Ahad, 29 April 2012

Anwar Ibrahim Solat Pakai CAP, Kasut dan Bersejadahkan Banner #bersih

Solat cara Anwar Ibrahim di BERSIH semalam.



Terkasima MyMassa bila menonton video yang berjaya dirakam oleh Minaq Jinggo.



Susah sangat ke nak jumpa surau kat KL sampai solat cara macam ni?


*Bila tengok Anwar dalam gambar kat atas tu, teringat sesuatu la. Macam pernah tengok, tapi di mana ya?

88 comments:

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 9:54 PTG

nampak elok jer sakit belakang abg non....

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 9:55 PTG

Masalahnya....Dalam rukun sembahyang tidak sah kah pakai kasut?
brader memalukan diri sendiri la bro...rukun 13 tak habis lagi jgn tunjuk pandai....tak payah crita anwar....brader sendiri cuku ke solat 5 waktu?

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 9:58 PTG

Masalahnya Anwar tuh solat berjemaah ker ?? Tak nampak pon imam. Atau kenapa Anwar sendiri tak menjadi imam??

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:09 PTG

Berimam kan imam masjid negeri la sial...anwar nak bgn blk dr sujud utk berdiri mcm seksa ko tau..aku tgk sendiri...

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:10 PTG

kasut ntah dah terpijak taik gagak taik anjing yg bersepah kat K.L tu..

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:13 PTG

kat KL tu celah mana yg ada masjid negeri..sembahyang pun nak riak menunjuk2..konon2 tawaduk la tu..belakang main china doll

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:14 PTG

solat tetap solat...cina dol tetap cina dol...bodoh..!!!

Unknown berkata... 29 April 2012 10:14 PTG

kalo kasut bernajis sah ke??? mmg la takda dlm rukun 13. lgpun masjid n surau bespah kat kl. nak juga la sembahyang kat tepi jalan. heran2.solat tu memang wajib 5x sehari.awat??? yg x ikut bersih x sembahyang ka??

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:15 PTG

yg sebelah anuar tu ape buat??
dgr suara imam,dtg dri mane tu???

Unknown berkata... 29 April 2012 10:16 PTG

kalo buat demo je mesti buat solat tepi jalan. solat la dl. dahtu p la demo.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:16 PTG

mangkok jamban punya org, sampai sembahyang pun nk berlakon,dah ler sembahyang x ikut hukum, main sedap jer..

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:17 PTG

Boleh lg ke dia ni berSYAADAH.. Anwar NAte BROk POKNiK

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:17 PTG

Ramai org solat masuk neraka kerana niat songsang. Nauzubillah. Kita x kata cara nie salah tapi kenapa tak solat berjemaah dgn tertib dekat surau atau masjid? Kamu solat menhadap Allah bukan solat sekadar bersahaja dan sambil lewa. Mudah2an Allah ampunkan dorang nih.

akutakpaham berkata... 29 April 2012 10:18 PTG

Ramai org solat masuk neraka kerana niat songsang. Nauzubillah. Kita x kata cara nie salah tapi kenapa tak solat berjemaah dgn tertib dekat surau atau masjid? Kamu solat menhadap Allah bukan solat sekadar bersahaja dan sambil lewa. Mudah2an Allah ampunkan dorang nih.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:18 PTG

Al-juburi ni mana layak jadi imam..dan tak layak baca selawat syafaat sebelum memberi salam sebab nyer Nabi Mohamad tak mengaku Ummat pada manusia yg kaki jubur..Yg jadi imam nyer AmbiGampang... Cuma pic AmbiGampang tak ditunjukkan pic ini..

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:19 PTG

solat tu tiang agama..sempurna solatnya maka sempurna la amalannya..ada yg tak kene dgn solat anwar ni..solat tu mmg la kita nampak dia solat..tapi main china doll jugak..kah kah kah..kasut pun ntah dah buat masuk toilet, dah terpijak taik anjing, pastu bwk mengadap Allah..hmm, bagus bagus..

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:20 PTG

perutnya buncit loh

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:20 PTG

bila masa diaorang ni ambil ayaq wuduk, tak kan tak salam perempuan lain masa lalu tu.

sebelah dia pakai sapu tangan macam singh masuk rumah ibadat diorang je.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:29 PTG

Ni bukan darurat saja buat sendiri. Surau dan masjid bersepah. Jangan la nak rendah martabat islam, ramai orang bukan islam sedang memerhati. Nampak macam cincai la pulak. Tak kira bersih atau kotor.

sunan muria berkata... 29 April 2012 10:29 PTG

Kalau dah hukum Allah swt pun dah dilekehkan, ini kan piula hukum dan peraturan manusia.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:32 PTG

mana depa belajar smbayng pakai kasut ni

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:34 PTG

PENYOKONG ANWAR BAPOK KEKURANGAN KASIH SAYANG. DISANGKAKAN PERMATA RUPANYA GENGTAIK PUNYA OLANG. BONGGGGOOOKKKKKKKKKKKK..

xkesah berkata... 29 April 2012 10:35 PTG

Wa pun tak tau nak cakap apa. Takut salah pula. Kalau salah nanti dosa pula. So harap diaall solat memang kerana allah la. Jgn pula jadikan hukum agama sebagai perisai politik hang semua k.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:39 PTG

Macam biasa nampak saja muka orang tua yang dok sembahyang tu.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 10:59 PTG

apa hal nak bertekak pasal video anwar solat pakai kasut ni? tak ingat ke ayoh hadi pesang gape? video tu besi ! ;P

Sudir berkata... 29 April 2012 11:05 PTG
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sudir berkata... 29 April 2012 11:07 PTG

Wei.. janganla korang hina manusia paling 'suci' tu.. Dia kan dah tak lama.. Kena racun arsenik, kena suntikan HIV dan macam-macam lagi..

