Jumaat, 30 September 2011

Panas! Pemimpin PAS Pertama Kena Potong Tangan Sebab Mencuri.

2
Beria-ria sungguh PAS nak buat Hudud kat Kelantan.

Kalau benar Hudud nak dilaksanakan, apa hukuman kepada pencuri duit derma rakyat?



Setelah hampir setahun, misi munajat royalti yang kononnya nak kumpul RM400,000 sampai ke sudah tiada berita tentangnya. Berikut adalah berita dari Malaysiakini mengenai Misi Munajat Royalti PAS.

Klik untuk besarkan imej.

RM400,000 bukan jumlah yang sedikit. Kupon-kupon derma telah dijual tetapi hasilnya entah ke mana. Kalau Pemuda UMNO Kelantan rajin, boleh buat laporan polis dan SPRM. Tapi kalau rajin la.

Bola tanggung dah ada. Cuma tunggu libas sahaja. Mungkin informasi ini ketinggalan, tetapi kepada yang berminat, anda boleh buat kajian sendiri, kemana duit tabung ini dibawa lari oleh pemimpin PAS.

Dah la duit tabung Memali lesap. Tabung Munajat Royalti pun menerima nasib yang sama. Laman web yang tertera pun dah expired (http://www.munajatroyalti.com). Agaknya pemimpin PAS sekarang ni ikut langkah Mat-mat Negro yang tipu pakai internet kot. Pandai betul mereka ni.

Kembali kepada persoalan awal, jika Hudud dilaksanakan, apakah hukuman kepada pencuri Tabung Derma Misi Munajat Perdana?

*RM400,000. Mudahnya mereka menggunakan agama untuk tipu duit orang ramai.

Hudud : Masalah Bila Orang Politik Jadikan Modal

0
Pandangan daripada Yang Dipertua YADIM.

Kenapa Hukum Hudud PAS hanya Retorik.

Klik untuk membesarkan imej.


*Tahniah kepada Yang Dipertua YADIM yang berani menegur kerakusan PAS menggunakan Hudud untuk meraih undi.

Info MyMassa : Speedtrap Canggih PDRM

1
Tergamam aku bila tengok gambar ni.

Macam takde tempat lain nak letak kamera speedtrap.

Patutla aku cari Mat Skodeng (abang pulis yang tembak speedtrap belakang tiang) dah takde. Rupanya dah tak main bawah, main atas pulak dah.

So, kepada kawan-kawan yang selalu memandu secara reaktif (tengok speedtrap baru nak slow), sila tukar pemanduan anda kepada proaktif dengan prihatin kepada had laju di satu-satu kawasan. Info lanjut boleh baca di bawah.
Team Ultimate-X
PLUS North Bound (ke Utara)
*Under a bridge at about 456km, Sg Buloh junction.
*Under a bridge at about 459km, Bukit Lanjan interchange.
*Under the overhead restaurant at Sg Buloh.
*Under the last bridge before Sg Besi toll at 309.2km.
*Under the bridge at 296.5km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, after Nilai North junction.
*Under the bridge at 286.5km, Nilai North junction.

PLUS South Bound (ke Selatan)
*Below signboard at about 454.6km and 455.2km, Sg Buloh layby.
*Under the bridge after Subang junction at 11.3km.
*Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan junction.
*Under the bridge before Mint hotel, Sg Besi Toll. 80km/h only!
*Under the bridge at 302.8km, Kajang junction.
*About 1km south of Bangi junction, both south and north bound outer lanes
*At 296.5km and 297km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, before Nilai North junction.
*At 285.5km and 285.8km, Nilai North junction.
*On center divider at 251.8km and 253km after Senawang junction.
*After Alor Gajah junction at 213.9km, next to water theme park.
*Behind the right hand crash barrier at 198.4km.

Elite Central Link East/North Bound
*On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/Shah Alam exit
*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.

Elite Central Link West/South Bound
*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
*After exit from KLIA toll to the airport, below Jalan Pekeliling flyover.90km/h

NKVE East/North Bound
*300m before Jalan Duta toll, 60km/h!
*Behind crash barrier on the left when going towards Jalan Duta toll, at 24.9km, 80km/h!
*Below bridge at Damansara Junction, 17.5km

NKVE West/South Bound
*Behind crash barrier on the left when leaving Jalan Duta toll from KL, at 25.3km and 25.7km, 80km/h!
*From Jln Duta, below the bridge, 23km, 80km/h zone!
*From Jln Duta, at the underpass at Sg Buloh Y-junction, 22km.
*Behind crash barrier at Damansara Junction, 17.7km and 16.8km
*Below railway bridge at 11.2km
*Under the bridge at Shah Alam junction.

Kesas East Bound
*Under the bridge at 44.8km, downhill run after Puchong junction.

Kesas West Bound
*At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala LumpurCity
*Jalan Duta; below the flyover at the Damansara junction, 70km/h zone.

Klang
*Dual carriageway between Klang and Port Klang. Towards Klang direction, at about 13km mile stone. 70km/h only!

East Coast
*Road sign at Karak highway is inadequate especially at Y junction; if you are unfamilar, go slow.
*East bound, downhill run after Raub junction.
*Maran, 60km/h zone.
*Paya Bungor, 70km/h zone.

SPEED TRAPS IN JOHOR South Bound
*Tangkak junction.
*Under the bridge after Yong Peng

North junction
*at 97.3km.
*Ayer Hitam junction.
*Sedenak junction.

SPEED TRAPS IN PERLIS, KEDAH AND PENANG
North Bound
*Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
*Before Perwaja Steel.
*Sg Petani junction.
*Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll.
*PenangBridge at island end.Speed limit 80km/h.

South Bound
*PenangBridgeisland end. Speed limit 80km/h.
*About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h.

