Ahad, 10 Mac 2013

Susulan Insiden Lahad Datu : Pemimpin PKR Tweet Polis Alat UMNO!

4
Tweet dari Latheefa Koya bila rakannya perlu membantu siasat polis akibat kenyataa Tian Chua (konspirasi Lahad Datu).

Gambar dari Blog Badut Rakyat

Adakah Polis alat UMNO atau Polis alat masyarakat kerana dah ada 205 laporan polis terhadap Tian Chua?
POLIS TERIMA 205 LAPORAN BERHUBUNG KENYATAAN TIAN CHUA SETAKAT INI

Kuala Lumpur, 9 Mac - Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid
Abu Bakar berkata pihaknya menerima 205 laporan berhubung kenyataan yang dikeluarkan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua, yang dilihat cuba mempolitikkan insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.

Beliau berkata setakat ini, sebanyak 140 percakapan dirakam dan kertas siasatan kes itu sudah dibawa kepada pihak Peguam Negara.

"Kertas siasatan itu telah dibuat di Johor dan disiasat di bawah Seksyen 500 iaitu memfitnah kerajaan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Bersatu Memerangi Jenayah di Kuchai Lama hari ini.

Pada 1 Mac lepas, Portal KeadilanDaily, antara lain, memetik Tian Chua sebagai berkata pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat, seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah. - BERNAMA

Begitu celupar mulut pemimpin pembangkang ni sampai boleh tuduh Polis sedangkan dah ada 205 laporan polis terhadap Tian Chua.

*Kalau Polis alat UMNO, yang rebut padang dengan budak-budak ni alat apa pulak?


Update Insiden Lahad Datu : Dua Orang Pegawai Pasukan Keselamatan Cedera Ditembak Malam Tadi.

1

OP DAULAT: SIDANG MEDIA 9 MAC 2013 (10.30AM)

Bermula jam 8 malam hingga 4 pagi tadi, telah berlaku kejadian tembak menembak di kawasan operasi yang mana dua (2) pegawai pasukan keselamatan telah mengalami kecederaan akibat ditembak oleh pihak penceroboh. Setakat ini tiada kematian dilaporkan dikedua-dua belah pihak.

Jumlah tangkapan setakat hari ini, seramai 85 orang dan semua tangkapan disiasat di bawah Seksyen 130c (1) (a) Kanun Keseksaan dibaca bersama Security Offences (Special Measures) Act 2012.

Kawasan di Lahad Datu telah beransur pulih dan pihak PDRM menasihatkan kepada orang ramai agar tidak percaya kepada khabar-khabar angin yang tersebar.

Update Lahad Datu : Sultan Sulu Isytihar Jihad Berperang Dengan Malaysia.

5
Berita dari Yahoo News.

Kiram declares jihad against Malaysia



'Sulu Sultan' Jamalul Kiram III yesterday declared that his fight against Malaysia is a jihad.

But instead of meeting with his generals for attacks or reinforcements, Kiram meets with legal volunteers that could help him press proprietary rights over Sabah in his Taguig home.

“(The end to this conflict) depends (but) we always submit ourselves to the almighty Allah. So meaning, it’s some sort of jihad,” Kiram told Yahoo! Southeast Asia.

But Kiram’s brother-in-law, Abrahan Idrijani, quickly interjected, clarifying the Sulu sultanate is referring to a “legal battle” in insisting their claim of ownership over Sabah.

Idrijani, who also serves as the sultanate’s secretary-general, explained the Kiram clan has chosen a jihad in the form of “fighting for the right.”

“There are many forms of jihad. This jihad is in the form of fighting the (legal) right. This is not to wage a war,” Idrijani emphasized.

“The sultanate is now undertaking a jihad for fighting the (legal) right over the territory of Sabah,” he reiterated on behalf of Kiram

On Friday evening, Kiram met international law expert Marwil Llasos, who helped write a book entitled “The Philippine Claims over a portion of North Borneo: Documents, Materials, and Cases” in 2003.

The book, which collated documents and legal arguments supporting the country’s claim over Sabah, has been among the documents Kiram showed Yahoo! Southeast Asia in an interview on Friday evening.

The Sulu leaders welcomed Llasos’ move to help them elevate their claim to international audience after President Benigno “Noynoy” Aquino III’s strong reservation on the issue.

“We just finished writing another letter informing the United Nations that Malaysia is not complying with their call to peacefully end violence in Sabah,” Kiram said.

“We want them to investigate this genocide. I don’t know why they do not want a ceasefire. It’s very un-Islamic,” he added.

Kiram said the timing came perfectly as they are contemplating of filing violations of humanitarian law cases against Malaysian Prime Minister Najib Razak before the International Criminal Court (ICC).

Idrijani said the Malaysian leader should be held liable for using the “policy of genocide” to drive away Tausug people from Sabah to benefit his political interest at the expense of civilian lives in Sabah.

“We know very well that last night was the last day of tenure of the Prime Minister of Malaysia. That’s why he ordered massive attacks because he wants to gain credit,” Idrijani said.

The Malaysian prime minister is running a very close race for re-election against opposition party Pakatan Rakyat, which is led by Anwar Ibrahim.

Ibrahim has also been linked to plots to derail peace talks between the Philippine government and the Moro Islamic Liberation Front (MILF).

Kiram’s second wife, Celia, claimed the Malaysian officials chose to ignore UN secretary-general Ban Ki Moon’s call to peacefully end Sabah stand off to postpone the elections.

“He ordered the attack so there will be no election,” she said.

Llasos, who also specializes in humanitarian law, explains Malaysia’s defiance against UN’s call for peace practically tags them as an “international outlaw.”

“In effect, Malaysia is an international outlaw because it is not following the UN call for sobriety. In the eyes of the international community, that is a violation of Geneva convention,” he explained.

The royal family of Kiram also met with representatives of the Sabah Claim Society, which offered to sponsor Kiram’s transportation and accommodation to Europe.

The five-year old group vows to financially support Kiram and some members of his family to “socially meet” with international politicians and audience in Europe to further their claim over Sabah.

Kiram, who has been undergoing dialysis for one year and three months, also expressed openness to negotiate with Malaysia in a neutral country like Singapore, Brunei , or Hong Kong.

He vows to fight for their right in Sabah until he draws his last breath.
Sumber : http://my.news.yahoo.com/kiram-declares-jihad-against-malaysia-085414183.html

*Memang tepat keputusan Kerajaan adakan Kawasan Keselamatan di Sabah sebab ada kemungkinan peperangan ini akan berpanjangan. Cuma jihad melawan Kerajaan Islam di Malaysia ni macam pernah MyMassa dengar, tapi di mana ya?


Ops Daulat: Pasukan Keselamatan Tahan 27 Orang di Zon Merah

0
Tiga bot yang membawa 27 penumpang ditahan oleh pasukan keselamatan di Tanjung Batu. Mereka ditahan ketika bot yang dinaiki berada di Zon Merah Ops Daulat di kawasan pantai Tanjung Batu, dekat sini pada 10 pagi Sabtu
LAHAD DATU: Pasukan keselamatan menahan 27 orang yang menaiki tiga buah bot ketika berada di Zon Merah Ops Daulat di kawasan pantai Tanjung Batu, dekat sini pada 10 pagi Sabtu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata mereka yang mendakwa kononnya ingin menangkap ikan ditahan di atas bot masing-masing setelah pihak keselamatan mencurigai kehadiran mereka di kawasan larangan itu.

"Kita curigai kehadiran mereka berhampiran lokasi operasi, jadi kita serahkan kesemua mereka kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu untuk siasatan lanjut. "Walaupun tiada senjata ditemui, saya telah arahkan polis Daerah Lahad Datu untuk jalankan siasatan mendalam dan akan ambil tindakan sewajarnya jika mereka mempunyai kaitan dengan kumpulan penceroboh berkenaan," katanya dalam sidang media bersama Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin di markas operasi Op Daulat Felda Sahabat 16, dekat sini, Sabtu.

