberi penjelasan dalam tangani sempadan kepada rakyat, masih lagi memberikan pelbagai alasan, apa yang sering disebut, pihak polis masih dalam keadaan terkawal, kata-kata yang bongkak, tidak langsung pertikaikan kelemahandiri sendiri yang berlaku di sempadan ynag boleh mencurigakan itu.

 
Selain dari itu, cara penggunaan dari segi erti kata strategi, langsung tidak peka dengan keselamatan, langkah-langkah yang tidak cukup tegas dan tangkas.

 
Bukankah begitu?

Malaysia telah ditubuhkan sehingga ke hari ini lebih setengah Abad lamanya, ia juga telah mendapat pengiktirafan bangsa-bangsa bersatu, apabila berhadapan dan tuntutan tentera Sulu yang tidak masuk akal itu serta menjajah tanah kedaulatan Sabah, adakah kita masih beri mereka peluang untuk berbincang?

 
Mahu pengaruh tentera musuh?
 
Adakah langkah bodoh dengan bertanggapan bahawa negeri Sabah adalah lambakan kepada pendatang haram? Tidak mengapa lah jika tambah lagi ratusan pendatang haram untuk diberikan kad pengenalan kewarganegaraan Malaysia untuk simulasikan tentera Sulu?


Sedangkan ia telah diperlambat-lambatkan sehingga ambil masa 2 minggu, bukankah kita telah membuka peluang kepada pihak musuh untuk susun lebih banyak langkah-langkah strategi mereka, dan langkah-langkah untuk tambah lebih banyak lagi peluang perbincangan?

 
Yang paling penting, bukankah kita tidak pelajari contoh dari peperangandengan VietNam dengan tentera Amerika?

 
Walaupun bilangan tentera Sulu yang masuk ke negeri Sabah itu terlalu sedikit yang dikatakan tidak menjolok mata, tetapi mereka adalah tenteratelah terlatih dengan huru hara di Selatan Filipina, mereka memang hebat dari segi ketangkasan dalam strategi peperangan, apabila mereka nampak peluang di depan mata, jika kita terlapas kawalan dalam perang gerila di dalam hutan, anggota polis yang hidup dengan selesa dan dibuai dengankesenangan hidup tidak semestinya mampu mengatasi mereka, dan mampu mempunyai sebarang kelebihan di situ.

 
Selain dari itu, permulaan gerakan itu dianggotai oleh pihak polis dan bukannya dari pihak tentera Malaysia untuk atasi tentera musuh, bukankah ini bermakna kita ambil ringan terhadap tentera musuh?

 
Dahulu semasa Singapura baru sahaja ditubuhkan sebagai sebuah negara, ada sesetengah orang sedang meramalkan, jika Malaysia dan Singapura berperang, kepada rakyat yang ramai dan tanah yang luas seperti di negara kita ini, Singapura lebih memilih cara Israel, menggunakan senjata canggih untuk mendapat kelebihan di situ.

 
Tetapi hari ini, masalah itu tidak semestinya sudah ketinggalan zaman.
 
Kita tidak perlu sebut negara Singapura, walaupun pada satu hari nanti jutaan pendatang tanpa izin di negara ini bergabung melakukan rusuhan dan revolusi, tidak semestinya pihak polis dan pihak tentera dapat atasinya.


Kerana musuh utama mereka bukan pihak lawan, musuh utama mereka adalah pada diri mereka sendiri.

 
Semangat kecintaan negara dalam jiwa mereka, telah lama ditewaskan dengan sogokan penyelewengan dan rasuah.

Sumber : http://ptd-kokak.blogspot.com/2013/03/translation-akhbar-cina-tentera-sulu.html

Kepada waratawan akhbar Cina ini atau orang-orang yang sependapat dengan artikel ini, MyMassa upkan artikel yang pernah MyMassa paparkan di sini. Jangan mudah mengkritik jika anda tak tahu perkara yang sebenar.

Kepada orang Semenanjung yang tak tahu apa-apa tentang sempadan laut di Sabah, MyMassa kongsikan entri dari blogger Sabah sendiri (http://dkmsabah.blogspot.com/2013/03/sempadan-negara-mudah-dibolosi-ini.html).

SEMPADAN NEGARA MUDAH DIBOLOSI?... INI HAKIKAT SEBENAR



Saturday, March 2, 2013



Seperti yang pengarang duga, ketika kerajaan sibuk menaik taraf sistem pertahanan negara, pasti akan ada anasir yang ambil kesempatan untuk cari kesalahan kerajaan. Terbaru kes pencerobohan di Lahad Datu, pembangkang seperti diramal akan memainkan isu scorpene. Ni mau tanya ba, Scorpene di Sabah ada berapa biji ba?. Itu pun yang paling bising masa scorpene sampai di Teluk Sepanggar adalah orang-orang pembangkang, terutama sekali ahli-ahli PAS yang bapak dia sendiri pun PATI, nak tau siapa? cari sendiri. 