SPEED TRAPS IN PERAK
North Bound
*Under the bridge at 197.1km and 198.8km, afterKamunting Junction.
*Under the bridge at 204.3km, after KamuntingJunction.
*Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction.
*Under the bridge at 214.8km, before Kamuntingjunction.
*Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h.
*Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction.
*Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction.
*Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction.
*Under the bridge at 296km, Gopeng Junction.
*Under the bridge at 352.6km, after Sungkai Junction.
*Under the bridge at 353km, Sungkai Junction.
*Under the bridge at 373km, Slim River Junction.

South Bound
*Under the bridge at 199km, before Kamunting junction.
*Under the bridge at 241.9km, at Kalau Kangsarjunction.
*Under the sign post at 296.1km, before GopengJunction.
*Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction.
*Under the bridge at 300km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 372.6km, at SlimRiverjunction.....


*Kalau nak selamat, pakai GPS dan install kan map yang ada lokasi speedtrap. Kerana GPS, aku dapat elakkan saman dari kereta polis yang dok tunggu kat stesen minyak. Kalau korang bawak lebih had laju pun GPS korang akan bagi amaran.

WOI DHPP! Ada Ka Patut Buat Lagu Tu...

1
Baca berita di bawah ni:


Agak-agak la skit brooo.... kesian la skit kat PAS. Untuk pemahaman bro-bro dalam DHPP, sila rujuk berita Malaysiakona kat bawah ni:


PAS baru nak mimpi dapat kerusi lebih kat Penang, tak sempat nak tido dah ada yang kacau line pulak!

Sekarang PAS ada SATU kerusi Parlimen, ngan SATU kerusi DUN. Elemen 'DAP' dalam PAS slow-slow tengah dok susun strategi. Melayu PAS? Tengah dok berdoa untuk Lim Guan Eng lagi kot? Good luck la bro!

Memang tak lama dah.... DAP ganti PAS!

Elizabeth Wong. Exco Kerajaan Selangor Paling Cemerlang

1
Hebatnya pencapaian Elizabeth Wong, Exco pelancongan, hal ehwal pengguna dan alam sekitar Selangor.






Dah 3 tahun jadi exco, ni ke pencapaian yang boleh dibanggakan? Penurunan dari kelas satu, kemudian kelas 2 akhirnya kelas 3.


Kalau tak cemerlang pencapaian Eli Wong, kenapa Khalid Ibrahim kekalnya sebagai Exco walaupun dia sendiri pernah memohon untuk letak jawatan akibat skandalnya dulu.


Atau Khalid Ibrahim kagum Eli Wong berjaya menjaga hutan-hutan miliknya. Sebab itulah dia adalah calon paling layak menjaga alam sekitar di negeri Selangor.




*Jangan lupa keadaan Selangor yang makin berlubang-lubang akibat kerja pengorekan pasir secara berleluasa oleh Kumpulan Semesta yang dapat lesen besar dari MB Selangor.

Lihat perbezaan dua gambar di atas. Apa jadi kepada negeri Selangor bila pembangkang memerintah. Dah jadi macam padang jarak padang tekukur dek kerakusan Kerajaan Pembangkang melalui Kumpulan Semesta merobek dan mengorek pasir-pasir di Selangor. Ini bukan omongan kosong. Tapi ini adalah fakta dan bukti yang nyata. Jika anda tak percaya, anda sendiri yang tengok. Imej yang diatas adalah imej dari Google Maps (imej terbaru satellite bumi) manakala yang di bawah adalah dari Yahoo Maps (imej untuk tahun 2008).

Sah! Portal Media Parti Pembangkang Kantoi Fitnah.

0


Kantoi fitnah sampai terpaksa mintak maaf.


*Punya la seronok Malaysiakini bila Malaysian Insider kantoi. Sampai publish dekat portal mereka.

Makin Lama Memerintah, Makin Banyak Kes SPRM Dibuka Untuk DAP.

0
DAP Penang kini disiasat oleh SPRM terhadap isu penempatan flet sederhana.



Ini ke KPI untuk Credibility, Accountability and Transparency (CAT) bagi Kerajaan DAP Penang? Makin banyak rasuah yang akan terkantoi.

*Atas kertas nampak cantik, tapi hakikatnya.....

Masihkah Ada Harapan Pembangkang Di Johor?

1
Satu analisa menarik yang ingin MyMassa kongsikan bersama pembaca.

Klik untuk membaca keseluruhan artikel ini.

Cuma MyMassa nak tambah, insiden yang terbaru ini akan memburukkan lagi sokongan rakyat Johor kepada pembangkang. Tambahan pula, DYMM Sultan Johor sendiri telah bertitah mengenai penghinaan Guan Eng terdapat negeri Baginda.



Pada pandangan kami, Melayu Johor tak kira apa parti amat menghormati Sultan mereka dan keadaan ini berbeza dengan negeri-negeri lain. Jika pilihan raya diadakan dalam masa terdekat, Johor bukanlah gelanggang yang sesuai bagi pembangkang.

*Itu pandangan kami, pandangan pembaca pula bagaimana?

GEMPAR HUDUD!!! Aziz Bari kata Nik Aziz DUNGU?!!