Beliau berkata penahanan itu menjadikan jumlah mereka yang ditangkap kerana disyaki mempunyai kaitan dengan militan dari Sulu meningkat kepada 106 orang, berbanding 79 orang semalam.

Berikutan operasi membersih dan membanteras musuh sedang dijalankan, Ismail menasihati orang ramai supaya tidak memasuki kawasan larangan yang ditetapkan kerana boleh menjejaskan operasi selain membahayakan mereka yang tidak berkenaan.

Berhubung 53 mayat penceroboh yang belum dibawa keluar dari Zon Merah, beliau berkata semua militan yang ditembak itu belum diperiksa oleh unit Forensik berikutan kedudukannya berhampiran dengan lokasi di mana musuh berada dan keadaan itu boleh mengancam nyawa pasukan sekiranya dihampiri.

Ismail berkata walaupun terdapat beberapa mayat telah dibawa keluar, namun sejak unit Forensik diserang Rabu lepas pihaknya terpaksa mengambil langkah lebih berjaga-jaga.

Katanya sehingga kini unit Forensik hanya merakamkan gambar penjenayah yang terbunuh tetapi belum dapat menjalankan proses siasatan dan bedah siasat ke atas mayat-mayat terbabit bagi tujuan pendakwaan.

Selepas lima hari dilancarkan, Ops Daulat yang membabitkan pasukan polis dan angkatan tentera berjaya membunuh 53 orang militan, manakala tiada anggota pasukan keselamatan yang dilaporkan cedera atau terkorban.-BERNAMA

Sumber : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2013/3/9/mstar_berita/20130309200016&sec=mstar_berita

Kenapa Ramai Pecacai Anwar Marah Dengan Video Ni?

5
Video Mr Mansuh.


Yang MyMassa tak tahan, ada komen yang tuduh pembuat video ni dibayar oleh BN. Ada bukti ke bro?

Kalau macam ni konfirm PKR bayar blogger.


Silap-silap yang komen ni pun kena bayar secara bulanan.

*Kata pembangkang memperjuangkan hak kebebasan bersuara. Yang butthurt sangat tu sebab apa.

Sabtu, 9 Mac 2013

Penggodam (Hacker) Pro Pembangkang Tertangkap Juga Akhirnya.

2
MyMassa baru perasan berita ni.

[DITANGKAP] Sofea Hana Pengodam Web Agensi Kerajaan Ditangkap Polis

Kuala Lumpur – Seorang penggodam komputer yang dikenali sebagai Sofea Hana yang telah diburu Pihak Polis kerana memfitnah Datuk Seri Najib meletak jawatan akhirnya ditangkap di sini, kata polis Bukit Aman petang semalam.

“Apabila ditanya apa yang dilakukan dengan website tersebut, dia menjawab godaman itu sekadar suka suka ,” kata Timbalan Ketua Polis Bukit Aman, Datuk Azhar Othman Yaakub.

Menurutnya, pihak Suruhanjaya telah mengambil tindakan drastik atas dakwaan memfitnah keterlaluan ke atas Datuk Seri Najib. Menurut sumber, Sofea Hana telah deactivate akaun facebook beliau http://www.facebook.com/sofea.hana.9 selepas mengetahui identitinya sedang dicari pihak berkuasa.

“Dia telah menggodam lebih dari 10 website kerajaan malaysia atas dasar politik. Terdahulu beliau telah mengupload video pendakwah bebas, Ustaz azhar idrus atas dasar politik,” tambah ketua polis tersebut.

Wanita itu Ditahan di lokasi kediaman beliau petang semalam.

Seorang daripada penggodam yang aktif dan popular di dunia siber tanah air, Prince Zorro mendedahkan kegiatan Sofea ini.

“Sofea sememangnya dikenali di kalangan komuniti penggodam tempatan, kerana mempunyai kepakaran tinggi dan diketahui mempunyai sentimen anti-kerajaan yang kuat. Justeru, selagi tidak dibendung dia akan meneruskan perbuatannya,” katanya ketika dihubungi semalam.
Katanya, hampir kesemua laman web agensi kerajaan amat mudah untuk diceroboh dan ini amat membimbangkan memandangkan sistem keselamatan yang longgar termasuk kecenderungan penggunaan kata laluan yang sama oleh pentadbir laman kerajaan.
“Untuk menceroboh laman web terbabit menggunakan akaun pentadbir, Sofea menggunakan kebolehannya mendapatkan kata laluan dan memasukkan apa saja program yang diingini, malah jika dia mahu dia boleh mengubah keseluruhan reka bentuk laman berkenaan,” jelasnya.
Kes berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 5 Akta Jenayah Komputer 1997 menurut kata Ketua Unit Keselamatan Siber, Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Superintendan Victor Sanjos ketika dihubungi yang membawa hukuman maksimum penjara tujuh tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
“Walaupun dia menggunakan identiti palsu atau cuba menyembunyikan alamat Internet Protocol (IP), saya jamin polis akan dapat mengesan suspek kerana kita ada kaedah tertentu untuk menjejak suspek,” katanya ketika dihubungi.
Dua kenyataan palsu disiarkan semalam dalam sistem e-Akhbar dan e-Press laman web Jabatan Penerangan bertajuk ‘Memo Permohonan Rakyat Malaysia dan Perdana Menteri Secara Rasminya Meletak Jawatan’.

 – AFP
 

Tahniah kepada SKMM dan PDRM yang cekap mengesan penggodam ni. Cuma MyMassa risau, pembangkang ni bukan buat serangan siber dari dalam negara, pengganas luar negara pun kempen untuk pembangkang?


Kalau Milosuam, Amenoworld boleh dapat RM3000 sebulan, berapa pulak PKR bayar Nur Misuari?


Insiden Lahad Datu : Adakah Rakyat Malaysia Bersedia Menghadapi Revolusi?

2
MyMassa kongsikan beberapa ucapan dan perancangan PKR untuk mengadakan revolusi ala Arab Spring di Malaysia untuk tumbangkan Kerajaan.




Bila tengok video ini dan nilai kembali apa yang berlaku di Sabah, MyMassa nampak sebahagian besar rakyat Malaysia bencikan keganasan dan keadaan tidak selamat.

Pakcik ini merenung nasib dia dan keluarga setelah terpaksa berpindah akibat insiden Lahad Datu

Jika anda semua tidak mahu revolusi dan keadaan tidak stabil berlaku di negara ini, pilihlah sebuah Kerajaan yang bertanggungjawab yang tidak meninggalkan rakyatnya ketika susah atau senang.


Bukannya parti yang menjanjikan bulan dan bintang sehingga dilantik sebagai Huguan Siou, tetapi langsung tidak menjenguk rakyat Sabah bila Sabah diserang.


Nak kata penerbangan ke Sabah penuh, tidakkah dia mempunyai jet mewah untuk membawanya berceramah di sana sini?



Tak cukup dengan jet mewah, dia juga ada helikopter untuk bawanya berkempen.


Sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab, pilihlah sama ada anda mahu keamanan atau revolusi?

West Attempts to Install Client Regime in Malaysia

The West has been propping up Malaysian opposition candidate Anwar Ibrahim for years.
Anwar Ibrahim, head of Malaysia’s opposition coalition, which includes the Malaysian Islamic Party (PAS), has spent a lifetime in the service of Western interests. Anwar Ibrahim was Chairman of the Development Committee of the World Bank and International Monetary Fund (IMF) in 1998, held lecturing positions at the School of Advanced International Studies at Johns Hopkins University, was a consultant to the World Bank, and a panelist at the Neo-Con lined National Endowment for Democracy’s “Democracy Award” and a panelist at a NED donation ceremony - the very same US organization whose subsidiaries are funding and supporting Bersih, a faux-pro-democracy Western-funded street movement that in fact was created by, and in the service of Anwar Ibrahim’s political ambitions.

Bersih’s street activism fits into a global pattern of Western-backed “color revolutions,” where meddling in sovereign nation’s political processes to install Western-client regimes is disguised as “democracy promotion.”