Scorpene sebiji dengan keluasan perairan dan jarak dari Sepanggar ke Lahad Datu, bagi pengarang memang ada rasionalnya cadangan penduduk setempat jika sebuah pengkalan Tentera Laut diwujudkan di antara Lahad Datu dan Semporna. Scorpene sebiji yang ribut sekampung angkara perbuatan pembangkang, rasa-rasanya perlu di tambah lagi sebiji lagi mantap kalau ada 3 biji di Sabah di mana sebuah lagi di letak di Utara Sabah (Kudat). Sepatutnyanya isu berhubung pemilikan persenjataan tidak seharusnya dipolitikkan. Ini tidak!, ada pula istilah Kapal Selam Tidak Boleh menyelam. Bila tentera laut bagi pemimpin pembangkang ni naik kapal selam, keluar pula isu baru "Kapal Selam Hanya Boleh Menyelam 15 meter". Aduh... Bagi naik salah, tak bagi naik pun salah... susah-susah kasi selam saja dorang yang otak pembangkang ni kt dalam laut dan jangan naik-naik. Selesai masalah lama dan buka buku baru. 





Penjelasan Daripada Rakyat Sabah Berhubung Kelonggaran Sistem Pertahanan Negara di Perbatasan.



Kalau ayat sebegini pengarang cukup bersetuju.



Pencerobohan di #LahadDatu: mari kita dengar penjelasan dari rakyat sabah sendiri...



Kwn2, allow me a moment of indulgence to clear the foul stench of stupidity amongst the malaysians. Kes kat LD is nothing new to us sabahans, in the 90s they abruptly came to the shore at Semporna and immediately bombed the police stations, and went amuck at the town.

They are smart people, some left at the sea naik dr kwsn bakau and lived 4 6 mth b4 start to mingle with locals and married them. The tausugs in LD now didn't came all at once, instead they came in batches, with inside helping frm their family at the village.



Trust me they have been there at least 2 3 mth b4 the group bcomes complete, then they decide its time to wage war. Klu tak paham rules of engagement, jgnlah menunjuk pandai ckp bukan2 kata kerajaan lemau, ada hati nak banding dgn Bersih.



Polis kene masuk dulu sbb dorg trained as negotiators, tentera is the last resort as they will not spare anyone once commanded. They need time to ensure all the locals are out of the village and then cut their food and finance sources, hoping the tausugs will surrender. That is our rules of engagement. We are not barbaric stoic like the american soldiers.

Yg pandai ckp je kt media skrg ni cuba bg arahan btukar kt sbh ke swk, meraung bwk keturunan naik turun ofis merayu xnak dok sana, tp mulut mcm haram mengutuk semua yg tlibat kt LD kata klu dorg kt sana lama dah setel. Kene suntik kt spital pun pejam mata mengucap2, tgk darah pun pitam lagi nak g perang.

Those who went in and died today knew they might not come back alive, as that was their vow when inducted to the force. So please, belajar dr sejarah, nak blajar sejarah kene bnyk membaca, sbb tu org kita ramai jd mcm ni, mulut ngan otak tak sama frekuensi, bhs biadapnya bangang abadi. Fedup with their stupidity. Thank u for ur moment.

Sumber : http://dkmsabah.blogspot.com/2013/03/sempadan-negara-mudah-dibolosi-ini.html

Kepada rakyat Malaysia yang salahkan Kerajaan, Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, Menteri Pertahanan sebab sempadan laut kita bocor, cuba fikir kembali insiden ini. Singapura yang begitu kecil sempadan laut mereka pun Mas Selamat boleh lepas. 
Interpol has issued an "Orange Notice" for the leader of southeast Asian Jemaah Islamiyah, Mas Selamat bin Kastari, who escaped from a detention center Wednesday.
Singapore Home Affairs Minister Wong Kan Seng told his Parliament that a "security lapse" is what led to Mas Selamat's escape. While waiting to visit his family, Mas Selamat escaped from the Internal Security Department's Whitley Road detention facility shortly after 4 PM local time after being granted permission to use the washroom. The escape led to Mr. Wong apologizing for the incident and the beginning of an island-wide manhunt for Selamat.
"When it comes to escapes, the first hours are crucial," said Jean-Michel Louboutin, Interpol's executive director of police services. "The state of Singapore has put into operation everything that's needed to be done. It's a small country, so it's easy to cross and leave."
Selamat, a 47-year-old former bus mechanic and a father of 5, was once accused of plotting to hijack a plane and crash it into Singapore's international airport. He is "someone who presents a potential physical danger to others, but also a potential danger by organizing future bombings," Louboutin said.
Mas Selamat bin Kastari, a Singaporean national of Indonesian birth and extraction, stands 158 cm (about 5 feet 2 1/4 inches) tall and walks with a limp in his left leg.
After the "Orange Notice" was released, Mas Selamat's picture and fingerprints were released to Interpol's 186 member countries. He remains at large.
http://en.wikinews.org/wiki/Jemaah_Islamiyah_leader_Mas_Selamat_escapes_from_Singapore_prison


