Ahad, 25 November 2012

Himpunan Hijau: Selamatkan Alam Sekitar atau Selamatkan Pakatan Rapuh?


Setelah Mahkamah memberi kebenaran kilang pemprosesan bahan nadir bumi (rare earth) Lynas Advanced Material Plant (LAMP) untuk terus beroperasi, kempen anti-Lynas atau Himpunan Hijau diteruskan lagi dengan demo berjalan kaki sejauh 300km daripada Kuantan ke Putrajaya. Himpunan Hijau ini seolah-olah mencari simpati kerana mereka sudah tahu bahawa tidak ada apa-apa lagi yang boleh mereka lakukan setelah Mahkamah memberikan kata putus.

Kempen Selamatkan Anuar

Demo dan bantahan Anti-Lynas ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak dapat menerima keputusan Mahkamah. Secara tidak langsung perbuatan mereka adalah satu penghinaan kepada Mahkamah!

Inilah satu trend masa kini yang kita dapat lihat daripada NGO-NGO yang Pro Pembangkang. Pertama sekali mereka akan menggunakan saluran undang-undang untuk melawan Kerajaan. Jika keputusan memihak kepada mereka. sudah tentu akan memberi implikasi buruk kepada Malaysia. Tetapi sekiranya keputusan tidak memihak kepada mereka, maka mereka akan menggunakan taktik kotor iaitu mencari sokongan daripada rakyat untuk sama-sama menentang kerajaan walaupun apa yang mereka tentang seperti menegakkan benang yang basah. Trend ini adalah win-win situation bagi mereka...


Bagi Mymassa, Anti Lynas dan Himpunan Hijau merupakan satu lagi ejen pembangkang mengajar rakyat Malaysia menentang kerajaan melalui demo jalanan. Dengan cara ini sajalah dapat memudahkan jalan untuk pembangkang menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional. Pembangkang telah menggunakan "politik of hatred" dengan menyemai benih-benih kebencian kepada kerajaan. Setelah benih telah matang, tiada lagi pendapat atau bukti dapat ditegakkan oleh sesiapapun hatta daripada mana-mana golongan proffesional. Hanya satu matlamat dan motif mereka iaitu menjatuhkan Kerajan Barisan Nasional!




9 comments:

Tanpa Nama berkata... 25 November 2012 4:49 PG

Then, this would clearly be a purposely declared subversive act detrimental not only to the peaceful and proper governance of a sovereign state but to the psyche and well being of its people. Can't any proactive legal action be taken?

Jadi, ini boleh dikategorikan sebagai satu tindakan subversif bukan sahaja terhadap sebuah negara yang berdaulat lagi aman, bahkan terhadap rakyatnya yang mahukan keamanan serta kehidupan yang tenteram. Tidakkah ada tindakan legal yang proaktif boleh diambil?

Thank you. Terima kasih

Tanpa Nama berkata... 25 November 2012 6:41 PG

alah ......... bangsat-bangsat yang menggelarkan diri mereka pemimpin dalam pakatan rakyat (HARAM) nak ke berjalan kaki sejauh tuh ..... kan mereka nie jenis gampang ... pengikut pun sial ..... bodoh dan bahalol macam pemimpin mereka juga ..... anak babi gambar kat atas tuh elok lah berjalan sekali ... biar mampos cepat sikit semuanya

MELAYUJATI berkata... 25 November 2012 7:44 PG

Ingatkan kat Malaysia ni semua rakyatnya sudah cerdik dan pandai, rupanya masih ramai lagi yang bodoh. Mahkamah kata LYNAS boleh beroperasi ok le terimalah keputusanya kerana mereka juga yang gatal membawa ke Mahkamah. Tapi masih degil dia protes juga dengan berjalan kaki pulak berpuluh puluh orang yang boleh dibaratkan sebagai bodoh dan juga bangang. Bangang kerana membenarkan diri digunakan oleh setan2 belakang tabir politik yang sedaya upaya ingin menunjuk kuasa rakyat mengatasi undang2 walaupun hanya sedikit sahaja yang terlibat. Benda ini akan di rakam dan disebarkan keseluruh dunia ,mengatakan kuasa rakyat Malaysia bangkit menentang Kerajaan, padahal hanya 2 3 ekor je yang memprotes tu, itu pun dibayar, kalau tidak puak2 yang berjalan ni mahu ke membuat benda yang tidak berfaedah ni, tambah2 pulak puak ca ya nun alif, kalau tiada untung tiada kerja maa.

Tanpa Nama berkata... 25 November 2012 12:06 PTG

aku doakn KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO,KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO,KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO, KO ANTI LYNAS, ANTI LYNAS KO.. anda pernah dengar doa mcm ni?? hihihi...

Tanpa Nama berkata... 25 November 2012 6:24 PTG

inilah sikap yang ingin disemai oleh puak2 pembangkang kepada rakyat Malaysia..bawa apa-apa isu ke mahkamah..kalau keputusan memihak mereka..mahkamah memang adil..tapi kalau keputusan x memihak mereka..mahkamah tidak adil..alat kerajaan..x kiralah isu apa pun..yg penting mahkamah mesti memihak pada mereka..jelaslah..sekiranya mereka memerintah malaysia..akan tutuplah mahkamah..sebab mereka sendirilah yang akan menentukan keputusan bagi setiap isu.

Tanpa Nama berkata... 25 November 2012 6:53 PTG

SEKIRANYA KITA HENDAK BERTANYA TENTANG SESUATU PERKARA HENDAKLAH DITANYA KEPADA ORANG YANG AHLI TENTANG SESUATU PERKARA..JANGAN DITANYA KEPADA ORANG YANG SEKADAR TAHU BERCAKAP..MELIHAT KEPADA ISU LYNAS..PAKAR-PAKAR DALAM DAN LUAR NEGARA YANG DIIKTIRAF DUNIA TELAH MENGESAHKAN BAHAWA LYNAS ADALAH SELAMAT..MAHKAMAH DENGAN PROSEDUR PERUNDANGANNYA YANG KETAT TELAH MENGESAHKAN LYNAS ADALAH SELAMAT DAN MEMBERIKAN KEBENARAN KEPADA PIHAK LYNAS UNTUK MENERUSKAN PROJEK INI. JIKA PENDAPAT PAKAR-PAKAR PUN KITA TAK NAK TERIMA..KEPUTUSAN MAHKAMAH PUN DIRAGUI..LALU SIAPA LAGI YANG KITA HENDAK HARAPKAN? PEMIMPIN2 PEMBANGKANG? INGATLAH..MENTALITI MEREKA ADALAH MEMBANGKANG..APAPUN ISUNYA..MEREKA AKAN TETAP BANGKANG..TAK KISAHLAH APA PUN..TETAP AKAN MEREKA BANGKANG..JADI JGNLAH JD PEMBANGKANG TAKSUB..

Go Lynas berkata... 25 November 2012 7:01 PTG

inilah dakyah pembangkang. Benar atau tidak belakang cerita. guna apa cara untuk menumbangkan BN. Tapi sedih masih ramai cai2 taksub dibelakang mereka.

Tanpa Nama berkata... 26 November 2012 1:35 PTG

Kapir harbi dalam gambar tu macam babi ternak jer...terbaik dari kandang

Tanpa Nama berkata... 26 November 2012 2:41 PTG

malaysian IQ are above average....whom they want to fool...by the eyes...where the facts...just look at the smoke and fumes released by those factories owned....and tell me the index...better had a teh tarik and roti canai than follow those idiots.......

Catat Ulasan