Anwar Ibrahim’s affiliations with Malaysian “Islamists,” the already active political subversion his US State Department-funded Bersih movement is sowing in Malaysia’s streets, and his Western backers’ habitual support for terrorism internationally as a geopolitical tool, raises the possibility that his opposition movement is complicit in the conveniently timed militant destabilization Malaysia now faces, only months before 2013′s general elections.

This may be why the Western media refuses to properly cover an otherwise very noteworthy conflict. The fact that these militants are emanating from long-time US ally, the Philippines, and the Philippines’ current role in assisting the US “pivot” towards Asia, and more specifically facilitating a proxy confrontation with China, illustrates the greater regional implications at play. The US intends to install client regimes in Myanmar led by Aung San Suu KyiThailand led by Thaksin Shinawatra’s despotic political dynasty, and in Malaysia led by Anwar Ibrahim. Together, this front will then be turned against Chinese interests as part of a long-planned desire to encircle and contain China.

It will be done so under ASEAN and at the cost of Asia’s stability and prosperity.
The future of Asia hangs in the balance, and therefore conflicts like Malaysia’s battle against armed extremists in Sabah may not be covered by the Western press, but it must be covered by the alternative press. The unhinged insanity that is now spilling blood on Malaysia’s shores, also represented by the West’s proxy Anwar Ibrahim and his attempts to provoke street protests against the ruling government, illustrates just how dangerous the current Anglo-American international order is, and how far its reach extends.

We must  identify the corporate-financier interests driving this agenda, – interests we most likely patronize on a daily basis, and both boycott and permanently replace them to erode the unwarranted influence they have used, and will continue to use against people the world over.

Sumber : http://www.globalresearch.ca/malaysia-invaded-100s-of-terrorists-land-on-beaches-western-media-mute/5325621

*Fikir-fikirkan.

Update Insiden Lahad Datu : Militan Terperangkap, Mula Bergerak Dalam Kumpulan Kecil - PAT

0

Militan Terperangkap, Mula Bergerak Dalam Kumpulan Kecil - PAT


LAHAD DATU, 9 Mac (Bernama) -- Pasukan keselamatan yakin anggota militan bersenjata dari Selatan Filipina kini bergerak dalam kumpulan kecil setelah terperangkap dalam kepungan di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu, kira-kira 130 km dari sini.

Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata kawalan ketat yang dilakukan di lokasi operasi sejak Op Daulat dilancarkan bagaimanapun tidak memungkinkan penceroboh bersenjata itu dapat memboloskan diri.

"Berdasarkan kejadian dan tindakan yang diambil, kami berkeyakinan besar bahawa mereka kini terperangkap di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu.

"Jadi, kami akan meneruskan kepungan dan membuat penggeledahan. Fokus kami kini tertumpu pada kedua-dua tempat dan kepungan dikekalkan bagi mengelak pihak musuh masuk semula ke Kampung Tanduo selepas melarikan diri ke Tanjung Batu," katanya dalam sidang media bersama Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar di markas operasi Op Daulat Felda Sahabat 16, dekat sini, Sabtu.

Seorang daripada militan Sulu maut ditembak di Kampung Tanjung Batu, selepas cuba memboloskan diri daripada kepungan pihak berkuasa seorang diri dalam insiden pada pukul 8 pagi tadi.

Zulkifeli berkata pasukan keselamatan akan mengetatkan lagi kepungan di kawasan hutan dan berpaya di kedua-dua kampung berkenaan yang dikenal pasti laluan oleh kumpulan militan itu untuk meloloskan diri sebelum ini.

"Mereka tidak mungkin lepas daripada kepungan. Mereka cuma dapat keluar dari Kampung Tanduo ke Kampung Tanjung Batu melalui jalan hutan sekunder dan berpaya, bukan melalui jalan darat dan laut...jadi, kita akan perketat kepungan di kawasan itu," katanya.

Beliau berkata kepungan di Kampung Tanduo membabitkan jarak seluas empat kilometer persegi dan aktiviti pembersihan ke atas penceroboh bermula di situ sebelum diperluaskan ke Kampung Tanjung Batu.

Zulkifeli berkata sejak gerakan ofensif dan beberapa serangan susulan dilancarkan penceroboh kini menyembunyikan diri di dalam semak dan hutan tebal serta pokok-pokok besar, bukan lagi di dalam rumah penduduk.

Polis mengesahkan, selepas lima hari dilancarkan, Op Daulat yang membabitkan pasukan polis dan angkatan tentera berjaya membunuh 53 orang militan dengan 79 ditahan, manakala tiada anggota pasukan keselamatan yang dilaporkan cedera atau terkorban.

--BERNAMA

Update Lahad Datu : BERITA Sabtu Mac 9, 2013 Polis Periksa Kg Simunul Kesan Saki Baki Senjata Penceroboh Militan

0
Polis Periksa Kg Simunul Kesan Saki Baki Senjata Penceroboh Militan

SEMPORNA: Polis pada Sabtu menjalankan pemeriksaan di Lorong 5, Kampung Simunul, di sini bagi mengesan saki-baki senjata kumpulan penceroboh militan yang terlibat dalam kejadian serangan hendap 2 Mac lepas.

Ketua Polis Daerah Semporna DSP Mohd Firdaus Francis Abdullah berkata pemeriksaan itu melibatkan kira-kira 100 anggota polis dari komando VAT 69, Unit Tindakan Khas Bukit Aman, Pasukan Gerakan Am Batalion 14 dan Unit Forensik.

"Selain untuk mengesan senjata api, kami juga membuat lakaran lokasi kejadian termasuk lakaran laut secara spesifik," katanya ketika dihubungi di sini, Sabtu.

Tinjauan Bernama ke lokasi kejadian mendapati pemeriksaan yang bermula seawal 8 pagi dan berakhir lima jam kemudiaan mendapati rata-rata penduduk melahirkan perasaan lega apabila polis menjalankan pemeriksaan di kawasan itu.

Ketua Kampung Simunul, Ramlee Saraman berkata pemeriksaan seumpama itu adalah yang pertama sejak kejadian serangan hendap yang mengorbankan enam anggota polis dan menyebabkan enam musuh terbunuh.

"Ketika polis membuat pemeriksaan, penduduk yang berada di dalam rumah diarah tidak keluar rumah, manakala yang ingin masuk ke dalam rumah diarah tunggu sehingga pemeriksaan selesai," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata pemeriksaan anggota pasukan keselamatan itu menimbulkan perasaan lega penduduk yang sebelum ini hidup dalam kebimbangan berikutan kejadian pertempuran antara polis dan penceroboh militan itu. "Penduduk kampung kini boleh menarik nafas lega dan meneruskan kehidupan seperti biasa," katanya.

Ditanya mengenai jumlah penduduk yang kembali ke kampung, beliau berkata minggu lepas jumlah penduduk yang meninggalkan kampung ini hampir 1,000 orang tetapi hari ini hanya tinggal 300 orang yang belum pulang. -BERNAMA

Anggota polis dari Unit Tindakan Khas (UTK) keluar dari kampung selepas melakukan pemeriksaan sekitar Kampung Simunul bagi mengesan saki baki pengganas Sulu di Semporna, Sabtu. Dalam kejadian Sabtu lepas enam anggota polis maut dalam serangan penceroboh di Kampung Seri Jaya, Simunul, Semporna. -fotoBERNAMA

Sumber : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2013/3/9/mstar_berita/20130309163846&sec=mstar_berita

Insiden Lahad Datu : Penganalisis Politik: Pencerobohan Sabah Cuba Wujudkan Keadaan Tidak Stabil Menjelang Pilihan Raya

1
Gambar dari Wikipedia

Penganalisis Politik: Pencerobohan Sabah Cuba Wujudkan Keadaan Tidak Stabil Menjelang Pilihan Raya

Oleh Noor Farhana Ahmad Norain dan Nurul Huda Che Das

KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Beberapa penganalisis politik menganggap insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah, sebagai cubaan mewujudkan keadaan tidak stabil di Malaysia di ambang pilihan raya umum diadakan.