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 11:09 PTG

sedih bila tgk org kat atas komen solah jahil sangat agama, bkn setakat agama isu semasa pun jahil bukan isu luar egara pun dalam negara pun dia tak tahu. Takkan tak tahu boleh pakai kasut masa solat nabi pernah solat pakai selipar tak caya gi cari buku syamail muhammad, hadis tirmizi, baca sikit kitab agama takkan buku teks agama sekolah tu je baca patutlah cetek ilmu. pakai cap x salah janji tak tutup dahu. guna banner pun x salah janji tempat tu suci. kalau tempat tu sekali pun dahulu ada najis sekarang dah tiada langsung kesan-kesan najis dr segi warna, bau dan rasa makan tempat tu suci sekalipun ada najis dulu ia digelar najis yang dimaafkan sebab kita tiada kuasa untuk melihat kejadian lepas.bro ni nampak sangat tak mengembara ke negara orang lain seperti negara bukan orang islam sebab tu pemikiran cetek dan pendek. lagi satu solat kat mana bro??hampir semua bagunan tutup kat area tu sampaikan masjid india pun tutup. antara masjid yg buka cuma masjid jamek je. solat wajib di seluruh muka bumi ada Allah kata mesti dalam bangunan masjid tau surau? kalau macam kenapa bro tak gi solat kat masjid berjemaah? soal Allah terima atau tidak bukan kuasa awak, Ke awak tu nak jadi Allah sampai nak tentukn solat siapa yang diterima? Awak bukan Allah, kerja tu hanya Allah je boleh buat. Kalau nak solat dulu sebelum masuk kl? memang tak akan sampai la brother, masa demo pun depa tutup lrt apatah lagi jalan raya awal-awal pagi lagi dah tutup. Islam ini mudah dan ia tidak menyusahkan, orang-orang seperti anda inilah yang menunjukkan islam itu susah. yang menakutkan orang bukan islam dari masuk islam, anda yang memburukkan nama Islam, sedangkan ada orang kafir boleh berhenti cakap bila dengar azan edangkan orang MELAYU ISLAM dok rancak menyanyi bila dengar azan bukan nak stop makin kuat dia nyanyi. nauzubillah hi minzalik. apabila suatu kaum itu ingkar akan arahan Allah maka Allah akan gantikan kaum itu dengan kaum yang lain. nak cari ayat ni gi cari sendiri dalam Alquran. Takkan buka alquran pun malas.wallahualam. siapa yang terasa maka dia buat apa yang aku cakap.

Tanpa Nama berkata... 29 April 2012 11:18 PTG

inilah saat saat kehancuran saudara Anwar Ibrahim. Tindakan mereka bersolat sedemikian memberikan gambaran buruk kepada bukan Islam terhadap kesucian ugama Islam. Nik Aziz dan Hadi Awang kena buat tazkirah khas khusus untuk Anwar Ibrahim dan kuncu kuncunya yang masih lagi bebal dengan adap dan kesusilaan solat. Saya percaya bahawa solat mereka itu tidak khusyuk kerana dikepala mereka ketika itu penuh dengan seribu satu macam persoalan yang sedang berligar ligar berkaitan tindakan rusuhan yang bakal dilakukan. ALLAH maha mengetahui. Is this our future Prime Minister?. ALLAH please save us all. Amin. Salam dari MM NATAR Subang Jaya.

Ashraf berkata... 29 April 2012 11:31 PTG

Laaa itulah hang semua tak tahu...mereka ni memang berlakon sengaja je utk ambik gambar...kemudian boleh lah mereka tunjuk kat org yg mereka tu solat....cuma kantoi pulak lupa buka kasut hahaha....

Ular Menyusur Akar berkata... 29 April 2012 11:45 PTG

Boleh sembahyang pakai kasut, cap dan atas banner. Tak salah. Semasa UMA menunaikan fardhu Haji, UMA sekadar sembahyang menghurmati waktu dalam kapalterbang. Takde air sembahyang pun. Di keliling Masjidil Haram, pekerja kontracktor yang berdekatan dengan masjid, sembahyang dengan pakaian dipenuhi sisa kerja saperti cat dan simen. Sembahyanglah. Jangan banyak sangat menyukarkan hendak sembahyang. Dan akhirnya tidak sembahyang.

Pakcik merah jambu tu berpusing dan menepuk bahu nuar tu mcm........Allah Maha Mengetahui.......

Musa Jumat berkata... 30 April 2012 12:00 PG

http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg26.html. BAca petikan blog nie pula.. Aku tak menyokong perbuatan beliau.. Tapi nak menggelakkan kawan2 dari buat andaian, sekaligus menjelumuskan diri dari dosa. Sekian.

Ular Menyusur Akar berkata... 30 April 2012 12:16 PG

Apa-apa pun Islam itu cantik. Dari itu kita perlu menjaga akhlak supaya Islam itu kelihatan cantik. Melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan fitnah juga berdosa. Jika musafir sudah dalam katogeri yang berbeza. Sukar juga untuk menerima nuar sebagai musafir dalam KL.

