Rabu, 13 Jun 2012

Fakta Mengenai Kapal Selam Yang Tak Boleh Menyelam.

Fitnah ke atas TLDM terungkai selepas Guan Eng sendiri menyelam bersama Scorpene.

FAKTA MENARIK MENGENAI KAPAL SELAM SCORPENE MALAYSIA


Sejak tahun 80an, TLDM telah berminat untuk memiliki kapal selam tersendiri bagi meningkatkan keupayaannya. Bermula dari detik itu, TLDM telah melatih pegawai serta anggotanya bagi mengikuti kursus dan latihan berkaitan kapal selam di Australia dan Pakistan. TLDM telah bersabar menanti selama 20 tahun untuk memiliki aset strategik terpenting dalam pengoperasian armadanya. Pada tahun 1998, Kerajaan Malaysia telah meluluskan untuk membeli kapal selam Scorpene. Pembayaran kapal selam ini dilakukan dengan kaedah timbal beli. Perancis akan membeli minyak kelapa sawit dan barang komoditi Malaysia lainnya dengan anggaran USD580 juta. Selain mengeluarkan dana sebesar USD 171 juta, Malaysia juga telah membangunkan pelbagai infrastruktur bagi mendukung pengoperasian kapal selam di Teluk Sepanggar dan peralihan teknologi kapal selam dari DCNS kepada TLDM. Dari pengamatan pemerhati pertahanan, perolehan aset ini adalah untuk mengimbangi kekuatan armada negara-negara jiran dan konflik yang kian meruncing di perairan negara terutamanya Kepulauan Spratly.

Scorpene merupakan sebuah kapal selam yang unik di mana teknologi yang digunakan adalah menyamai teknologi yang digunakan pada kapal selam nuklear jenis Le Triomphant milik Perancis. Jika diperhatikan, Armada Perancis telah menggunakan kapal selam kelas Agosta dan Daphne, dimana kedua-duanya merupakan kapal selam konvensional bertenaga diesel manakala Scorpene menggunakan aplikasi teknologi terkini dalam semua jenis kelas kapal selam kelas diesel. Justeru, Syarikat DCNS telah mengintegrasikan teknologi kapal selam bertenaga nuklear kepada kapal selam bertenaga diesel sekaligus melahirkan Scorpene agar ianya lebih efektif dan lebih murah pengoperasiannya.

Sehingga kini 4 buah negara telah membuat perolehan daripada kapal selam Scorpene. Negara tersebut ialah Chile, Malaysia, India dan Brazil. Chile membeli dua buah kapal selam pada sekitar tahun 1998/99 dan harga belian mereka ialah USD250 juta seunit. Malaysia membeli dua buah kapal selam pada sekitar tahun 2003/04 dan harga belian sekitar USD 580 juta. India membeli enam buah kapal selam yang sama pada sekitar tahun 2006, dan harga belian mereka ialah USD 540 juta. Brazil pula membayar sebanyak USD 220 juta dollar seunit untuk tempahan sebanyak 4 buah kapal selam pada tahun 2010. Jika diperhatikan, harga pembelian Scorpene oleh India dan Brazil dilihat lebih murah. Ini kerana segala proses pembinaan kapal selam mereka dilaksanakan di limbungan negara masing-masing.

Jika dibandingkan kapal selam Scorpene dengan negara serantau contohnya Vietnam di mana mereka membeli 6 buah kapal selam jenis diesel elektrik dengan harga USD2 Bilion dari Rusia. Kos pembelian Scorpene dilihat lebih mahal tetapi perlu diingat dimana Vietnam telah berpengalaman dalam mengendalikan kapal selam sebelum ini. Mereka telah memiliki aset strategik ini pada tahun 1997 di mana mereka membeli Mini Submarine ‘Salmon Class’ dari Korea Utara. Dari situ, asas dalam pengendalian kapal selam, tempat latihan, kemudahan dan perkhidmatan sokongan telah disediakan dimana mereka hanya perlu membuat penyesuaian untuk kapal selam yang baru. Ukuran standard kapal selam dari China/Rusia kepada standard kapal selam dari Eropah juga berbeza yang menyebabkan harganya menjadi lebih mahal. Apa yang utama ialah kelebihan yang ada pada Scorpene, ianya lebih senyap dan tidak mudah dikesan berbanding kapal selam buatan China/Rusia.

