Khamis, 26 Julai 2012

SABAH DIJANGKA KELUAR DARI MALAYSIA

PAS MENENTANG KEMASUKAN SABAH DALAM MALAYSIA
Semasa pembentukan Malaysia dahulu, Parti Islam SeTanah Melayu (PAS) telah menghantar Petisyen ke Mahkamah Tinggi Di Kuala Lumpur untuk menghalang negeri Sabah menyertai pembentukan negara Malaysia. Bagi PAS, negeri Sabah tidak patut dipanggil untuk menyertai Malaysia. PAS tidak bersetuju malah menentang kemasukan Sabah di dalam pembentukan Malaysia.


Selepas hampir 50 tahun, sebilangan rakyat Sabah mula mempersoalkan keikhlasan lidah manis pemimpin-pemimpin PAS. Mereka yang masih hidup memberitahu Mymassa, betapa malunya mereka dihina oleh PAS, betapa sakitnya hati mereka dihina oleh PAS, dengan pelbagai kata-kata yang mengguris jiwa dan kalbu pemimpin-pemimpin Kadazan Dusun Murut pada tahun 1960an dahulu.


"Mereka hina kami waktu kami mahu gabung bikin itu Malaysia!"


Di sebelah pemimpin tua, itu seorang Kadazan  pula menyampuk , "Dorang tu jahat bah, ati ne (hati ini), banar-banar sakit sampai ari ne. Dorang bilang (mereka kata) kami macam-macam, kami kapir la, kalo aku ingat sakit ati ku ne ( sakit hati aku )"...


Menurut orang-orang lama ini, antara sebab PAS menghalang Sabah menyertai Malaysia kerana kononnya Sabah sama seperti Singapura.


Sambung mereka lagi, kalau Pakatan Rakyat memerintah, ada PAS di dalamnya, "aauk inilah masa kita keluar Malaysia, itu PAS dulu itu mau halau kami jua" (ya inilah masa kita keluar Malaysia, parti PAS dahulu mahu halau kami juga).


"PAS itu endak (tidak) tau maluk (malu), dulu halau kami macam kami ini anjung kurap, sekarang mau undi kami, ...ppptttuih (ludah)" ludah orang tua itu...


"Di Sabah ini endak da bah orang mau undi PAS, itu pendatang saja bah yang undi dorang tu"


Bagi kami urang (orang) Sabah, kalau Pakatan memerintah ada itu PAS, bagus kita orang keluar Malaysia, jadi nagara (negara) sendiri!


*Krew Mymassa, Kota Kinabalu, 25/7/2012.



21 comments:

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 3:49 PTG

Ya aramaiti kotobian tadau, PAS suda gilakah, amput kau la PAS.

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 3:52 PTG

Saya pun kadang kadang jadi PAS kalau pigi sembahyang sebab pakai kopiah....muahaaaaaaa

Cifut berkata... 26 Julai 2012 3:53 PTG

PAS.. aku tumbuk muka kaw bah!

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:00 PTG

Kalo aku si Mahpus Mr Bean Malaysia aku lempar tu telul di mukanya, kuran ajar bah dia tu kalo bcakap, ko dtgla pi KK kalo ko brani

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:02 PTG

Pas kata org sawarak pakai cawai duduk atas pokok lagik, PAS tu polis yg warna kulit dan sama rupa saperti melayu ada bangsa iban, bidayuh org ulu, so PAs sialan ini ingat kami ni melayu so meka kutuk swk tanpa sedar meka menghina kamik, sama juga dgn pkr aljuburi., bila dtg sabah swk meka akan tuka lidah cakap swk sabah lebih aman dari malaya, lidah sundal, pakai sebab otak penuh taik, ingat sex ajak sebab mau bini lebih ,

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:04 PTG

Eh dah berapa kali dah Mahpus tu datang KK shopping ikan masin, kau pergi mana? Tidur ka?

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:09 PTG

Endak apa ini kali ini kita tunggu dia, suruh orang philipin tu karjakan sikit dia, aku pun ndak kenal bah dia ne, ada lori ada bas bah, ada hari boleh balas jon..

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:19 PTG

Agree...Sabah as a new country will be more better then Pakatan Rakyat under Pkr especially the root party like PAS...