Jika kita musafir atau dalam perkhidmatan awam dimana kasut sebagai sebahagian pakaian yang tidak dibuka, memadai uduk dengan menjirus dan meratakan air keatas boot itu saje. Polis di kedua-dua masjid di kota suci Mekkah dan Madinah, mereka keluar masuk masjid dengan berkasut dan sembahyang juga memakai kasut tersebut. Tapi jangan pula terikut-ikut bangsa kawasan benua India dimana mereka boleh mengambil telefon, membaca sms dan menyimpan semula telefon dan meneruskan sembahyang. Wallahualam

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 12:40 PG

solat di rakam kan..sama amoi pun ada rakaman ... satu dunia dh tau la lakunan kau Bro Anwar Bin Ibrahim (B.A.B.I)

abg beca berkata... 30 April 2012 1:19 PG

sedih baca komen diatas.. menunjuk kan rakyat malaysia selama ini masih ramai yang jahil pasal solat.. kat malaysia dah biasa sangat solat di masjid tetapi menjadi pelik jika nampak org solat dalam bas, dekat tepi jalan dan tempat2 awam berbanding negara timur tengah.. so belajar lah bagaimana solat berkasut & wuduk skali.. kalau korang x belajar nanti nak perang macam mana sempat ke solat.. wallahualam..

1.Said Bin Yazid Al-Azyid ra katanya, “aku pernah bertanya Anas bin Malik adakah Rasulullah SAW pernah solat dengan memakai kasut?” Anas menjawab “Ya!” (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim dan dalam sunan Tirmidzi n0-396)
2.Ibnu Abi Aus berkata bahawa pakciknya menerangkan bahawa “saya melihat Rasulullah menunaikan solat dengan memakai kedua-dua kasutnya” (Hadis dari Sunan Ibnu Majah)

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 1:47 PG

KESIAN ANWAR! ALLAH TAK TOLONG DIA JADI PM. ANWAR NI NABI PUN RAK NGAKU UMAT. ANWAR HILANG PASAL BERIBU2 JOIN BERSHIT MUNGKIN DAPATLA LAUK BARU KATANYA DENGAN RAKUS. MOTA2,3&4

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 1:58 PG

La macam ni pun ada. .. padan pun nampak depa macam nak pi perang. Tengok tempat dan keadaan darurat bro.. ke saja nak buat-buat darurat, Plus Highway please..

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 3:11 PG

Minta Kesian lah tu. nak tunjuk dia tu beriman. nangka busuk, tetap busuk walaupun cuba spray minyak wangi.

Ini negara Malaysia. Negara ISLAM. Surau ada di mana-mana. Solat solo ke jemaah... paling afdal jemaah kat mesjid.

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 4:07 PG

Anwar Raja Drama ptuiiii

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 9:30 PG

Ramai yg bg pndgan kt atas dlm keadaan JAHIL..kecuali bbrp org shj(abg beca, ular mnyusur akar dan 2,3 yg Lain). Smoga Allah ampunkn dosa kalian..aminn...

aku nk lempang kau tanpa nama berkata... 30 April 2012 9:54 PG

kau nie pehal tanpa nama?? mau kena lempang ka?? aku nk jumpa kau boleh? haha!

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 10:15 PG

HAngpa kena banyak mengaji (belajar) lagi. Nampak sangat bangang hangpa nih. JAhil murakab, dah bodo nak tegur orang, lepas tu yang bangang ikut sama. Pi belajar lagi nooo!

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 11:06 PG

Rasullullah pernah memakai kasut(ketika perang) dalam solat tetapi pernah satu ketika Rasulullah ditegur malaikat Jibrail menanggal kasut kerana ada kotoran pada kasut baginda..boleh tanya alim ulama' ttg hal ni...

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 11:09 PG

salam,

bab solat ni kita serah aje kat Maha Mengetahui. nak menunjuk atau apa pun, hanya Allah maha mengetahui. kita hanya ikut cakap, dahi hitam kuat solat, janggut panjang alim, pakai kopiah putih lebai, haji tu alim, ustaz tu bercakap benar. semuanya hanya Allah sahaja yg mengetahui. hanya yg terlibat sahaja yg takut akan dosa kepada Allah. yg tak takut pun ramai, mereka mempermainkan Allah. hanya Allah sahaja yg Maha Mengetahui.

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 11:41 PG

kalu nk sembhyg pon...terbalikkanlah banner 2 dulu....
ini orng baca alfatihah ...mereka lak dok bace ayat kat atas banner 2....BODOH

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 12:27 PTG

ini semua pasal darurat bro..

adakah negara kita dlm keadaan darurat smp terpaksa solat camtu? adakah masjid2 di sekitar KL dah dibom smp hancur? adakah sumber air dah kering? adakah jalan dan jambatan telah dihadang oleh musuh?

jika perang, ya itu darurat. solat tidak menyukarkan umat Islam. sewaktu perang pun kita ada kaedah solat tertentu.

TETAPI.. dlm keadaan pendemo yang berdemo itu, adakah itu darurat sebab perang? bukankah itu sendiri cari pasal? adakah masjid ditutup?bolehkah demo menentang kerajaan dianggap darurat? aku fikir ini bukan sebab jahil..cuma isu ini yang dipertikaikan.

pasal pahala solat, itu hak Allah. tapi jangan smp pahala itu dicampak ke muka spt kain buruk! ingat tu wahai umat Muslimin..