MALAYSIA
CHILE
INDIA
BRAZIL
Builders
DCN, Cherbourg and Navantia Cartagena
DCN, Cherbourg and Izar, Cartagena
Mazagon Dock Ltd Mumbai
Itaguai Construcoes Navais, Sepetooba
Strength
2
2
6
4
Displacement (tonnes)
1586 surfaced, 1755 dived
1602 surfaced, 1738 dived
1732, dived
1709 Surfaced, 1870 dived
Laid Down
Dec 2003
Nov 2000
2010
2011
Launched
2007
2004
2013
2015
Commisioned
Jan 2009
Jul 2006
-
-
Dimension (metres)
67.5 x 6.2 x 5.4
66.4 x 6.0 x 5.8
66.4 x 6.0 x 5.8
71.62 x 6.2 x 5.8
Main Machinery
Diesel electric, 2 SEMT-Pielstick
Diesel Electric, 4 MTU 16V
Diesel Electric, 4 MTU 16V
Diesel Electric, 4 MTU 16V
Speed (knot)
20.5 dived, 12 surfaced
20 Dived, 11 Surfaced
20 Dived, 11 Surfaced
20 Dived, 11 Surfaced
Complement
32
31
31
31
Countermeasure
ESM, Thales DR 3000, intercept
ESM, Thales AR 900
ESM
ESM
Weapon control
UDS International SUBTICS
UDS International SUBTICS
UDS International SUBTICS
UDS International SUBTICS
Radars
Navigation I-Band
Navigation I-Band
Navigation I-Band
Navigation I-Band
Sonar
Hull Mounted, passive/active sonar
Hull Mounted, passive/active sonar
Hull Mounted, passive/active sonar
Thales S-Cube Sonar
Missiles
SSM, Aerospatiale SM 39 Exocet
SSM, SM 39 Block 2
SSM, MBDA Exocet SM 39
SSM, MBDA Exocet SM-39
Torpedoes
18 WASS Black Shark Torpedos
18 WASS Black Shark Torpedos
6-21 inches (533mm) tubes
18 WASS Black Shark Torpedos
Price
USD 221 Million per unit
USD 250 Million per unit
USD 135 Million per unit
USD 220 Million per unit

Sumber : Jane’s Fighting Ships
Kapal selam pertama iaitu KD Tunku Abdul Rahman telah selamat tiba pada bulan September 2009 dan terus menjalani beberapa ujian laut tropika. Sebenarnya, sebelum dan selepas menerima kapal selam itu, TLDM secara intensif telah pun menguji aset perang negara ini mengikuti piawaian dan standard antarabangsa termasuklah ujian Final Sea Acceptance Trial selama 10 hari yang memaksa kapal selam tersebut membuat selaman ke dasar yang paling dalam. Ujian ke atas kapal selam terbabit bukan sekadar dibuat di Lautan Atlantik tetapi juga dilakukan di Lautan Mediterranean, Laut Merah, Laut Hindi dan Laut China Selatan.

Sering kali kos pembelian aset pertahanan negara sering dieksploitasi dan menjadi isu pertikaian golongan yang berkepentingan dalam meraih publisiti murahan. Perlu diingat, kos pertahanan negara adalah sesuatu yang sulit di mana segala butiran pembelian aset pertahanan negara tidak boleh dibentangkan secara terperinci. Butiran pembelian scorpene juga tidak wajar didedahkan secara terbuka kerana ianya boleh menggugat strategi keselamatan dan pertahanan negara. Apa yang tidak pernah disembunyikan oleh kerajaan ialah kontrak perolehan kapal selam Scorpene secara keseluruhannya adalah bernilai USD 580 juta. Daripada jumlah tersebut, sebanyak USD 442 juta dibayar kepada DCNS sebagai kos perolehan 2 kapal selam Scorpene, pakej Integrated Logistics Support (ILS) dan latihan warga kapal selam.