Mereka berpendapat ada pihak tertentu yang menghangatkan semula isu tuntutan 'Kesultanan Sulu' ke atas Sabah walaupun ternyata ia telah berlaku lama dulu.

Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata insiden pencerobohan itu boleh mempengaruhi pola pengundian rakyat Malaysia.

Bercakap kepada Bernama, beliau yang mempersoal kewajaran isu tuntutan Sabah dibangkitkan semula, berpendapat rakyat Malaysia boleh membuat penilaian sendiri melalui usaha kerajaan menangani masalah itu.

"Mungkin ada pihak yang mahu lahirkan keadaan tidak menentu supaya rakyat melihat kerajaan berada dalam situasi yang tidak stabil. Pengundi harus menilai keberkesanan pendekatan yang dilakukan kerajaan sejak awal dalam usaha mengelak berlaku sebarang tragedi walaupun akhirnya pasukan keselamatan negara perlu dihantar ke lokasi tersebut," katanya ketika dihubungi.

Profesor Madya Datuk Zainal Abidin Borhan pula berpendapat pihak tidak bertanggungjawab itu mungkin mahu melaga-lagakan Malaysia dengan Filipina tetapi beralih kepada tuntutan Jamalul Kiram III yang mendakwa dirinya 'Sultan Sulu' kerana dilihat sebagai isu yang 'lebih mudah dan lama'.

"Mereka mahu wujudkan keadaan tidak stabil terutama di kawasan sebelah Laut Sulu. Tapi kita tak tahu adakah ia akan menyebabkan pilihan raya dilambatkan. Dan kalau dilambatkan, adakah akan menguntungkan? Kita tidak pasti.

"Tapi ia boleh sebabkan rakyat Sabah melihat kerajaan benar-benar berusaha melindungi mereka," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sebuah majlis di Kangar pada Ahad turut melahirkan rasa hairan dengan kehadiran kumpulan itu ke Sabah semasa negara sedang hampir untuk mengadakan pilihan raya umum sedangkan tuntutan 'Kesultanan Sulu' ke atas Sabah sudah lama dibuat.

Dalam pada itu, kedua-dua penganalisis politik itu juga sependapat pencerobohan di Lahad Datu mungkin juga bertujuan mencabar kewibawaan Najib sebagai perdana menteri terutama dalam menangani masalah berkenaan.

Menurut Zainal Abidin, sejak menjadi menteri besar Pahang pada 1982, Najib belum pernah diuji sama ada dari dalam atau luar parti Umno dan Barisan Nasional (BN).

"Tetapi beliau sudah buktikan komitmen yang tinggi dalam hal-hal berkaitan pentadbiran...dengan transformasi ekonomi, turun padang dan sebagainya. Kita juga perlu tahu bahawa beliau ialah bekas menteri pertahanan yang faham isu-isu berkaitan," katanya.

Kedua-dua penganalisis itu juga sependapat krisis yang berlarutan kini jelas tidak memberi keuntungan kepada mana-mana pihak yang cuba mengganggu kestabilan negara.

Sementara itu, tokoh sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim mempunyai pendapat berbeza, iaitu mereka yang menggelar keturunan 'Kesultanan Sulu' itu menuntut Sabah kerana kemajuan dan kesejahteraan yang dikecapi negeri itu pada masa ini.


"Bahagian Sulu sudah lama mahu menubuhkan sebuah negara bebas, mereka pernah lawan dengan Sepanyol, Amerika Syarikat dan pemerintah Filipina.

"Kalau mereka boleh dapat Sabah, dengan kemajuan yang dikecapi Sabah sekarang, Sulu boleh jadi negara yang berjaya, itu tujuan sebenar mereka," katanya.

Mengulas dakwaan sesetengah pihak bahawa kerajaan lambat bertindak menangani kumpulan penceroboh di Lahad Datu, Sivamurugan berkata: "Banyak perkara yang perlu diambil kira. Memang pasukan keselamatan mempunyai kelengkapan yang mencukupi tetapi ia suatu pendekatan untuk mengelak pertumpahan darah."

Zainal Abidin pula berkata 'kelewatan' itu bukan satu kelemahan, sebaliknya beliau memuji tindakan kerajaan mengadakan rundingan sebaik mungkin untuk menyelesaikan masalah berkenaan sebelum melancarkan tindakan ofensif.

Pencerobohan di Lahad Datu bermula 12 Feb lepas dan memuncak pada Jumaat apabila dua anggota polis terkorban dalam pertempuran dengan kumpulan itu, tiga hari selepas tamat tempoh pengusiran.

Enam lagi anggota polis terkorban dalam serang hendap pengganas di Semporna pada Sabtu, sebelum pasukan keselamatan melancarkan tindakan ofensif besar-besaran melalui udara dan darat ke atas kumpulan penceroboh itu pada Selasa. -- BERNAMA

Update Insiden Lahad Datu : Tembak Menembak Masih Berlaku Pagi Tadi

0
OP DAULAT: SIDANG MEDIA SEMASA (9 MAC 2013: 12 PM)

Operasi Dulat masih lagi diteruskan di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu. Pada jam 8 pagi tadi, semasa operasi dijalankan, seorang penceroboh telah cuba menyelinap keluar dari Kampung Tanjung Batu dan berlaku kejadian tembak menembak. Pasukan keselamatan telah berjaya menumpaskan peceroboh tersebut.

Di samping itu, usaha juga telah dijalankan di luar kawasan operasi dengan maklumat-maklumat yang diperoleh hasil daripada tangkapan penceroboh sebelum ini. Pihak polis juga meneruskan usaha-usaha mengesan suspek-suspek yang masih bebas. Sehingga kini seramai 79 suspek telah ditangkap dan mereka berada dalam tahanan pihak polis untuk siasatan.


Sumber : www.facebook.com/PolisDirajaMalaysia



Update Lahad Datu : Gambar Bandar Lahad Datu Kembali Seperti Biasa Selepas Lawatan PM.

0
Rakan MyMassa kata rakyat semakin yakin dengan keadaan keselamatan selepas lawatan YAB Perdana Menteri.



*Mari sama-sama kita berdoa agar keadaan aman seperti ini berkekalan. Amin.

Update Lahad Datu : Gambar Bandar dan Pasar Lahad Datu Seperti Biasa Semalam.

0
Kawan MyMassa yang hantar gambar ni kata ini gambar yang dia ambil semalam.



Tengok keadaan ok je. So, rakyat Malaysia sekalian, jangan risau. Percayakan PDRM dan ATM untuk menjaga keselamatan anda.

Update Lahad Datu : Gambar Jururawat Bertugas Beri Bantuan Kepada Penduduk.

2
Gambar yang MyMassa baru terima dari rakan di Lahad Datu.





*Semua agensi berganding bahu memberikan perkhidmatan terbaik untuk rakyat Lahad Datu.

Update Lahad Datu : Gambar Di Pusat Pemindahan.

0
Rakan MyMassa di Lahad Datu baru sempat nak kirim gambar ini.


*Lepas ni MyMassa akan muat naik lebih banyak gambar lagi.

Update Insinden Lahad Datu : Kerajaan Sabah Sedia Beri Tanah Untuk Wujudkan Kawasan Keselamatan Khas

0

Kerajaan Sabah Sedia Beri Tanah Untuk Wujudkan Kawasan Keselamatan Khas

KOTA KINABALU, 8 Mac (Bernama) -- Kerajaan Sabah bersedia memberi kawasan tanah yang sesuai bagi merealisasikan pembentukan Kawasan Keselamatan Khas (SSA) di negeri ini seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan negeri hanya menunggu maklum balas mengenai keluasan tapak atau tanah yang diperlukan untuk mewujudkan Kawasan Keselamatan Khas itu.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua biro dan pengarang akhbar di Sri Gaya, dekat sini Jumaat. Turut hadir Setiusaha Agung Parti Bersatu Sabah Datuk Henrynus Amin dan Pengerusi MCA Negeri Datuk Edward Khoo.