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 2:47 PTG

MulSHITdul am Pas Nik Aziz restu uatazah ambiga jadi utusan terakhir pengikut2 pas .. dan tak berfikir panjang pengikut2 pas ini melaungkan kalimah allah keatas nya..... yarabbi ini kah manusia yg akan pemimpin pas kelak?......

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 4:39 PTG

haii kesian, lutut pun dah longgar sbb dok hentam banyak sangat lubang juborr n lubang cina, siam...nampak sangat sembahyang pun macam terpaksa semata-mata nak raih sokongan penyokong...konon alim. woiii anwar ko dah mandi wajib ke blom???

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 6:21 PTG

ini sekadar renungan...

Tan Sri Anwar Ibrahim melayu...Islam
Tan Sri Najib Tun Razak melayu...Islam
Tn Guru Nik Aziz Nik Mat melayu...Islam

Raja-raja Malaysia melayu...Islam

Siapa anda?

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 8:29 PTG

apa kalut anuar sembahyang pakai cap..........dia balon china doll pun dia pakai cap..
dia sembahyang macam mana pun tak salah....... dia tutoh jobog orang pun tak salah

Tanpa Nama berkata... 30 April 2012 11:11 PTG

aku tak pernah tengok orang lepas amik air semayang lepas tu pakai kasut untuk semayang..biasanya, lepas wuduk,kat mana pun kasut dah tak pakai lagi..

sooo...adakah dorang ada amik wuduk?
adakah sembahyang khuyusuk jika depan kamera?
adakah masjid jamek masa tu penuh sesak atau si nuar tak berani masuk masjid?

gen2felda

Tanpa Nama berkata... 1 Mei 2012 1:43 PG

ni.....bukan dlm perang.......... masjid /surau berlambak.......

Tanpa Nama berkata... 1 Mei 2012 1:58 PG

tak guna solat berjemaah kalau lepas tu panggil anjing dan maki hamun kepada saudara sesama islam..

Amanina berkata... 1 Mei 2012 6:14 PG

Islam tu syumul, kami di luar negara pun selalu sembahyang sebegini. Diterima solat atau tak, semuanya kerja Allah. Wuduk tak perlu air satu kolah. Satu botol air 500ml pun dah boleh buat wuduk. Adakah kalian pasti mereka ni tak ambik wuduk?

Masalah tempat sembahyang pula, ni bumi Allah, kita boleh solat dimana-mana sahaja asalkan tempat tu bersih suci dari sebarang najis. Kalau mereka yakin tempat tu bersih dan diri mereka pun suci, kita tak patut mempertikaikan, itu urusan mereka dengan Allah.

Tentang bersejadahkan banner, ya saya setuju bila ada yg memberi komen terbalikkan banner tu. Saya perasan belakangnya putih, insya-Allah tak menimbulkan fitnah.

:)Wallahualam.

Pok Gard Semoh Mansur berkata... 1 Mei 2012 5:51 PTG

aku pelik sungguh ngn negara Malaysia nih
kalau btollah negara islam xkan nak diperluluskan lesen judi
korang tahu ke yang kelab2 malam yg kene serbu tuh sebab xde lesen
yg ade lesen no problem... janji wang masuk..
tp xpe yg langgang nye orang2 yg hidung belang cam korang..
sbb tuh ada HIV...hahaha.. x lame dh... taubat2 la ye sbelum masuk lubang kubur... :)

Tanpa Nama berkata... 1 Mei 2012 7:44 PTG

Assalamualaikum semua yang muslim dan selamat sejahtera pada yg kafir. maaf la nak tegur sikit, pada yg kafir mohon agar tidak komen di dalam artikel ini. terutamanya yang sangat jahil tentang islam. saya dapati byk komen2 org jahil ttg islam dalam post ni. pada yang kafir jugak, jika anda berminat mendalami islam, janganlah terpengaruh dgn kata2 blogger2 jahil, kerana mungkin akan membawa anda kepada kesesatan yang lebih teruk sehingga membawa anda ke dalam neraka paling jahanam. jadi untuk itu, cari lah ustaz2 dan ulama2 yang arif utk mendalami islam. perkara paling asas dalam islam iaitu solat pun byk yg jahil berlagak pandai di sini, apatah lagi nak mendalami akidah islam. tak cukup dgn menfitnah manusia, hukum agama pun nak dipesongkan jugak ke. insaf la wahai manusia. cukup2 la, celikkan la hati anda. jangan salahkan org lain kalau islam negara ini makin rosak dgn perbuatan dari kejahilan anda.

Tanpa Nama berkata... 1 Mei 2012 8:41 PTG

Baca komen kat atas ni seolah-olah nasihatkan PAS supaya tak menfitnah lagi atas pentas ceramah. Alhamdulillah kerana pengikut PAS sudah sedar bahaya menfitnah. Lepas ni jangan lupa nasihatkan akhbar Harakah jugak. Banyak sangat fitnah dalam tu.

Tanpa Nama berkata... 2 Mei 2012 12:27 PG

Baca komen kat atas ni jugak seolah2 nak mencabar supaya buktikan fitnah yg dibuat PAS. apa kata kalau betul2 hebat nak menuduh PAS ada menfitnah seperti mangkuk blogger sengal nih, p buat report dan lawan di mahkamah dan buktikan fitnah PAS tu. apa guna melalak menuduh ceramah PAS ada menfitnah, kalau setakat nak menutup pekung sendiri dengan mengaku difitnah. ala.... ramai yg tau la tektik menutup pekung puak umno nih, caranya sangat mudah. mcm besa mengaku difitnah. tak gentle langsung. buktikan la diri difitnah oleh PAS. setakat melalak mengaku difitnah tu, tak payah la....