Baki keseluruhan tersebut iaitu USD 138 Juta dibayar secara berperingkat dalam tempoh 6 tahun kepada Perimekar Sdn Bhd sebagai kos perkhidmatan koordinasi dan sokongan kepada pasukan projek kapal selam TLDM di Cherbourg, Perancis dan Cartagena, Sepanyol serta latihan krew kapal selam di Brest, Perancis. Semua terma ini tertulis secara terperinci di dalam kontrak yang ditandatangani pada 5 Jun 2002. Secara dasarnya, Perimekar Sdn Bhd bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan berikut:

a. Menyediakan kediaman lengkap bagi 27 keluarga Kumpulan Perintis Kapal Selam di Perancis dan Sepanyol untuk tempoh 6 tahun.

b. Menyediakan pejabat urusan dan kediaman lengkap bagi krew kapaal TLDM seramai 156 orang dan 30 staf penyelenggara pengkalan di Perancis dan Sepanyol untuk tempoh 6 tahun.

c. Membayar elaun harian dan elaun krew kapal selam sebanyak EURO 50 sehari setiap seorang untuk tiga tahun pertama dan EURO 60 sehari seorang untuk tiga tahun kedua.

d. Membiayai kos penerbangan pergi-balik setiap krew kapal selam untuk balik bercuti ke Malaysia setiap empat bulan sekali.

e. Menyelaras latihan antara krew, kontraktor dan kerajaan.

Artikel diatas merupakan rumusan dari hasil kajian dan pandangan dari beberapa penganalisis pertahanan tanah air dan turut merujuk kepada beberapa penulisan di majalah ketenteraan. Fakta diatas amat penting untuk diketahui kerana kita sudah terlalu banyak dipaksa untuk mempercayai tohmahan di internet. Lebih menyedihkan apabila, komen-komen daripada PAKAR SERBA TAHU lebih banyak tersebar daripada fakta-fakta yang benar! Kredit kepada sahabat Navy saya yang bersusah payah menyiapkan artikel ini.. TQ bro..

Sumber : http://askarsetia.blogspot.com/2012/06/fakta-menarik-mengenai-kapal-selam.html


*Mohon disebarkan di FB dan twitter dengan menekan butang di bawah.

3 comments:

Tanpa Nama berkata... 13 Jun 2012 3:28 PTG

wah detail gak maklumat dari askar setia..nanti tlg ajarkan askar2 yg belot pada kerajaan seperti bekas jeneral tudm tue yer

Tanpa Nama berkata... 14 Jun 2012 12:09 PG

bro,

orang bukan nak cite pasal kapal selam x boleh selam. kapal selam mesti boleh selam kalo x dia orang tak panggil kapal selam. yang orang nak cite pasal duit rakyat kena selam bersama2 kapal selam.

Tanpa Nama berkata... 14 Jun 2012 1:45 PTG

NAPE LAH LEMBAB KAU BERFIKIR NI, KALAU NAK BELI BARANG KENA LA KELUAR DUIT DULU, KALAU TAK PAKAI DUIT MANA DAPAT BARANGNYA.. YANG BODOH SANGAT TU NAPE DAH TAK RETI BAHASA KE..DAH DIBERI PENERANGAN PUN MASIH NAK PUSING,ADUH BODOH TAHAP GABAN LA KAU NI. KALAU TAK NAK PERCAYA BAGI LA POINT KAU, NI TAK HABIS2 DUIT RAKYAT , DUIT KAU SORANG KE? ORANG LAIN YANG MAJORITI SETUJU TU TAK KATA APA PUN .. AGREE JE ..

Catat Ulasan