Musa yang juga pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri berkata kerajaan negeri dan rakyat Sabah melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada Perdana Menteri atas beberapa tindakan segera dan drastik untuk meningkatkan lagi tahap keselamatan terutama di pantai timur dan utara Sabah.

Ini termasuk mewujudkan SSA dari Kudat ke Tawau yang berpusat di Lahad Datu dan menambah lima batalion Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), katanya.

"Saya percaya ini bagi memastikan rakyat Sabah merasa lebih selamat dan menyenangkan para pelabur, peniaga dan pelancong yang datang ke negeri ini.

"Dengan adanya Kawasan Keselamatan Khas, ia akan meningkatkan keyakinan rakyat akan tahap keselamatan terutama di kawasan pantai timur Sabah, sekali gus memberi keyakinan yang tinggi untuk meneruskan kehidupan aman damai seperti biasa," katanya.

Ketika mengumumkan pembentukan Kawasan Keselamatan Khas itu di Lahad Datu semalam, Najib berkata ia penting bagi menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri ini.


Najib berkata Kawasan Keselamatan Khas itu meliputi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.

"Kawasan Keselamatan Khas ini berpusat di Lahad Datu yang akan menjadi pusat perintah yang menempatkan beberapa kabin sementara supaya ia dapat berfungsi dengan segera," Najib dipetik sebagai berkata.

Musa berkata tindakan itu jelas menunjukkan kesungguhan dan komitmen tinggi kerajaan persekutuan dalam memastikan keselamatan, kedaulatan dan keamanan terus dipertahankan.

"Kita juga berdiri teguh dan berikrar serta menyokong penuh ketegasan Perdana Menteri mengenai kedudukan Sabah dalam Malaysia sebagai sebuah negeri yang merdeka dan berdaulat...yang kita pertahankan sampai bila-bila," katanya.

Katanya kerajaan negeri dan seluruh rakyat Sabah juga amat menghargai keprihatinan Najib yang sanggup turun padang untuk meninjau keadaan pasukan keselamatan negara dan perkembangan Op Daulat.

"Kepada semua anggota pasukan keselamatan kita yang meneruskan Op Daulat dan yang sedang berkhidmat di seluruh pelusuk negeri, kami sentiasa mendoakan keselamatan dan kejayaan pasukan keselamatan kita dalam mempertahankan maruah dan kedaulatan negara," kata Musa.

-- BERNAMA


Talian Hayat Anwar

1

*Kenapa perlu jumpa sorok-sorok?

Jumaat, 8 Mac 2013

Update Insiden Lahad Datu : Gambar Bukti Pengganas Yang Terkorban Bukan Satu Sandiwara

5
Gambar pengganas yang terkorban di Lahad Datu.


Gambar ini menjadi bukti kepada mana-mana pihak seperti Chegu Bard yang mempertikaikannya sebelum ini.


Baca seterusnya di sini : http://mymassa.blogspot.com/2013/03/insiden-lahad-datu-chegu-bebird.html

*Puak-puak pembangkang masih lagi dalam state of denial walaupun pelbagai bukti dah ditunjukkan. Kalau dah totok tu nak buat macam mana....

Update Insiden Lahad Datu : Lebih 50 Penceroboh Militan Ditahan Mengikut Akta Baharu - KPN

0

Lebih 50 Penceroboh Militan Ditahan Mengikut Akta Baharu - KPN


LAHAD DATU, 8 Mac (Bernama) -- Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata lebih 50 individu yang disyaki mempunyai kaitan dengan penceroboh militan di Lahad Datu ditahan mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas).

Beliau berkata mereka, termasuk wanita, ditahan di beberapa tempat di Sabah tetapi di luar kawasan Op Daulat.

"Mereka ditahan mengikut akta baharu itu (Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012) dan dibaca bersama (beberapa seksyen) Kanun Keseksaan," katanya pada sidang akhbar bersama Panglima Angkatan Tentera di sini pada 5 petang Jumaat.

Gerakan Op Daulat masuk hari keempat hari ini dengan helikopter diguna untuk menghantar anggota keselamatan ke lokasi sekitar bagi operasi menggeledah manakala jet pejuang berlegar di udara membuat tinjauan.

Ismail berkata polis kini mendapatkan maklumat daripada mereka yang ditahan berkaitan pihak penceroboh militan bagi membolehkan pasukan keselamatan mencapai objektif operasi.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan butiran tangkapan itu secara terperinci kerana khuatir akan menjejaskan siasatan.

"Apapun, tangkapan itu perlu dan mesti dilaksana kerana ada tanda-tanda kaitan suspek dengan penceroboh," katanya.

Sementara itu, Zulkifeli berkata sehingga 5 petang ini, pihaknya masih menunggu Wisma Putra berkaitan perkembangan kumpulan penceroboh akan menyerah diri dan meletak senjata tanpa syarat.

"Kami telah hubungi Wisma Putra, dan masih tidak dapat apa-apa berita sejak pagi tadi... tiada isyarat (serah diri dan letak senjata) daripada pihak berkenaan.

"Justeru itu, Op Daulat diteruskan," katanya sambil menjelaskan tiada kejadian pertempuran antara pasukan keselamatan dan musuh hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang meninjau markas Op Daulat di Felda Sahabat semalam, berkata Malaysia menolak sebarang tawaran gencatan senjata serta menegaskan satu-satunya pilihan bagi penceroboh ialah letak senjata dan serah diri tanpa bersyarat.

-- BERNAMA

Kaitan Insiden Lahad Datu Dengan Kes Liwat Didedahkan!!!

5
Selepas gagal dalam meraih sokongan kerana insiden Lahad Datu telah meragut nyawa, PKR muncul dengan satu isu lama yang diperhangatkan iaitu kes Liwat 2.

Apakah persamaan antara kedua-duanya? Lihat poster di bawah.


Sebelum ini PKR pernah muncul dengan tagline ASAL BUKAN UMNO (ABU). Namun ABU kurang berkesan untuk meraih sokongan rakyat atas pagar.

Kini pakar-pakar strategi PKR kembali dengan tagline yang baru iaitu KONSPIRASI.

Sekarang ini pemimpin PKR sedang mencetak minda (mind conditioning) para penyokong mereka dan rakyat atas pagar dengan perkataan KONSPIRASI.

Jika mereka berjaya, apa sahaja kesalahan, penyelewengan, korupsi atau salah laku pakatan pembangkang yang dibongkarkan atau terbongkar akan dituduh sebagai KONSPIRASI pihak lawan.

Ianya akan diulang-ulang supaya sebati dengan pemikiran penyokong mereka dan rakyat atas pagar.

*Teringat zaman Reformasi dulu bila Anwar mencetak minda penyokongnya dengan KRONI, KORUPSI dan NEPOTISME (KKN) untuk menjatuhkan Tun Mahathir. Malangnya bila berkuasa, Anwar Ibrahim dan pemimpin pembangkang lebih teruk daripada musuh mereka. Sebab itulah perkataan itu ditinggalkan dan digantikan dengan KONSPIRASI.


Insiden Lahad Datu : Satu Kenyataan Gila Nur Misuari Yang Amat Memeranjatkan???

17
Terkejut MyMassa bila menjengok di Page Ketua Pengganas, Nur Misuari (https://www.facebook.com/Nur.P.Misuari)



Dalam sibuk-sibuk berperang dengan Tentera Malaysia, sempat juga main propaganda Anwar Ibrahim kat Facebook pasal kenyataan bapa Saiful?

Nur Misuari ni nak tuntut Sabah atau nak tolong kempen bagi menangkan Anwar Ibrahim?


Tu pun masih tak nak mengaku jadi dalang.

Satu lagi, pembaca boleh tengok tagline propaganda baru PKR menjelang PRU akan datang.

Kata Tian Chua.......KONSPIRASI TERANCANG.



Kata bapa Saiful....KONSPIRASI JATUHKAN ANWAR.


Kenapa kedua-duanya senada dengan perkataan KONSPIRASI? Siapa sebenarnya berkonspirasi?

Kantoi!