Tanpa Nama berkata... 2 Mei 2012 10:31 PG

Tak Boleh Solat Kat Masjid Jamek, Masjid India atau Masjid Negara. Nanti hilang kasut, ber"BERSHIT" kaki ayam.... Apa rasa sepak Polis kaki ayam... Takde feel bro... Lagi pun yang berDEMO tu bukannya sebarangan org...Ada pencuri kasut, mat fit, perogol, bohsia, bohjan, LGBT dan ramai lagi... Termasuk la ketua dia... Lagi pun sesuatu kebaikan yang dibuat sebelum membuat membuat kejahatan adalah sia sia... Bayangkan... Sebelum mencuri atau tengah2 mencuri berhenti solah subuh dulu... Solat tu bertujuan mengelakkan kita dari membuat sesuatu yang sia sia. Kalau tengah marah, angkat wuduk dan solat sunat. Berniat untuk membuat kejahatan, solat dan ingat balasan Allah hilang segala niat untuk membuat kejahatan kerana ingatkan balasan neraka.

Badak BTR

Tanpa Nama berkata... 2 Mei 2012 2:28 PTG

Jahilnya korang. Kat oversea, muslimin semua solat je kat tepi jalan, taman dan lain2. tahniah buat israel zionis sebab berjaya buat org islam berfikiran sekular mcm diorang ni. abis, kalau xde masjid atau surau, xyah solat? bagus betul.. ke korang solat ikut tempat? haha. rasa macam nak gelak. solat kat mana2 pun boleh. jgn jadikan islam ni susah dan jangan campur aduk soal agama. Aku yang muda ni pon tau benda2 macamni. Korang patut rasa malu.

semoga peroleh hidayah dan Allah ampunkan dosa kita semua. Amin.

Tanpa Nama berkata... 2 Mei 2012 8:58 PTG

solat kat mana2 pun boleh janji pakai kasut topi semua dalam keadaan suci lagi bersih..masalahnye suci ke kasut diorang semua tu, sebab die pak nuar and the gang mestikah mati2 nak pertahankan mesti, sedangkan rasullulah ditegur jibrail untuk menanggalkan kasut kerana terdapat kotoran ini pulak pakcik2 sekalian entah darimana datangnya nye kasutyang dipakai disepanjang jalan...tapi sebab pak nuar lupakan semua.. kasutnya dan sekalian barisannya diyakini suci lagi bersih wajib diyakini tanpa was2 memandangkan itu kan perhimpunan suci lagi bersih..janji nampak solat..jangan sesekali pertikaikan..sesungguhnya walaubagaimanapun ketahuilah hanya Allah jua yang Maha Mengetahui segala sesuatu and niat kamu

Tanpa Nama berkata... 2 Mei 2012 9:01 PTG

solat kat mana2 pun boleh janji pakai kasut topi semua dalam keadaan suci lagi bersih..masalahnye suci ke kasut diorang semua tu, sebab die pak nuar and the gang mestikah mati2 nak pertahankan, sedangkan rasullulah s.a.w ditegur jibrail untuk menanggalkan kasut kerana terdapat kotoran ini pulak pakcik2 sekalian entah darimana datangnya nye kasutyang dipakai disepanjang jalan...tapi sebab pak nuar lupakan semua.. kasutnya dan sekalian barisannya diyakini suci lagi bersih wajib diyakini tanpa was2 memandangkan itu kan perhimpunan suci lagi bersih..janji nampak solat..jangan sesekali pertikaikan..sesungguhnya walaubagaimanapun ketahuilah hanya Allah jua yang Maha Mengetahui segala sesuatu and niat kamu

Tanpa Nama berkata... 3 Mei 2012 7:42 PG

zaman sekarang..semuanya jalan berturap tar.paling tidak,angkat kaki anda semua..tengok lihat...kat mekah n madinah berlambak orang solat atas jalan,bukan macam orang diatas yang ...............................................................................................................................................................................................................

Tanpa Nama berkata... 3 Mei 2012 12:58 PTG

adoi kenapa lah korang pakatan haram ni buta hati sangat, aku nak tumpang bertanya ni, dalam ramai2 dorang tu bila masa dorang pergi amik air semayang? cukup ke syarat tanpa air semayang??tayamum dekat tanah mana dorang pakai nak amik habuk tu?

dengan keadaan lelaki dan perempuan bertolak2kan sah lagi ke air sembahyang tu?


buat Pok Gard Semoh Mansur apa ko cakap ni pakcik, kan pas dah cakap negara berkebajikan apa lagi yang ko tak paham ni. ni serambi mekah malysia nak buat hukum hudud apa pakcik ingat arak dan judi dekat kelantan tu akan dihapuskan ke? cakap biar serupa bikin pakcik...
buat yang PAS tolong jawab, jangan bagi alasan fisabillillah, sebab kalau korang bagi alasan macam tu anwar tu korang patut tibai dulu...mana ada fisabillilah terima LGBT??

buat anon 1 Mei 2012 7:44 PTG terima kasih untuk peringatan, insyallah allah yang mmasa esa akan bersama2 dengan umat2 ye.

lupa pulak aku nak tambah sikit allah yang kita cakap ni bukan allah macam yang pakatan haram setuju untuk digunakan oleh penganut2 kristian. HARAP AMBIK PERHATIAN.