0

 

Salah satu komen daripada penjilat fuckatan apabila pendedahan video di atas dilakukan:

"lawak! mahadhir mmg bijak bunuh dua burung dengan 1 batu.dia ckp mcm dia bg... tp dr segi perlembagaan lak dia kekang...." - MyBayangan 5 months ago      

Inilah argument juak-juak khawarij ini apabila ditanya mengapa Nik Aziz masih lagi tidak mahu melaksanakan HUDUD di Kelantan. Nah, sekarang ini baca apa pula hujah Aziz Bari (so called Perlembagaan expert) berhubung kekangan Perlembagaan tersebut (untuk menjimatkan masa, baca terus petikan yang kami sudah highlight kan):

Kedudukan Syariah dalam Perlembagaan Persekutuan

Oleh : ABDUL AZIZ BARI

Abstrak

Kedudukan Syariah di dalam Perlembagaan Persekutuan khususnya dalam Perlembagaan Malaysia amnya masih dianggap melukut di tepi gantang atau samar. Bagaimanapun jika tanggapan itu diteliti dengan lebih lanjut kedudukan Syariah sebenarnya tidaklah seburuk itu. Yang pasti perlembagaan tidak menafikan secara jelas kedudukan Syariah. Dokumen awal perlembagaan juga tidak berbuat demikian. Dalam pada itu keseluruhan kerangka perlembagaan dan sistem perundangan kita sebenarnya mengizinkan tafsiran dan pendekatan yang boleh dikatakan mesra-Islam; asalkan prosedur yang telah ditetapkan dipatuhi.

I. PENDAHULUAN

Kertas ringkas ini cuba menghujah bahawa Islam umumnya dan Syariah khususnya mempunyai tempat yang tertentu di dalam sistem dan kerangka perlembagaan kita. Ini tentunya memeranjatkan kerana tanggapan umum beranggapan sebaliknya. Apa pun keadaannya kita harus sedar bahawa perlembagaan ini beroperasi di tengah-tengah umat Islam yang bilangannya kian meningkat. Selain itu negara ini juga pernah melaksanakan Islam sebelum ia dipinggirkan oleh British. Faktor-faktor ini menyebabkan Islam sentiasa berlegar di sekitar perlembagaan. Dan sebab itulah pengaruh Islam tidak dapat dielakkan dan ini turut memberi kesan kepada tafsiran perlembagaan.

Walaupun Syariah mempunyai pengertian yang khusus dan tersendiri kertas ini melihatnya dalam konteks yang luas; yang merangkum peraturan-peraturan yang berasaskan ajaran Islam. Penulis berpendapat bahawa undang-undang yang bukan bersumberkan kepada Al-Qur’an dan Sunnah tetapi tidak bertentangan dengan ketetapan dan maksud umum Syariah harus diterima sebagai Islamik, walaupun tidak sebagai undang-undang Syariah dalam pengertian khususnya.

Di dalam kertas ini ungkapan perlembagaan turut merangkum perlembagaan-perlembagaan negeri: tidak hanya Perlembagaan Persekutuan sahaja. Di dalam negara persekutuan seperti Malaysia perlembagaan-perlembagaan negeri penting kerana Perlembagaan Persekutuan hanya bersifat utama dan muktamad dalam hal-hal yang terletak di dalam bidang kuasa persekutuan sahaja.

II. KEDUDUKAN ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN

Kedudukan Islam sering dilihat dalam konteks Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, khususnya Perkara 3(1)3. Ini kurang tepat kerana kedudukan Islam – sebagaimana yang akan dibincangkan di bawah - perlu juga dilihat dalam konteks peruntukan-peruntukan yang lain. Pendapat yang lebih kuat mensifatkan Perkara 3 sebagai peruntukan yang memberi ciri atau sifat kepada perlembagaan dan persekutuan.

Melihat kepada ungkapan yang digunakan Perkata 3 seolah-olah membekalkan akidah, ideologi atau sifat bagi perlembagaan dan negara ini. Walaupun ini kadangkala disifatkan sebagai label atau kulit sahaja ia tetap bermakna dan signifikan. Inilah peruntukan yang memberi landasan atau hujah untuk amalan-amalan rasmi seperti pembacaan doa di dalam sidang parlimen dan seumpamanya.

Perbahasan mengenai kedudukan Islam di dalam perlembagaan tidak dapat mengelak dari menyentuh isu-isu kontroversial seperti negara Islam, negara sekular dan seumpamanya perlu juga disentuh. Bagaimanapun perlembagaan tidak mempunyai apa-apa peruntukan untuk menyokong atau menolak konsep-konsep tersebut. Apa pun tentunya lebih realistik sekiranya perbahasan mengenai kontroversi-kontroversi itu dilakukan dengan merujuk kepada kerangka perlembagaan keseluruhannya dan tidak tertumpu kepada Perkara 3 sahaja.

Persoalan negara Islam mungkin boleh dianalogikan dengan kedudukan Malaysia sebagai negara demokrasi. Walaupun Perlembagaan Malaysia umumnya hendak melaksanakan demokrasi tetapi ada peruntukan-peruntukan yang boleh mengancam atau menggantung demokrasi seperti Perkara 1497 mengenai subversif, keganasan dll. atau Perkara 150 mengenai darurat. Ini menunjukkan bahawa perlembagaan kita sebenarnya tidak mempunyai sifat atau ciri tertentu yang tetap dan tidak berubah. Dengan itu kita boleh mengatakan bahawa perlembagaan kita memberi ruang kepada pelbagai konsep
dan gagasan yang dapat disesuaikan dengan kerangka dan batasan yang ada.

Sebab itu kita perlu juga mengambil maklum dasar-dasar tertentu yang dibentuk dan dilaksanakan oleh kerajaan setakat ini, baik di peringkat pusat dan negeri, yang dicipta dan dilaksanakan untuk membangun dan mempertahankan Islam. Ini termasuklah penerapan nilai-nilai Islam, membangun bersama Islam dan Islam hadhari. Dari segi hujah dasar-dasar ini mengisyaratkan kepada kita bahawa ada inisiatif dan perubahan tertentu yang boleh dilakukan tanpa meminda perlembagaan yang ada sekarang. Dasar-dasar itu juga membolehkan kita menghujah bahawa perlembagaan turut menyediakan kerangka untuk pelaksanaan aspek-aspek tertentu Islam. Sama ada ini mencukupi atau sebaliknya adalah soal yang lain.