*Mohon rakan-rakan blogger sebarkan status FB Nur Misuari yang senada dengan propaganda terbaru PKR.

Bapa mana yang sanggup JUAL anak lelakinya kepada JANTAN?!!

8
 
 
Satu ketika dahulu, seorang bapa ini sanggup menghadapi risiko dicerca, dihina dan dipulaukan, demi maruah anak lelakinya yang dianiaya secara seksual luar tabie oleh bekas majikannya. Dek kerana itu, beliau sanggup membawa anaknya ke rumah Allah bagi melafazkan sumpah Laknat ke atas dirinya sendiri sekiranya beliau memfitnah bekas majikannya itu.
 
 
Kes itu berlarutan sehingga lebih 4 tahun perbicaraan dan penangguhan selain ketiadaan kehidupan yang normal seperti insan yang lain. Semuanya itu diharungi demi mendapatkan sedikit keadilan sepertimana yang pernah diperjuangkan bersama bekas majikannya sebelum ini. Namun, segalanya seperti suatu yang sia-sia apabila majikannya terlepas juga mahkamah dunia.
 
 
 
Namun, si bapa tetap tidak mengalah untuk mendapatkan pembelaan yang sewajarnya bagi pihak anak yang disayangi. Selagi nyawa nasih di badan, ini sahajalah yang dapat ku lakukan buat anak lelakiku.
 
 
 
 
Namun, kuasa wang juga mengatasi segala-galanya. Sepertimana peguambela anaknya yang akhirnya membela pihak lawan (sebab itu kes boleh tertangguh sehingga lebih 60 kali), si Bapa juga tampak tewas kepada godaan duniawi. Tidak mengapalah wahai Saiful, walaupun skrip yang diberikan kepada bapamu sama sahaja (Khairil Anas, Peg Khas PM dll), namun kita semua tahu yang Allah SWT itu maha Kuasa. Tiada satu perancangan licik manusia yang dapat mengatasi Maha PengetahuanNYA!

 
 
Namun, apa yang kita semua perlu fikirkan ketika ini adalah, mengapa sekarang?!!
 
* Mengapa PI Bala berani pulang dan sambung kisah fitnahnya hanya selepas kes Altantuya selesai dibicarakan?!! $$$ Berapa belanjanya?
 
* Bagaimana penceroboh/lanun Sulu yang miskin secara tiba-tiba memiliki peralatan peperangan yang canggih dan kewangan yang mantap sebaik menceroboh Sabah?!! $$$ Berapa pula belanjanya?
 
* Apakah perancangan bashing NAJIB/BN ketika dua anggota polis terkorban tidak menjadi, maka dibelinya pula bekas Jeneral untuk memperkuat motif bashing?!!
 
* Apakah Anwar kini melihat gelombang simpati dan sokongan rakyat bersama Kerajaan begitu kuat ketika ini kerana pendedahan pelbagai media tentang penglibatan beliau sebagai dalang, maka tibalah strategi divert dengan membeli bapa Saiful pula?!!
 
 
Komen yang baik daripada blogger Headbomb:
 
1. Isu pengakuan bapa Saiful bukanlah suatu isu nasional yang boleh menjejaskan kedaulatan 7 keselamatan Negara. Ia adalah isu peribadi untuk mengalihkan perhatian Rakyat dari isu pencerobohan pengganas di Lahad Datu, Sabah. Tambahan pula, ia masih dalam proses Mahkamah Rayuan dan sebarang perbicaraan mengenainya dibimbangi akan ditafsirkan sebagai menghina mahkamah. Usah terpedaya dengan mainan tipu muslihat pakatan haramjadah. Banyak keraguan & kemusykilan boleh kita perolehi termasuklah sidang media yang tertutup, mengapa Saiful Bukhari tiada sekali dalam sidang tersebut serta apakah motif yang cuba disembunyikan oleh puak-puak pakatan haram sebenarnya dengan menimbulkan isu tersebut di saat seluruh Rakyat Malaysia berasa dukacita dengan apa yang berlaku di Sabah.
2. ISU NASIONAL adalah:-
(i) Permintaan supaya Amerika campurtangan di Lahad Datu, Sabah.
(ii) Nasihat Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu supaya isu di Sabah diselesaikan di meja rundingan.
(iii) Kenyataan Presiden Filipina yang memihak kepada Malaysia berbanding penceroboh militan Sulu.
(iv) Rakaman perbualan telefon antara Anwar & Misuari yag dipintas oleh perisikan Filipina.
(v) Pengakuan bekas pengasas PKR yang mendakwa Suaram membiayai USD2 juta pengganas Sulu
(vi) Pengakuan seorang Pastor bahawa beliau menjadi Penasihat kepada pengganas untuk mengambil semula Sabah dari Malaysia.
(vii) Rekod-rekod pertemuan para pemimpin pakatan haram dengan pengganas-pengganas di Jolo, Mindanao dan/atau Sabah serta motif perbinccangan /pertemuan tersebut.
 
Walau apa sekalipun, kami di MyMassa menyeru kepada sesiapa yang dibeli MARUAHnya oleh Anwar agar segera bertaubat. Jangan ingat lepas di dunia, di akhirat juga begitu! Ayuh kalau benar Anwar dianiaya, sepertimana ketika mula-mula bersama Saiful, apa kata kali ini En Azlan melakukan SUMPAH LAKNAT bersama anaknya tentang perkara ini mengikut Hukum Islam! Ada berani?!!


Update Lahad Datu : POLIS TAHAN 79 ORANG PUNYAI KAITAN DENGAN INSIDEN PENCEROBOHAN

0
POLIS TAHAN 79 ORANG PUNYAI KAITAN DENGAN INSIDEN PENCEROBOHAN

Lahad Datu, 8 Mac - Pasukan keselamatan menahan 79 orang yang
disyaki mempunyai kaitan dengan kejadian pencerobohan kumpulan militan di Kampung Tanduo, dekat sini, sejak 12 Feb lepas.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata mereka ditahan di sekitar Sabah, termasuk di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan Semporna.

Bagaimanapun beliau enggan mengulas kerakyatan mereka yang ditahan itu. "Siasatan masih dijalankan dan hasil soal siasat terhadap mereka telah membawa banyak kejayaan kepada Op Daulat untuk membanteras penceroboh itu," katanya kepada pemberita di markas sementara di Felda Sahabat 16, di sini hari
ini.

Sejak pencerobohan itu, lapan anggota polis terkorban iaitu dua dalam pertempuran di Kampung Tanduo pada 1 Mac dan enam lagi dalam serang hendap di Semporna pada 2 Mac manakala di pihak musuh, seramai 52 orang terbunuh.- BERNAMA


Insiden Lahad Datu : Portal Kanada Sahkan Anwar Sebagai Dalang. Ada Berani Tak Dia Saman?

6
Pendedahan terbaru dari portal dari Canada.


Malaysia Invaded: Hundreds of Terrorists Land on Beaches, Western Media Mute

malaysian air force
Image: Malaysia has called in air support and armor to confront a bizarre terrorist invasion in its eastern state of Sabah.

The West’s woeful, irresponsible coverage of a burgeoning region-wide destabilization, fits in nicely with its coverage of US-Saudi funded/armed terrorism around the world, including in Syria where US-funded terrorists of the so-called “Free Syrian Army” have just taken dozens of UN peacekeepers hostage in the Golan Heights – just days after the US announced it would fund the terrorists further, to the tune of $60 million and the West’s Arab partners have just granted the terrorist faction Syria’s seat at the “Arab League.”
Terrorists are US-Saudi Funded Extremists – Part of Engineered Destabilization.

While the West pleads ignorance over the identity of the militants held up in the jungles of Malaysia’s Sabah state, the militant organizations themselves have declared thousands more in reinforcements are being arranged in the Philippines to join and exasperate the conflict. The Free Malaysia Today newspaper reported in its article, “10,000 Tausugs to sail to Sabah,” that :
Thousands of Tausug from Basilan, Sulu and Tawi-Tawi have sailed to Sabah to reinforce members of the so-called royal army of the sultanate of Sulu who are fighting it out with Malaysian security forces, a Moro National Liberation Front official said Tuesday.
The Moro National Liberation Front (MNLF) of course, is one of several of Al Qaeda’s franchises in Southeast Asia, and spun off the notorious terrorist organization, Abu Sayyaf, a US State Department-listed foreign terrorist organization with direct ties to Al Qaeda.