terima kasih

HijabRockers berkata... 3 Mei 2012 4:51 PTG

Ini perkongsian saja ya. walaupun kita xstuju dgn apa yg org lain buat, xsemestinya apa yg dia buat tu salah semuanya.
Ini jawapan org 'alim yg xder kaitan dgn mana2 parti pasal isu pakai kasut ms solat.
Sy tanya (melalui suami) : "blehke pakai kasut ms solat? Bukan pakai khuf. Tapi pakai kasut yg pakai hari2 tu"
Jwb org 'alim :
"Boleh pakai kasut bila ada wudhuk. Janji tempat tu xder najis yg bleh batalkan solat dan org tu solat luar drpd masjid. Kalau terpijak najis, wudhuk tak batal, tapi solat batal".
Then saya tanya :
"Kalau jalan tu xpasti kebersihan dia cmana?"
Jawab org 'alim :
"Kalau xder 3 perkara tu, iaitu BAU, WARNA dan RASA, anggap jalan tu xde najis. Yang terbaik, cari alas nipis. Najis perlu jelas dr segi warna, bau dan rasa".
Maksudnya solat diorang ni sah dr segi syarak. Dan solat Anwar Ibrahim pun sah dr segi syarak.
Walaupun saya langsung xsokong Bersih ni dan xsuka PKR, tapi dr segi hukum, solat diorang SAH.

Note :
4 perkara sahaja yg membatalkan wudhuk dan kompem2 solat x sah :
1. Kuar sesuatu dr qubul dan dubul
2. Tido x tetap punggung
3. Bsentuh kulit lelaki ppuan yg bkn mahram
4. Sentuh kemaluan manusia dgn tapak tangan.

Wallahua'lam.

Tanpa Nama berkata... 3 Mei 2012 10:54 PTG

kenapa nak mengesahkan atau tidak sahkan solat orang lain.Terima atau tak diterima itu kerja Allah.Sekurang2nya mereka tunaikan hukum Allah yg wajib.Semua manusia tidak sempurna.Adakah yg memberi komen diatas semua solatnya diterima.Bukan nak sokong sesiapa.Siapa pun kita bila nak beri komen biarlah ada ilmu tentang apa yg kita komen.Takut nanti memalukan diri dan agama .Solat boleh dilakukan dimana2 sahaja asalkan cukup syarat.Sokong pendapat hijaz...siapa kita untuk menghukum orang lain.Tetapi hukum Allah itu pasti......Wallahua lam

HijabRockers berkata... 3 Mei 2012 11:04 PTG

Satu lagi, nak reply to this comment :
Tanpa Nama berkata...
Rasullullah pernah memakai kasut(ketika perang) dalam solat tetapi pernah satu ketika Rasulullah ditegur malaikat Jibrail menanggal kasut kerana ada kotoran pada kasut baginda..boleh tanya alim ulama' ttg hal ni...
30 April 2012 11:06 PG

Saudara bagi maksud hadis ni x abis. Maksud hadis penuh dia ialah jibrail tegur kasut Rasulullah sbb ada najis. Then Rasulullah btau sahabat, kalau solat pakai kasut, cek dlu kasut tu ada najis ke tak tapaknya. kalau ada najis, bersihkan guna tanah dulu. Maksudnya BOLEH solat pakai kasut tapi pastikan bersih.

Tanpa Nama berkata... 4 Mei 2012 4:21 PG

Nampak gaya orang Pas siut ni tak sudah2 nak menegak benang yang basah sampai solat pun nak jadi isu..apa ke bangang sangat kau orang ni... Bagi kau keluar berapa banyak hadis pun..orang Islam sekarang dah tak kisah sebab kauorang telah ubah hadis mengikut fahaman ajaran setan korang sembahyang kandang babi pun nanti korang kata sah... bodoh betul kaorang ni..Kalau hadis atau apa perkara yang keluar dari pada mulut orang PAs elok umat ISlam sekalian berhati-hati kerana diaorang dah jauh menyimpang sangat.. Aku kenal sangat orang PAas....pis pus..kena batang hidung sendiri ubah habis habis segala hadis dan pandangan ulama2..untuk nampak maacam diorang yang betul..sial la..orang Islam macam.ni. malu aku.. Sia2 korang menuntut ilmu agama tetapi menyalahgunakan untuk kepentingan sendiri ..biar aku jahil tetapi aku belajar memahami dengan betul bukan macam korang main ikut je..suruh terjun bangunan terjun, bunuh diri punkorang ikut..lembu betul la orang PAs ni..

Tanpa Nama berkata... 4 Mei 2012 4:34 PTG

boleh nampakkan 'bahasa' orang sebelah pihak dengan pihak yang lagi satu. komen orang sesama Islam dengan bahasa kasar/lucah. orang yang mengatakan solat itu sah, bahasanya lembut saja kerana apa kuasa kita sebagai makhluk Allah untuk menghukum. Akhir zaman. sesama islam sebenih Adam bertelagah untuk menegakkan sesuatu yang hanya mendengar perkhabaran dan membuat assumption sendiri. Kan lebih bagus kita doakan sahaja. sedangkan sesama ahli keluarga pun kita boleh berbalah,sebab prasangka, inikan pula kita tak pernah jumpa orang (gambar di atas). Berdiam dan berdoa serta berijtihad. Apapun berbalik kepada agama. Kalau benar dia salah, akhirat di padang mahsyar adalah pengadilan yang secukup2nya adil. Tiada siapa dapat membantah dan menidakkan. Tak perlu maki2. tak kiralah dari parti mana pun. InsyaAllah...