Dari segi struktur perlembagaan persoalan Islam di dalam perlembagaan perlu dilihat dalam konteks Malaysia sebagai negara persekutuan. Dengan itu kita harus mengambilkira prinsip-prinsip asas konsep federalisme bagi menangani masalah-masalah yang timbul apabila berlaku konflik di antara pihak berkuasa pusat dan negeri. Pembahagian kuasa antara pihak berkuasa persekutuan dan negeri inilah yang turut menjadi punca kepada terbatasnya pelaksanaan undang-undang Syariah dalam bentuk hudud dan qisas.

Perbahasan mengenai kedudukan Islam tidak harus mencemaskan orang bukan Islam. Mereka tidak harus berasa bimbang apabila umat Islam mengimbau sejarah masa lalu kerana hak-hak yang mereka nikmati sekarang – kewarganegaraan, hak sivil dan politik dan sebagainya – juga bersumberkan sejarah; khususnya tolak ansur ketika negara mencapai kemerdekaan.

Sesungguhnya semua pihak di negara ini perlu memahami dan mengambil kira sejarah dalam menuntut apa yang mereka dakwa sebagai hak atau kebebasan. Antara contoh-contoh yang boleh disebut di sini ialah Perkara 3(4)13 dan Perkara 8(5)14. Sementara peruntukan-peruntukan yang mempunyai kesan menggantung peruntukan-peruntukan perlembagaan tertentu yang lain ialah Perkara 149 dan Perkara 150.

III. PERUNTUKAN-PERUNTUKAN YANG RELEVAN

Perlembagaan Persekutuan tidak dilengkapi dengan pengenalan umum, objektif yang hendak dicapai atau dasar-dasar asas sebagaimana perlembagaan negara-negara tertentu. Yang ada hanyalah beberapa peruntukan yang menyentuh atau berkaitan dengan Islam. Dengan demikian peruntukan-peruntukan itu perlu dianalisis, terutama dari segi ruang lingkup dan latarbelakangnya.

Di dalam pentafsiran perlembagaan peruntukan-peruntukan perlu diberi makna yang harfiah kecuali jika pendekatan sedemikian menimbulkan kesan atau implikasi yang tidak munasabah. Penulis berpendapat bahawa tiap-tiap peruntukan perlembagaan berdiri sendiri dan tidak dibataskan oleh peruntukan-peruntukan lain, kecuali sekiranya hal itu dinyatakan secara jelas oleh peruntukan berkenaan.

Peruntukan perlembagaan yang sering dihujahkan sebagai menghalang pelaksanaan Syariah di Malaysia ialah Perkara 4(1)16 yang mengisytiharkan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang utama negara. Pendapat ini tidaklah semestinya benar kerana perlembagaan sendiri turut membenarkan pelaksanaan prinsip-prinsip Syariah yang tertentu seagaimana yang kelihatan, antara lain, dalam Jadual Kesembilan. Dengan kata lain prinsip-prinsip Syariah turut mengisi peruntukan perlembagaan. Ini juga dapat dihujahkan dalam soal kelayakan Yang di Pertuan Agong sebagai ketua negara yang diregulisasikan oleh perlembagaan-perlembagaan negeri. Sementara itu Perlembagaan Negeri Johor menyebut ungkapan ahl al-hal wa al-‘aqd. Ini menarik kerana ia penting di dalam konsep pemerintahan Islam. Ini juga secara tidak langsung membawa masuk prinsip-prinsip Syariah yang terkandung di dalam karya-karya klasik para ilmuan Islam silam yang dimaktubkan oleh perlembagaan-perlembagaan negeri. Peruntukan-peruntukan ini harus diteliti. Kita tidak harus melihat Perkara 3(4), 4(1) atau 160(2)17 semata-mata tanpa melihat kesan dan signifkan peruntukan-peruntukan yang disebutkan di atas tadi. Walaupun ada pihak yang mencadangkan supaya Perkara 4(1) dipinda dengan memasukkan Al-Qur’an dan Sunnah satu perbahasan yang mendalam perlu dilakukan untuk memastikan kesannya di samping mengambilkira pengalaman negara-negara muslim yang lain yang sudah berbuat demikian.


JADUAL KESEMBILAN





[Perkara 74, 77]
Senarai Perundangan


Senarai II—Senarai Negeri




 
1. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, hukum Syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut agama Islam, termasuk hukum Syarak yang berhubungan dengan pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat, pertunangan, perkhawinan, perceraian, mas kahwin,nafkah, pengangkatan, kesahtarafan, penjagaan, alang, pecah milik dan amanah bukan khairat; Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan amanah khairat dan agama, pelantikan pemegang amanah dan pemerbadanan orang berkenaan dengan derma kekal agama dan khairat, institusi, amanah, khairat dan institusi khairat Islam yang beroperasi keseluruhannya di dalam Negeri; adat Melayu; Zakat, Fitrah dan Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya; masjid atau mana-mana tempat sembahyang awam untuk orang Islam, pewujudan dan penghukuman kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam Senarai Persekutuan; keanggotaan, susunan dan tatacara mahkamah Syariah, yang hendaklah mempunyai bidang kuasa hanya ke atas orang yang menganut agama Islam dan hanya berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam perenggan ini, tetapi tidak mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan kecuali setakat yang diberikan oleh undang-undang persekutuan; mengawal pengembangan doktrin dan kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama Islam; penentuan perkara mengenai hukum dan doktrin Syarak dan adat Melayu.

2. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, tanah termasuk—
(a) Pemegangan tanah, hubungan antara tuan tanah dengan penyewa; pendaftaran hakmilik dan surat ikatan yang berhubungan dengan tanah; penerokaan, pemajuan tanah dan pemuliharaan tanah; sekatan sewa;
(b) Tanah Simpanan Melayu atau, di Negeri Sabah dan Sarawak, tanah simpanan anak negeri;
(c) Permit dan lesen untuk mencari gali bagi lombong; pajakan melombong dan perakuan melombong;
(d) Pengambilan tanah secara paksa;
(e) Pindah hakmilik tanah, gadai janji, pajakan dan gadaian berkenaan dengan tanah; isemen ; dan
(f) Rad; harta karun tidak termasuk benda purba.
3. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, pertanian dan perhutanan, termasuk—
(a) Pertanian dan pinjaman pertanian; dan
(b) Hutan.
4. Kerajaan tempatan di luar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, termasuk—
(a) Pentadbiran tempatan; perbadanan perbandaran; lembaga tempatan, lembaga bandaran dan lembaga luar bandar dan pihak berkuasa tempatan yang lain; perkhidmatan kerajaan tempatan, kadar tempatan, pilihan raya kerajaan tempatan;
(b) Pertukangan yang memudaratkan dan kacau ganggu awam di dalam kawasan pihak berkuasa tempatan; dan
(c) (Dimansuhkan).
5. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, perkhidmatan lain yang berciri tempatan, iaitu:
(a) (Dimansuhkan);
(b) Rumah tumpangan dan rumah pemalaman;
(c) Tanah Perkuburan dan tempat pembakaran mayat;
(d) Tempat kurungan binatang dan pencerobohan kerbau lembu;
(e) Pasasr dan pasar ria; dan
(f) Pelesenan panggung, panggung wayang dan tempat hiburan awam.
6. Kerja-kerja Negeri dan air, iaitu:
(a) Kerja raya bagi maksud Negeri;
(b) Jalan, jambatan dan feri, selain yang ada dalam Senarai Persekutuan, pengawalseliaan berat dan kelajuan kenderaan di atas jalan itu; dan
(c) Tertakluk kepada Senarai Persekutuan, air (termasuk sungai dan terusan tetapi tidak termasuk bekalan dan perkhidmatan air); pengawalan kelodak; hak riparia.
7. Jentera Kerajaan Negeri, tertakluk kepada Senarai Persekutuan, tetapi termasuk—
(a) Peruntukan Diraja dan pencen Negeri;
(b) Perkhimatan Negeri yang khusus;
(c) Peminjaman atas jaminan Kumpulan Wang Disatukan Negeri;
(d) Pinjaman bagi maksud Negeri;
(e) Hutang awan Negeri; dan
(f) Fi berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam Senarai Negeri atau yang diperkatakan oleh undang-undang Negeri.
8. Hari Kelepasan Negeri.

9. Pewujudan kesalahan berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam Senarai Negeri atau yang diperkatakan oleh undang-undang Negeri, bukti mengenai undang-undang Negeri dan benda yang dilakukan di bawahnya, dan bukti mengenai apa-apa perkara bagi maksud undang-undang Negeri.

10. Siasatan bagi maksud Negeri, termasuk suruhanjaya siasatan dan pengumpulan perangkaan mengenai mana-mana perkara yang termasuk dalam Senarai Negeri atau yang diperkatakan oleh undang-undang Negeri.

11. Tanggung rugi berkenaan dengan mana-mana perkara dalam Senarai Negeri atau yang diperkatakan oleh undang-undang Negeri.

12. Penyu dan penangkapan ikan di sungai.

12A. Perpustakaan, muzium, monumen dan rekod purbakala dan sejarah dan tapak dan peninggalan zaman purba, selain apa yang diisytiharkan sebagai persekutuan oleh atau di bawah undang-undang persekutuan.


Selain itu kandungan dan kesan Perkara 11(1) dan (4)19 serta 12(2)20 yang mengangkat kedudukan Islam melebihi agama-agama lain selalu disebut bagi menunjukkan kedudukan istimewa Islam. Sebab itu undang-undang murtad yang bersumberkan undang-undang Syariah boleh diluluskan oleh parlimen atau dewan-dewan undangan negeri. Kedudukan Islam yang tidak boleh disentuh oleh parlimen atau kuasa darurat. Ini tentunya turut melindungi prinsip-prinsip Syariah.

Selain itu sudah sekian banyak undang-undang – walaupun diakui masih belum mencukupi –yang dibuat oleh parlimen dan dewan-dewan undangan negeri yang mengkanunkan prinsip-prinsip Syariah. Prinsip-prinsip yang melatari peruntukan-peruntukan di dalam pelbagai undang-undang keluarga Islam serta perbankan dan kewangan Islam adalah prinsip-prinsip Syariah. Ini dengan sendirinya menandakan bahawa Syariah mempunyai kedudukan yang tertentu di dalam sistem perlembagaan dan perundangan kita. Selain itu di masa akan datang, kita tidak harus menjangka pengaruh dan kedudukan yang lebih kukuh sekiranya kita dapat meyakinkan kemampuan Syariah menjadi sumber untuk reformasi perlembagaan dan undang-undang negara.

IV. KES-KES MAHKAMAH YANG PENTING

Di dalam system undang-undang common law seperti Malaysia dan negaranegara Komanwel – bahkan di Amerika Syarikat juga – kes-kes yang diputuskan oleh mahkamah mempunyai peranan penting di dalam menjelaskan ruang lingkup perlembagaan dan undang-undang yang lain. Ini menyebabkan perlunya kita membuat rujukan kepada kes-kes mahkamah. Dalam soal kedudukan Islam kes-kes yang diputuskan setakat ini tidak banyak menjernihkan keadaan.