The Philippines’ terrorist organizations, located amongst the country’s southern islands have long held ties to Al Qaeda and receive funding and support from Saudi Arabia. AFP reported in their 2010 article, “WikiLeaks: US suspected Saudi ambassador to the Philippines of terror link,” that:
The United States suspected a Saudi Arabian ambassador to the Philippines of potential involvement in funding terrorists, according to US diplomatic cables released by WikiLeaks this week.
The report would also state:
Francis Townsend cited Waly’s intervention to secure the release of two members of an Islamic charity detained in the Philippines, the cable showed.
The group was suspected of funnelling funds to Al-Qaeda-linked groups based in the southern Philippines.
It continued stating:
The February 24, 2007, US embassy cable named the charity suspected of terror financing in the Philippines as IIRO, which stands for the International Islamic Relief Organisation.
Intelligence agencies have said IIRO was set up by Muhammad Jamal Khalifa, a brother-in-law of Al-Qaeda chief Osama bin Laden.
The report concluded by stating:
Overall, the WikiLeaks cables singled out Saudi Arabia as the key source of funding for radical Islamist groups including Al-Qaeda, the Taliban, Lashkar-e-Taiba and Hamas.
Saudi Arabia is of course is the chief financier of Al Qaeda, and is currently leading efforts to fund, arm, and fill the ranks of Al Qaeda’s franchises from Mali and Libya, to Syria and Iraq. A multitude of reports from across the West have identified Saudi Arabia as the lynch pin in Al Qaeda’s global terror campaign, including the US Army West Point Combating Terrorism Center.

Its reports “Al-Qa’ida’s Foreign Fighters in Iraq” and “Bombers, Bank Accounts and Bleedout: al-Qa’ida’s Road In and Out of Iraq,” identify a vast terrorist network maintained by the Saudis that recruits, arms, and funds terrorists from across the Muslim World, and can funnel a mercenary army into any desired nation. At the time, the desired nation was Iraq. In 2011, it was Libya. Today it is Syria. The same network that US soldiers fought in Iraq is verifiably in use today, in support of US regime-change operations in Syria.


And while it is acknowledged across even the Western mainstream media that Saudi Arabia is a notorious state-sponsor of terrorism, including the terrorists allegedly behind the September 11, 2001 attacks that left 3,000 Americans dead, the US has had a decades-long, deep economic and military relationship with the despotic Arabian autocracy.

The US maintains permanent military bases inside Saudi Arabia, funds the Saudi military, and has recentlyconcluded the largest arms deal in US history with the Saudis. Additionally, Saudi Arabia’s brutally repressive internal security apparatus is a creation of US advisers and operators.

The Saudi royal family and the elite amongst the US corporate-financier Fortune 500, have maintained deep financial and political ties as well. Saudi Arabian corporate-financier interests (run by the royal family) are tied directly to Wall Street and London via conglomerations like the US-Saudi Arabian Business Council and representation upon the JP Morgan International Council (Khalid Al-Falih of Saudi Aramco, amongst the highest valued companies on Earth).

This also includes the Bin Laden family, whose multi-billion dollar Saudi Binladin Group is an active member of the US-Saudi Arabian Business Council and plays a central role in deciding bilateral policy for the benefit of collective US-Saudi corporate-financier and corresponding geopolitical interests. At one point, the Bin Ladens and the Bush family sat around the same table, as both families were involved in the equity firm, Carlyle. In fact, Bush and Bin Laden family members were clicking champagne glasses together in Washington on 9/11, an event that would make both families immensely rich in the coming decade.
It is clear, most acutely in Libya and Syria, that the use of Saudi Arabia’s global Al Qaeda mercenary army serves both Saudi Arabia’s interests as well as Western geopolitical ambitions, including to exact regime change around the world. And it just so happens that the West and Saudi Arabia both seek regime change in currently Russo-Iranian-Chinese friendly Malaysia.

West Attempts to Install Client Regime in Malaysia

The West has been propping up Malaysian opposition candidate Anwar Ibrahim for years.
Anwar Ibrahim, head of Malaysia’s opposition coalition, which includes the Malaysian Islamic Party (PAS), has spent a lifetime in the service of Western interests. Anwar Ibrahim was Chairman of the Development Committee of the World Bank and International Monetary Fund (IMF) in 1998, held lecturing positions at the School of Advanced International Studies at Johns Hopkins University, was a consultant to the World Bank, and a panelist at the Neo-Con lined National Endowment for Democracy’s “Democracy Award” and a panelist at a NED donation ceremony - the very same US organization whose subsidiaries are funding and supporting Bersih, a faux-pro-democracy Western-funded street movement that in fact was created by, and in the service of Anwar Ibrahim’s political ambitions.

Bersih’s street activism fits into a global pattern of Western-backed “color revolutions,” where meddling in sovereign nation’s political processes to install Western-client regimes is disguised as “democracy promotion.”

Anwar Ibrahim’s affiliations with Malaysian “Islamists,” the already active political subversion his US State Department-funded Bersih movement is sowing in Malaysia’s streets, and his Western backers’ habitual support for terrorism internationally as a geopolitical tool, raises the possibility that his opposition movement is complicit in the conveniently timed militant destabilization Malaysia now faces, only months before 2013′s general elections.

This may be why the Western media refuses to properly cover an otherwise very noteworthy conflict. The fact that these militants are emanating from long-time US ally, the Philippines, and the Philippines’ current role in assisting the US “pivot” towards Asia, and more specifically facilitating a proxy confrontation with China, illustrates the greater regional implications at play. The US intends to install client regimes in Myanmar led by Aung San Suu KyiThailand led by Thaksin Shinawatra’s despotic political dynasty, and in Malaysia led by Anwar Ibrahim. Together, this front will then be turned against Chinese interests as part of a long-planned desire to encircle and contain China.

It will be done so under ASEAN and at the cost of Asia’s stability and prosperity.
The future of Asia hangs in the balance, and therefore conflicts like Malaysia’s battle against armed extremists in Sabah may not be covered by the Western press, but it must be covered by the alternative press. The unhinged insanity that is now spilling blood on Malaysia’s shores, also represented by the West’s proxy Anwar Ibrahim and his attempts to provoke street protests against the ruling government, illustrates just how dangerous the current Anglo-American international order is, and how far its reach extends.
We must  identify the corporate-financier interests driving this agenda, – interests we most likely patronize on a daily basis, and both boycott and permanently replace them to erode the unwarranted influence they have used, and will continue to use against people the world over.

Sumber : http://www.globalresearch.ca/malaysia-invaded-100s-of-terrorists-land-on-beaches-western-media-mute/5325621

*Apa pula alasan Anwar selepas ini?

Insiden Lahad Datu : Bekas Pemimpin PKR Bongkar Kaitan Pembangkang Dengan Pengganas.

1




Seorang bekas pemimpin PKR telah mendedahkan bahawa Anwar telah mengarahkan pertubuhan bukan kerajaan yang menyokongnya iaitu Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) membayar pemberontak Sulu yang diketuai oleh Jamalul Kiram III dengan USD2Juta.

Perancangan untuk memerangi Malaysia antara SUARAM dan Jamalul Kiram III telah berlaku pada tahun lepas apabila Anwar Ibrahim telah berjanji akan memulangkan semula Sabah kepada waris Kesultanan Sulu iaitu Jamalul Kiram III sebaik sahaja pakatan rakyat menang dan boleh mengambialih Malaysia.