Tanpa Nama berkata... 4 Mei 2012 9:47 PTG

Jenuh pencacai(hamPAS) anuWAR memikirkan hadis dan peristiwa manakah pada zaman rasulullah yg mereka kena korek dan kaji dan kena pastikan bukti itu ngam ngam dan tepat untuk membuktikan anuWAr tak bersalah... pastu agak2 dah puas fikir dan tau tau nak spin cerita ...akan cakaplah orang umno/lain tak solat..tak faham apa itu solat... sentiasa akan menuduh umno itu kafir(fatwa hadi)....last2 sekali bukan perbuatan anuWAR yg salah... NAJIb yg salah, orang umno yg salah/ org yg kuarkan video yg salah ..keh keh keh...haramJADAH betul....

Tanpa Nama berkata... 6 Mei 2012 9:57 PG

alaa ada org solat lima waktu tapi tetap m'fitnah org ada yg main judi ada yg makan rasuah... org yg kat atas ni kalau nak ckap kat org tilik diri sndiri dulu baru cakap... lagi bagus duk diam2 jer... itu hal politik diorg... ada aku kisah....

FIRDAUS HUSAIN berkata... 6 Mei 2012 4:36 PTG

melanggar syarat sah solat ke wahai penulis?

Tanpa Nama berkata... 7 Mei 2012 9:38 PG

Sembahyang tu wajib kpd semua umat Islam. Niat kita bersembahyang hanya kerana Allah. kerana itu sebelum kita bersembahyang kita wajib pastikan semua syarat sah dan kesempurnaan sembhyang tu dipenuhi dahulu. Biasa kita nak mengadap seorang pembesar pun kita begitu berhati-hati dan menjaga semua peraturan dan tatatertibnya...masakan nak menghadap Allah kita buat cincai aje...Tengok Mamak sebelah Anwar tu....tengah sembahyang....tapi dia cuba nak bantu Anwar bangun dari sujud...NAK BUKTIKAN ANWAR TU BETUL-BETUL SAKIT PINGGANG AGAKNYA! sah ke sembahyangnya apabila dia buat begitu?...Agak-agak le jika nak berbohong dan menarik perhatian rakyat...Jgn le sampai agama pun dipersendakan....

Tanpa Nama berkata... 7 Mei 2012 10:17 PG

Itu lah...kerajaan dah syurkan supaya buat perhimpunan di stadium..maknanya mereka boleh mengelak berada dalam suasana darurat!.tapi degil... tolak..jika distadium tentu tak ade apa-apa masalah untuk sembahyang ....disana cukup semua kemudahan untuk sembahyang....tpt bersih dan ade aircon pulak...tapi anuar dan ambiga pilih buat demontrasi jalanan!... Kpd penyokong demontrasi haram ni fikir-fikirlah

~cantek~ berkata... 9 Mei 2012 3:08 PTG

kalau nak solat, dimana-mana pun sesuai selagi mematuhi syarat. masalah kebanyakan orang komen negatif mungkin kerana solat 5 waktu pun mungkin miss macam aku. hehehe. kalau selalu solat berjemaah, insyaallah kita akan seronok lihat orang solat di tempat2 selain masjid seperti padang, jalan, atas batu dll. ~maaf ye sesiapa terasa~

Tanpa Nama berkata... 9 Mei 2012 11:09 PTG

kpd bro Tanpa Nama berkata...
Nampak gaya orang Pas siut ni tak sudah2 nak menegak benang yang basah
4 Mei 2012 4:21 PG

sy stuju dgn komen sdr. ini dr pengalaman sy sendri. sy biasa meghadiri tazkirah depa. puak-puak ni kalau kena btg idung sendiri....mula lah ..

x ubah cam Assobiah..& yg sewaktu dgn nye..

Tanpa Nama berkata... 9 Mei 2012 11:51 PTG

hapuskan anuar..
d.a.p celaka...rasiskan anak bangsa pelbagai kaum di malaysia ni.
sampai skarang anak2 generasi baru masih ramai tak ngam2 melayu cina india..

bangkit 31 mei....ajar bangsa pendatang

Tanpa Nama berkata... 10 Mei 2012 1:59 PTG

bukan payah pun buka kasut..

Tanpa Nama berkata... 10 Mei 2012 4:27 PTG

Pengikut UMNO memang banggang.dulu kini dan selamanya.pergila jumpa ustaz2 tanya bab sembahyang.syarat2 sah sembahyang dan perkara perkara yang membatalkan sembahyang.u semua ni pantat ayam.Anuar Ibrahim ni mu nak sama dgn atok mu ke????? dia ni bukas TPM la bodoh.kalau dia setuju dgn kerja jahat mahathir dulu, sekarang dia dah jadi PM.mu tak tahu sejarah ke banggang2 dan pantat ayam pengikut UMNO busuk hati?????Anuar juga bekas presiden ABIM.mu ingat orang2 jahil mcm atok2 kamu boleh jadi presiden ke bahlol?.?????mu tahu tak kenapa mahathir tak sebulu dgn dia stupid??????? Panjang citernya.ringkaskan..........mahathir guna duit petronas dan KWSP milik bapak2 kamu untuk membantu kwn2 dia yang bangkrap berniaga.termasuk anak2 dia.Anuar tidak setuju sbb salah dari segi undang2 dan menyusahkan rakyat.dulu bapak2 kamu nak kuar duit KWSP semuanya tak dapat bodoh sbb mahathir dah guna untuk tolong penyagak2 UMNO.Bila Anuar tak setuju, mereka yang enam jahanam tu buat plan jatuhkan Anuar. Mu semua ni semua keturunan batak ke apa? nakk tegur cara sembahyang Anuar Ibrahim konon......lu sape? dah sunat ke belum.Aku kesian pada mak dan bapak kamu mempunyai anak yang bahlol dan banggang mcm kamu.