Apa jenis teknologi moden ketenteraan Singapura takde. So, cuba tengok video ini menjadi bukti sempadan laut Singapura yang lebih kecil dari Malaysia pun boleh bolos jugak.


Baca seterusnya di sini : http://mymassa.blogspot.com/2013/03/panas-video-menjawab-bagaimana-sempadan.html

*Ada sesetengah kaum hanya pandai mengkritik.

9 comments:

Abang Hensem berkata... 6 Mac 2013 8:05 PTG

Well, some people do like to criticize but whenever times we ask them to bear arms, most of them will probably say, 'I ALREADY PAY MY TAXES, WHAT? THAT'S PATRIOTIC ENOUGH FOR ME!'

Tanpa Nama berkata... 6 Mac 2013 8:36 PTG

Bukan nak mengata tapi terpaksa berkata - ada berapa kerat polis atau tentera berbangsa cina kat lahad datu sekarang ni ? Takat nak melalak menghina dan kondem macam anjing kat media sosial cam facebook tu boleh lah. MELAYU lah majoritinya yang mengadai nyawa demi mem-pertahan pondan pondan ni semua - Syabas Melayu

Tanpa Nama berkata... 6 Mac 2013 8:57 PTG

fuck la apek makan babi...sebab makan otak babi banyak sangat tu yang tak reti nak berfikir....lu bleh hidup senang aman damai pun lagi mau kritik kaaa.....kalau ada berani....volunteer your name and come here if you really patriot and ready to die for malaysia......

Tanpa Nama berkata... 6 Mac 2013 9:36 PTG

Aku rasa CINA kat Malaysia ni mmg x der batu..berapa kerat yg masuk tentera? Dalam 1000 aku rasa 1 pun susah. Nak kondem, tengok diri sendiri dulu...

Kaum cina kat Malaysia ni hidup cuma nak cari makan jer...
Lagi mau bising2...Singapore tu korang ingat dgn asset ketenteraan mereka yg berlambak, korang ingat kuat ker?...aku gerenti kalau malaysia sua kan MLRS kat negara tersebut, semua asset2 singapore boleh simpan kat muzium ler....

Tanpa Nama berkata... 6 Mac 2013 9:56 PTG

Negara canggih di dunia pun boleh bolos. Masih ingat 9/11. The so call pengganas pun boleh masuk, buat rancangan, dan letupkan 3 kapalterbang ke bangunan.

Tanpa Nama berkata... 7 Mac 2013 5:03 PG

Cina ni memang lahabau, takyah kritik banyaklah, korang semua undi DAP, suruh diorang je pergi Sabah tahan lanun Sulu tu, ada berani?

Tanpa Nama berkata... 7 Mac 2013 9:06 PG

Bangsa Cina Malaya ni memang suka kutuk, kalau buat duit dia orang banayak happy, kalau suruh pertahan negara mereka lari ke aostalia ke, kenada ke atao singanapore nak selamatkan nyama lahabau mereka sekeluarga. yang dia olang tau cari banyak duit lari ke negara olang ang mao, kasi malangyu sama asli korbankan nyawa. mereka semua happy ma. kalau balik negala chiena, semua sure hidup melarat......

abe berkata... 7 Mac 2013 9:54 PG

ingatkan anak cucu kita nanti:-
1. Bangsa cina adalah BUKAN BANGSA asal tanah melayu.
2. Bangsa cina hanya diberi sifat "kasihan" untuk datang dan menjadi rakyat tanah melayu.
3. Bangsa cina jangan sesekali diberi "muka" di tanah melayu.
4. Bangsa cina tidak akan membiarkan bangsa melayu melebihi dari bangsanya khususnya melibatkan ekonomi di Malaysia
5. Bangsa cina tidak akan menyertai pasukan pengaman tanpa dipaksa.
6. Bangsa cina hanya akan mengutamakan kaumnya dalam industri pekerjaan.

Tanpa Nama berkata... 7 Mac 2013 4:12 PTG

HEHE NAK MASUK PLKN PUN DIORG X BERANI...CINA NI BILA RAMAI DIA BERANI LAH

Catat Ulasan