Baca seterusnya di sini : http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2013/03/terbongkar-anwar-arah-suaram-bayar.html

TIAN CHUA TUDUH EDITOR MELAYU-ISLAM KEADILANDAILY

7
APAKAH TIAN CHUA BERMAKSUD EDITOR KEADILANDAILY YANG BERSALAH
Berikut adalah kenyataan penuh Tian berhubung perkara tersebut:

Sejak tanggal 1 Mac, pemimpin-pemimpin BN dan kerajaan telah melancarkan serangan bertubi-tubi terhadap saya. Blog dan cybertrooper pro-BN juga menyebarkan nombor telefon saya dan menghasut penyokong BN hantar mesej ancaman kepada saya.


(Siapa yang Menghasut? Siapa yang Tweet Insiden di Lahad Datu hanya Sandiwara UMNO? Siapa yang Tweet kata "ia umpama wag the dog")

Pada tanggal 4 Mac, Umno telah hantar surat tuntutan kepada saya bahawa saya harus memohon maaf kepada Umno. Di sini, saya tegaskan sekali lagi, saya tidak pernah keluarkan apa-apa kenyataan yang menghina mana-mana pihak. Saya akan serah kepada mahkamah untuk membersihkan nama saya.


(Tian Chua adalah Manusia Berhati Binatang yang tidak akan memohon maaf. Jika ada orang Melayu kata Ibu Bapa Tian Chua Naik Bangunan Nak Terjun Bunuh Diri kerana malu kepada Tian Chua, dan kita katakan Itu Sandiwara sahaja, apa perasaan Tian Chua?)

Tuduhan bahawa saya telah menghina pasukan keselamatan adalah fitnah dan pembohongan jahat oleh pemimpin-pemimpin BN. Saya ingin ulangi pendirian saya bahawa saya menghormati peranan pasukan Keselamatan dan jasa mereka dalam tugasan mempertahankan negara. Saya juga bersimpati dengan anggota-anggota keselamatan yang berkorban atau menjalankan tanggungjawab dalam keadaan yang sangat mencabar.


(Terlajak Perahu boleh diundur, Terlajak Kata Buruk Padahnya. Kepada Tian Chua, you pusing mana pun you tatap bersalah, menuduh Sandiwara, menuduh Sauk dan AlMaunah dan Insiden Lahad Datu serupa Sandiwara, Itu dari Tweet you lah Manusia Berhati Binatang)

Di sini saya ingin buat kali terakhir untuk menjelaskan kenyataan yang telah diuar-uarkan oleh pemimpin-pemimpin BN dari perdana menteri ke bekas ketua polis negara yang mendakwa saya menghina anggota keselamatan.

Saya ingin terangkan kontek kenyataan saya dalam KeadilanDaily.com:

Saya dihubungi wartawan untuk komen tentang pecerobohan di Lahad Datu pada pagi 1 Mac ketika ada berita antarabangsa melaporkan ada tembakan berlaku. Saya secara jelas menyatakan perkara ini belum ada kesahihan dan ada media black-out di Malaysia. 


(Ini adalah kenyataan HELAH BELA DIRI Tian Chua. Jika itu kenyataannya, kenapa Satu Bijik Pun kata-kata itu Tidak Dimasukkan Dalam KeadilanDaily.Com! Adakah Ketua Editor KeadilanDaily Tak Da Sekolah? Dia tak belajar Etika Wartawan Kah? Atau memang benar Tian Chua dilahirkan untuk Menipu dan Berbohong. Dah banyak kali berbohong boleh percaya lagikah. 

Sudah tentu Wartawan KeadilanDaily tu Orang Melayu dan Islam, maknanya Tian Chua kata Orang Islam dalam PKR pun berbohong)

Perenggan yang kemudian, sesiapa pembaca celik sudah tentu faham ia dinyatakan dalam kontek ada usaha setengah-tengah pemimpin BN dan blogger cuba kaitkan pihak pembangkang dalam pencerobohan Lahad Datu. Ia mesti dibaca bersama banyak artikel-artikel sebelum ini yang mendakwa saya dikirim oleh Datuk Seri Anwar ke Manila untuk berunding dengan MNLF. Juga ada dakwaan Anwar mendalangi peristiwa Lahad Datu. Segala ini telah disifatkan sebagai sandiwara oleh ramai pemimpin-pemimpin yang lain.


(Jawapan Helah Bela Diri ini tiada nilai, Tian Chua membela dirinya sendiri)

Perkara ini dirumitkan lagi bila ada blogger Umno termasuk Papagomo dan lain-lain rekakan berita bahawa saya berucap di Puchong menyifatkan pengorbanan anggota keselamatan dengan ayat "Komando Mati Katak". Ini fitnah yang keterlaluan dan telah membawa ancaman terhadap keselamatan peribadi saya. Saya menasihatkan semua blogger yang menyiarkan berita palsu ini untuk berhenti dalam 24 jam, dan saya akan hantar surat saman kepada sesiapa yang meneruskan sebaran berita palsu ini.


(Jelas menunjukkan Tian Chua GAGAL KERTAS BAHASA MELAYU SRP ATAU SPM, atau tidak pernah belajar Bahasa Melayu. Tidak ada blogger yang menyatakan Tian Chua berucap di Puchong...Semua blogger menulis ...rakan mereka di Puchong. Maknanya Tian Chua Wakil Rakyat paling Bengap dalam Bahasa Melayu)

Jika Hakim bertanya di mana ayat mengatakan blogger sebut anda berucap di Puchong. Tentu Hakim akan berkata, Tian Chua you seorang Wakil Rakyat, you tak faham Bahasa Melayukah...mereka sebut Rakan Mereka di Puchong, bukan mereka Sebut Tian Chua Berucap di Puchong...siapa malu tuan-tuan)

Saya amat kesal terhadap pemimpin-pemimpin BN dan juga media yang dikuasai mereka memutar-belitkan kenyataan saya sehingga menghasut kebencian orang ramai yang tidak ketahui kebenaran. Ini adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab dan bermotif politik.

Dalam keadaan negara kita menghadap ancaman anasir-anasir ganas, keseluruhan rakyat Malaysia sepatutnya berdiri teguh memberi sokong penuh kepada pasukan keselamatan kita. Malangnya, kerajaan tidak terhenti-henti menyerang politik lawan. Sepatutnya ahli-ahli politik harus menunjukkan rasional dan kematangan untuk membina kesepakatan menghadapi krisis negara.

Saya harap episod tuduh-menuduh ini boleh dihentikan serta-merta. Kepada anggota keselamatan yang mengorbankan nyawa dan kesejahteraan diri, saya sampaikan penghormatan tertinggi dan harap adu-domba politik di antara kerajaan dan pembangkang tidak melemahkan semangat. Teruskan perjuangan, rakyat Malaysia menyanjungi kamu semua.


(Akhir sekali, Dengan Tahap Kebodohan Tian Chua berada di tahap Tertinggi dalam Bahasa Melayu...Bolehkah Anda Mempercayai Kenyataan Penuh Tian Chua di atas dia yang tulis dan dia yang buat!!! Atau dia bayar orang untuk menulisnya)

Kepada ibu bapa, anak-anak muda dan kerabat keluarga yang anggota mereka terbunuh dengan kejam di Lahad Datu dan Semporna (hati, limpah dan jantung mereka dikeluarkan, kepala dipotong), terserah kepada anda bagaimana menilai Tweeter Tian Chua yang menghina-hina itu. 

Ulang semula Tweet Tian Chua; Sandiwara, Wag The Dog dan sebagainya...

Ulang semula Tweeter Tian Chua; Sandiwara, Wag The Dog dan sebagainya...

Ulang semula Tweet Tian Chua; Sandiwara, Wag The Dog dan sebagainya...

Tawaran seorang Blogger sesiapa Dapat Menampar Muka Tian Chua dengan Bayaran RM5,000 masih berlaku. Seorang krew mymassa turut berhajat menambah RM500 wang gajinya sendiri sesiapa yang dapat Menampar Muka Tian Chua akan diberikan. Ini soal Maruah Bangsa Melayu & Umat Islam Yang Menganut Agama Islam! Mereka yang terkorban dengan maha dashyat dibalas dengan Senyuman Orang Gila seperti Tian Chua...)