Antara sebab mengapa ini berlaku ialah tidak adanya kes yang membuat analisis terhadap kes-kes yang terdahulu di dalam isu berkenaan. Kes-kes yang ada ini juga tidak membuat analisis menyeluruh terhadap peruntukan dan kerangka perlembagaan serta dokumen-dokumen penting termasuk Laporan Suruhanjaya Reid. Setengah daripada kes-kes ini diputuskan di atas pertimbangan semasa – yang mengambilkira sensitiviti politik – dan tidak seratus peratus di atas dasar perlembagaan dan undang-undang.

Kes yang sering disebut di dalam perbincangan mengenai Islam di dalam Perlembagaan Malaysia ialah kes Che Omar bin Che Soh. Kes ini memutuskan bahawa kedudukan undang-undang Islam terbatas kepada hal-hal peribadi seperti nikah kahwin, cerai dan penjagaan anak. Mahkamah juga mengatakan bahawa perlembagaan mengekalkan kedudukan undang-undang sekular.

Keputusan ini dibuat terhadap tindakan mencabar kesahan undang-undang dadah yang didakwa tidak mengikut ajaran Islam dan dengan itu bertentangan dengan perlembagaan. Mahkamah menolak hujah ini kerana mahkamah memutuskan bahawa Syariah bukan undang-undang utama persekutuan.

Kes ini sebenarnya menyamai kes-kes yang diputuskan oleh hakim-hakim Inggeris sebelum merdeka; contohnya Wong Ah Fook dan Anchom bte Lampong. Kedua-dua kes ini menolak hujah bahawa undang-undang Islam sebagai undang-undang negara. Mungkin perlu ditekankan bahawa hanya kerana undang-undang Islam bukan undang-undang utama ia tidak bermakna bahawa undang-undang Syariah tidak mempunyai tempat atau merempat. Undang-undang Inggeris pun sebenarnya, jika kita faham maksud peruntukan yang berkaitan di bawah Akta Undang-undang Sivil 1956, tidak mempunyai tempat yang terlalu signifikan di Malaysia.

Di dalam Che Omar bin Che Soh Syariah cuba dihujahkan sebagai undang-undang utama untuk mengisytiharkan undang-undang yang diluluskan oleh parlimen sebagai tidak sah. Mungkin boleh dikatakan bahawa Che Omar bin Che Soh sebenarnya tidaklah menolak kedudukan Islam umumnya dan Syariah khususnya. Kes tersebut cuma mengatakan bahawa kedudukan undang-undang Islam terbatas. Tetapi penghakiman mahkamah yang memutuskan bahawa perlembagaan mengekalkan dikotomi antara undang-undang sekular dan Islam boleh dipersoalkan. Ini kerana mahkamah tidak menunjukkan dengan jelas bagaimana Perkara 160(2) berbuat demikian. Hanya kerana undang-undang
Islam atau Syariah tidak disebut sebagai sumber undang-undang itu tidak bermakna bahawa Syariah tidak mempunyai tempat. Seperti yang disebutkan di atas tadi Islam masih boleh diserapkan ke dalam sistem perlembagaan dan perundangan kita melalui proses pembuatan undang-undang biasa di parlimen.

Selain itu ada beberapa ungkapan di bawah Perkara 160(2) itu yang mungkin boleh membawa masuk prinsip-prinsip Syariah; seperti “undang-undang bertulis”, “undang-undang negeri”, “undang-undang persekutuan” dan “undang-undang yang sedia ada”. Isu ini adalah antara persoalan-persoalan menarik yang perlu dibahaskan secara mendalam.

Sementara itu ada keputusan-keputusan mahkamah yang menghukumkan bahawa Islam mengatasi agama-agama lain. Ini mewakili aliran yang lebih mutakhir di dalam jurisprudens mengenai kedudukan Islam di dalam perlembagaan. Inilah yang agak menonjol di dalam kes-kes seperti Meor Atiqulrahman dan Lina Joy. Kes-kes ini bagaimanapun lebih bertumpu kepada hak kebebebasan beragama dan bukan kedudukan Islam dalam perlembagaan. Penulis berpendapat bahawa kelebihan yang diberikan kepada Islam memang ada di bawah peruntukan mengenai kebebasan asasi – yakni Perkara 11(4) - dan tidak bergantung kepada Perkara 3(1).

Islam dan Syariah juga boleh memainkan peranan secara tidak langsung di dalam kes-kes tertentu yang melibatkan hak asasi seperti kebebasan beragama. Ini berlaku dalam kes Fatimah binti Sihi apabila Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa hak tersebut perlu dirujuk kepada agama yang berkenaan. Meskipun keputusan kes ini tidak memihak kepada Islam prinsip yang digariskan itu amat penting, terutama dalam kes-kes yang akan datang atas persoalan berkenaan. Bagaimanapun ini banyak bergantung kepada kefahaman hakim-hakim mahkamah sivil terhadap Islam amnya dan Syariah khususnya.

Apa pun penulis berpendapat bahawa untuk membuat keputusan yang adil dan selaras dengan perlembagaan para hakim mahkamah sivil perlu mengetahui prinsip-prinsip Islam dan Syariah. Dan ini tidak terbatas kepada hakim-hakim yang beragama Islam sahaja: para hakim bukan Islam juga perlu memahami Islam. Perlu dicatatkan bahawa di dalam sumpah jawatan mereka para hakim diminta mempertahankan perlembagaan dan di atas tadi kita telah menunjukkan bahawa prinsip Islam dan Syariah turut dikandung oleh perlembagaan kita.

V. PENUTUP

Agak jelas bahawa Syariah mempunyai kedudukan tertentu yang signifikan. Malah boleh dihujah bahawa kedudukan itu agak kukuh. Apa pun kedudukan itu tidak boleh dipadam oleh proses demokrasi biasa kerana ia melibatkan kedudukan dan kuasa Raja-Raja  serta Majlis Raja-Raja. Kuasa darurat juga tidak boleh menggugat kedudukan Islam.