Tanpa Nama berkata... 26 Julai 2012 4:25 PTG

Kompom kamik org Kadazan stuju...Pairin jadik Presiden kami, ndak mau kami sama PAS..gilakah

Baharuddin Syaripuddin berkata... 28 Julai 2012 3:39 PTG

knapa ndak da nama semua ni,.. ?.. saya pun ndak setuju kalau di bilang sabah mau keluar dari Malaysia... saya bukan Penyokong tegar Parti Islam Semalaysia tapi saya juga bukan penyokong Parti Barisan Nasional@United malays nation Organization. Tapi saya ANTI P.K.R!!!.. tapi saya setuju kalau PAS bergabung dengan UMNO.. bukan Pakatan Rakyat!... kalau kau kenal Nik Aziz.. mesti kau Respek!. rumah dia macam kandang kambing sak.. asal ada.. tapi pemimpin SABAH?.. rumah macam 100 org mau tinggal,, Kalau jalan pakai Bodyguard segala,.. Tapi Nik Aziz?.. aku sangka bukan Nik Aziz ari tu... hahaha... pegang Parang mau pi kebun.. Itu lah pemimpin sebenar.. utk pengetahuan, aku pernah belajar di Kelantan Aku nampak dan Aku tahu,.. banyak fitnah di lemparkan kepadanya,..

Tanpa Nama berkata... 28 Julai 2012 4:13 PTG

di blakng ko tak tau...di mekkah duduk hotel 6 Bintang, di KL naik Merecedes...di KL makan hotel pakai sudu depan rakyat pakai tangan...org politik bah nik aziz tu, jadi dia pun pandai berlakon...ko tengoklah menantu dia di Korea tu siap gambar lagi dgn cewek2 Korea..

Ling Len berkata... 29 Julai 2012 11:31 PG

hurmmm.. iya lah.. Fitnah la Dia sukak mu,..
tiada kesan jugak tu,.. hanya yang tauk sak dia macam mana baru percaya,...

Tanpa Nama berkata... 1 Ogos 2012 1:51 PG

Oh Sabah ku jangan ko ditiup bayu kesa kemari bah...
Jangan sekali ko tinggalkan pembangunan mengejar Anwar al jubri.

Tanpa Nama berkata... 23 September 2012 3:15 PG

sabah jgn la keluar.aku suka sgt negeri sabah walaupun tak pernah pergi sana.

Tanpa Nama berkata... 3 Oktober 2012 11:59 PG

memanglah orang mcm baharusin syaripudin tak setuju sskm sebab dia penyokong tegar umno yang balas budi sebab dia adalah antara puluhan ribu anak-anak pemegang IC projek yang kini ingin besar kepala di sabah.

Head Hunter berkata... 18 Oktober 2012 1:09 PG

Sabah tak rugi apa2pun kalau buat negara sendiri. yang rugi malaya pasal dah tak dapat kaut hasil minyak kat Sabah lagi. Yang orang Sabah rugi selama ini adalah kerana tertipu oleh malaya. Malaya perbanyakkan PATI untuk menjadi talian hayat mereka agar dapat terus menguasai Sabah. Jangan ingat rakyat Sabah takut mahu berperang !! Kami sedia berperang bila2 masa.

Tanpa Nama berkata... 12 Mac 2013 8:21 PG

Hadi Awang hina kami Sarawak cakap kami pakai cawat, lepas tu saya dengar ini mereka PAS pernah menentang Sabah waktu penubuhan Malaysia dan juga hina sabah dengan kata2 yang menyakit hati. memang dah gila bah mereka tu! Knapa urang Malaya punya otak sangat sempit??? Hmmmm...

Tanpa Nama berkata... 18 Oktober 2013 8:37 PTG

Sabah dijangka jadi negara republik, ada presiden dan perdana menteri, macam itu Singapura..

Tanpa Nama berkata... 30 November 2013 10:20 PG

di Sabah,hubungan org2 islam sama kristian sangat baik.sy rsa klw sabah kluar malaysia,malaysia jga yg rugi.truly asia bkn lg gelaran utk malaysia.sabah sarawak pn mngkn jd negara kaya mcm tu brunei sma singapore

1986azlan berkata... 16 April 2014 12:15 PG

tu aku stju, di sabah ni enda ada mslah agama or bangsa. di smanjung ja tu. org2 sabah bebas dari mslah rasist ni.

1986azlan berkata... 16 April 2014 12:20 PG

aku sbgai org sabahan yg lahir di sabah wlopun ktrunan pilipin, stju sgt kalo sabah kluar dri malaysia. & kami jgak enda ada mslah kalo bumiputra tuntut hak dorang pasal tu memg hak dorang sbgai org asal sabah. kami enda suka sama itu umno pasal dorang sgt3 hipokrit & selfish!

Catat Ulasan