Tanpa Nama berkata... 10 Mei 2012 11:43 PTG

kpd tanpa nama -10 mei 2012 - 4.27 ptg

"mahathir guna duit petronas dan KWSP milik bapak2 kamu untuk membantu kwn2 dia yang bangkrap berniaga.termasuk anak2 dia.Anuar tidak setuju..."

ayat atas 2 awak dengar dr sapa tu....?
al-Juburi tu ka?


hah, lagi baik hang pi balek & citer pada kucing hang kat rumah 2...

ha ha ha ha ha....

Tanpa Nama berkata... 11 Mei 2012 4:20 PTG

kpd tanpa nama -10 mei 2012 - 4.27 ptg

pelik kenapa ada presiden ABIM yang lain tak sependapat dengan dia? Adakah presiden ABIM tersebut jahil? lebih pelik lagi ramai kawan2 rapat dia dulu yang sekarang ni memburukkan dia. kawan rapat dia ni bukan setakat dengar ceramah dia, tapi dah macam best friend, orang kepercayaan, rakan kongsi dan yang boleh masuk keluar rumah sendiri. tak ke pelik?

Tanpa Nama berkata... 12 Mei 2012 7:03 PTG

waaaa.....anuar pandai sembahyang??dia islam ke??ingat firaun ke yahudi mabuk ke iblis jadian manusia ke kapir ke.

Tanpa Nama berkata... 12 Mei 2012 7:06 PTG

tok guru ulamak pas-ial tak kan tengok je?yang cara macam ni pun dah leh di kira sah and bleh masuk syurga ya tok guru?

Tanpa Nama berkata... 13 Mei 2012 3:20 PG

"tidak blh bertayamun selagi kawasan itu kt blh mencari air mutlak" kata ustaz don dlm salah satu kuliah beliau dl tv alhijrah.jauhi riak kerana riak merupakan salah satu syirik kecil...yg ni pulak hasil dgr ceramah ustaz hassan din...so pengkomen semua biar lah kt jgn komen hak org lain,bukan kt yg tentukan diterima ALLAH atau tidak solat org lain, marilah kt didik khalifah di rumah kt sendiri dl sebelum nak bercerita hal org lain,takut dpt dosa mengumpat dan fitnah bro sekalian,apa pun aku sangat2 tidak setuju dgn cara bersih ni diadakan.ini bukan cara org islam,ini tanda2 kecil kiamat

Tanpa Nama berkata... 13 Mei 2012 11:18 PG

kasut tu, kotor! budak kecik pun tahu! jalan-jalan tak nampat terpijak najis dan benda kotor, tak terperasan, air ludah orang, hingus, taik cicak, taik anjing dsb. tak kan itu pun tak boleh pikir! isu macam ni pun sorry to say `bangang', ada hati puak munafik ni nak perintah negara! hairan sungguh dengan penyokong yang taksub! memalukan!

Tanpa Nama berkata... 13 Mei 2012 11:23 PG

bukan dia la tuh...pakar dah sahkan itu bukan dia.. :) lagi pon kalau solat bukak kasut nanti sb2 balaih kasut tu(kan sb lebih ramai dr pendemo time Bersih ritu :)...so kena la pakai kasut..mahai tu kasut beli kat amirekaaa...agak2 la nak komen pon...kena amik kira semua tu ok..nak menghadap allah??jumpa gf pon pakai minyak wangi..takkan nak menghadap yang Maha Esa buat lebih kurang ja,patut pihak pengurusan bersih 3.0 masukkan skali dalam buku panduan(bagi yang muslim,bawak skali sejadah untuk solat dan juga pakaian yg bersih.buat demo DUDUK dan BANTAH...confirm2 nanti baju/seluar yg dipakai akan terpalit kekotoran jalanan yg kita xtahu dr mana sumber kotornya itu)pada dok suruh bawak tepon,rakam kejadian xsepatutnya,baik bawak sejadah,hermmm...my 10cent oppinion laa.. ;).....bukan darurat pon..agak2 la..hukum2 jugak..so lu olang pk la sendili aaaa..heee :)
peace no war..

Tanpa Nama berkata... 14 Mei 2012 4:17 PTG

erm..just untuk berkongsi,saya pernah mengerjakan solat lebih kurang seperti diatas tp xsama semasa perjalanan ke terengganu melalui cameron highland..sudah tentunya tiada masjid tuk berhenti solat..alhamdulillah saya dpt juga menunaikan solat subuh di tepi jalan berwudukkan air mineral beralaskan banner iklan jualan ICT tetapi dterbalikkan banner tersebut dan tanpa kasut n selipar sebab banner tesebut besar...alhamdulillah kerana allah masih memberikan kesempatan pada masa itu untuk menunaikan solat dalam keadaan yg aman dan damai dengan udara yg nyaman n dikelilingi ciptaan allah..

Tanpa Nama berkata... 14 Mei 2012 4:39 PTG

Kerajaan buat mesjid besar2 tak nak pulak nak solat kat situ, nak jugak solat kat tepi jalan. Ntah kusyuk ke tak...takut tambah riak jer....

Catat Ulasan