Apa yang dipaparkan di atas memerlukan perancangan yang teliti dan untuk itu ada beberapa persiapan dan pendekatan yang perlu dimulakan. Ini melibatkan banyak pihak dan sektor. Para hakim di mahkamah sivil – termasuk yang bukan Islam – perlu mempelajari Islam dan undang-undang Syariah. Selain itu tenaga yang perlu untuk memacu perubahan dimaksudkan juga perlu dilatih dari sekarang.

Di kalangan masyarakat terbanyak Islam perlu diperkenalkan. Ini perlu dipimpin oleh kerajaan dan pihak-pihak lain termasuk NGO dan seumpamanya. Dalam rangka ini sudah tentulah umat Islam perlu menjadi contoh yang baik yang menjadi rujukan dan model hidup buat segala kebaikan dan kehebatan yang dikaitkan dengan Islam.

*Kertas yang dibentangkan dalam Wacana Ilmiah anjuran Bahagian Penasihat, Jabatan Peguam Negara Malaysia di Hotel Legend, Kuala Lumpur pada 5 Disember 2005.


Tetapi anjing-anjing fuckatan ini memang azalinya sukar menerima kenyataan. Percayalah, apabila dijawab dengan penuh ilmiah seperti di atas, mereka akan berhujah seperti ini pula:
  
"Inilah propaganda yang manusia yang menafikan kekuasaan Allah SWT. Mahu seribu daya, dan jika kamu tidak mahu hudud seribu dalih. Orang jenis ni selalu meletakkan kesalahannya kepada orang lain..... Janganlah kita mempermain Hukum Hudud. Kalau UMNO tidak mahu hudud janganlah menghina pula hukum hudud. Inilah jenis Islam Keturunan, yang sanggup menghina hukum Allah, langsung nanti Allah akan menghina kamu pula" - gampangdog 5 days ago     





Hah, sekarang siapa sebenarnya yang beria-ia menentang HUDUD?!!


TAZKIRAH MINGGU INI

0
BATASAN AURAT WANITA MUSLIMAH DENGAN WANITA BUKAN ISLAM
Para ulama berbeza pandangan tentang batas aurat wanita muslimah di hadapan wanita kafir. Sebab perbezaan pandangan ini kerana berbeza cara faham mereka terhadap ayat dari surah al-Nur: 31:
ولا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن …أو نسائهن
Mafhumnya: “Dan jangan para wanita itu menampakkan perhiasan (aurat) mereka melainkan kepada suami-suami mereka……..atau kepada para wanita.” Para ulama berbeza pandangan dalam mentafsirkan kalimah nisa’ di sini antaranya:
1. Dimaksudkan nisa’ (wanita) muslimat sahaja.
2. Dimaksudkan kepada semua wanita sama ada muslimat atau bukan.
Pandangan yang lebih benar ialah harus wanita menampakkan auratnya di hadapan wanita bukan islam melainkan jika dibimbangi berlakunya keburukan yang lain seperti bimbang wanita bukan islam itu akan menceritakan ciri-ciri tubuh badan wanita muslim kepada lelaki ajnabi, maka pada ketika itu wajib menutup aurat tidak kira di hadapan wanita kafir atau wanita muslimah yang rosak akhlaknya.
Antara bukti yang menunjukkan pandangan yang lebih benar ialah harus wanita muslimah menampakkan auratnya di hadapan wanita bukan islam ialah hadis A’isyah RAnha yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim menyebut seorang wanita Yahudi pernah menemui beliau di dalam rumahnya, dan tidak diriwayatkan beliau menutup aurat di ketika itu.
Al-Syeikh Abdul Aziz Abdullah bin Baz menyebut:
لا يجب الاحتجاب عنهن - أي : غير المسلمات - فهنَّ كسائر النساء في أصح قولي العلماء
Mafhumnya: “(Wanita muslimah) Tidak wajib berhijab di hadapan wanita bukan islam, mereka adalah sama seperti wanita lainnya berdasarkan pandangan yang lebih benar di kalangan ulama.” (Fatawa al-Mar’ah al-Muslimah 2/582)
Oleh yang demikian aurat seorang wanita muslimah yang dibenarkan untuk diperlihatkan kepada wanita lain ialah aurat yang dibenarkan ketika dia bersama dengan mahramnya . al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin berkata:
لها أن تكشف لمحارمها عن الوجه والرأس والرقبة والكفين والذراعين والقدمين والساقين ، وتستر ما سوى ذلك
Mafhumnya: “Bagi seorang wanita muslimah itu dia boleh membuka aurat kepada mahramnya terdiri dari muka, kepala, lutut, dua tapak tangan dan hasta, dua betis dan lengan, manakala dia tutup aurat yang selain dari itu.” (Fatawa al-Mar’ah al-Muslimah 1/417)
Wallahu a’lam.

Edisi Nasihat : Jangan Ingat Kereta Anda Safety Box!

0
Takziah untuk mangsa.

Semoga menjadi pengajaran kepada semua bahawa kereta kita bukan safety box.



*Tasik Cempaka. Salah satu port skodeng termasyhur di Bangi. Tak percaya boleh tanya Suhardi BERSIH. (http://mymassa.blogspot.com/2011/08/gempar-suhardi-mat-isa-sebenarnya-kaki.html)

Khamis, 29 September 2011

Edisi Dewasa Malam Jumaat : Babyrina Oh Babyrina.

1
Tiba-tiba aku teringat padamu Babyrina.

Bukan saja-saja ingat tapi member bagi peringat.

Ada ke dia post dekat wall dia pasal Babyrina. Namun ada link yang diletakkan bersama yang membawa aku membaca artikel ini.

Babyrina and four witnesses

If you remember the days of dialling 1515 through a 56kbit dial up modem, chances are you know who Babyrina is.

During the days of ‘Jaring’ being the only Internet Service Provider, Babyrina was somewhat of an urban legend. Some say she’s actually a Latino while others say she’s an ex-MAS stewardess who resides in United Kingdom.

Whoever she may really be, in the days of limited bandwidth and having the patience to wait several minutes for pictures to load, Babyrina filled the exciting imaginations of many pubescent young men in the early nineties.

Yes kids, this is before Facebook, heck it’s even before Friendster, this was the time where the definition of social network is #kampung at MIRC.

Anyway for the sake of some readers I should do some explanation. Babyrina is supposedly the first Malay porn star whose pictures hit the Internet in the early nineties.

This were the days when handphones have yet acquired the capability of taking pictures and recording videos ( hence 3GP production was not yet available) thus randy photos of a Malay lass in action was something very rare which in turn propels Babyrina to stardom.

She became a household name amongst the few netizens back in those days. I believe she hosted her own site complete with paid membership and all the jazz of an adult entertainment entrepreneur.

Of course this was eons ago. Now locally produced videos are abundant around the net in the form of pixelated 3GP formats and some even in high quality high definition infra-red spy camera videos shot from various angles.

From the stairs of a low cost flat to hotels and fancy apartments indeed it has been a long journey since the days of Babyrina.

The rise of the infidels

Ironic it may sound, it seems that today, Babyrina is even more related to the Malay society more than she was during her heydays of cyberspace.

The only difference this time around is that unlike before, where her name was being mentioned in discussions amongst amorous netizens who has time to spend on waiting for things to load, this time she is more related in the realm of politics and morality.

Now if you follow Malay politics you should notice by now that one of the favourite subjects when it comes to politics amongst the Malays is Islam. Not that there’s anything wrong with it for aligning your political ideology with the values of Islam, it is something that every Muslim should do.

The only problem is that thanks to politicians, when it comes to a political discourse it usually ends with the conclusion that the other side are infidels.

You can’t win when face with righteous self-proclaimed honourable teacher who somehow seems to give out ‘fatwas’ that coincides with political expediencies. After all they say who is he who lacks knowledge to question the honourable teacher?

Take for example when politicians began to preach that videos and DNAs shouldn’t be used in courts and that a true Islamic way to settle disputes is to bring it to a syariah trial hence the need to produce four witnesses.

Some even go as far as bringing in ‘Qazaf’ as a measure of proving innocence because of the prosecutors’ failure to produce four witnesses.

I have been accused of many things when posing questions on these ‘interpretations’ of the Islamic laws, from the usual ‘Kafir’ (infidel) to ‘Yahudi’ (Jewish) though I don’t really mind being the latter as my usual retort being “Ok lah tu, Nabi Isa pun Yahudi jugak”

If I were to take a narrow interpretation of the Islamic law, one would need to produce four witnesses when accusing someone of adultery or indecent behaviour and by virtue of that a video, picture or any form of scientific proof deems invalid as it was never mentioned in the Quran.

Quite stupid don’t you think?

And even more amazing, let’s just say authorities wanted to press charges to Babyrina, the infamous Malay pornstar for “indecent morally detrimental activities”, they would then need to produce four witnesses who saw her in action right before their eyes (meaning live).

Any failure to do so, Babyrina can file for Qazaf in the very same court to sentence authorities for wrongdoing and false accusation.

But of course, Islamic laws are not that narrow nor is it that idiotic. There’s no such notion that all scientific empirical evidence is excluded for the sake of four witnesses.

Different rules for politicians

There are things such as ‘Takzir’ which means under the discretion of a judge and the notion of bringing in four witnesses only arises when no scientific nor circumstantial evidence is available.

Since the burden of proof falls under the prosecutor, failure to submit any credible four witnesses, the accused can apply for ‘Qazaf’ to seek damages as his or her reputation is tainted.

Imagine wedlock pregnancies or rape cases where DNA and semen and such obvious evidence are simply shoved away because failure to produce four witnesses.

If you were to ask the usual political preacher on questions of morality and values and brought forth the case of say one Babyrina who corrupts society with her sexual deviancies being caught on tapes, you will get a thumping approval of prosecution.

Perhaps also a lengthy explanation on how one may apply the Islamic laws and various measures to ensure such things can be brought to justice.

You will be enlightened and perhaps to a certain extent, though you may disagree with its implementation, you won’t be as fearful as it like you were before; perhaps ‘Hudud’ isn’t really that scary after all.

Now here comes the punch line, ask the same question again, only this time around change the name to a well-known politician.

You think you will get the same answer? Sure? Here in Malaysia, people often get confused between politics in Islam and politicising Islam.

Zaidel Baharuddin is Mr Right, Mr Right Wing that is, electronics engineer by day writer by night, Frank Sinatra fanboy all day long, catch me at WirawanWeb.com, lipassepi.blogspot.com or follow me on twitter via @Sinatra_Z. He is a FMT columnist.
http://www.freemalaysiatoday.com/2011/09/29/babyrina-and-four-witnesses/


Masyuk siot baca artikel ni. Mantap seh. Yang tak mantapnya artikel dan post member aku membuatkan aku teringat balik kat Babyrina. Dah la malam ni malam Jumaat.

Sebelum aku menamatkan entri ini lebih awal dek penangan Babyrina (nak kejar perkara sunat), aku kepilkan info tentang Babyrina yang aku jumpa kat forum Cari. Gambar pun aku tepek tapi yang ok punya la. Nak yang panas boleh tanya Pakcik Googel. Info ni khas untuk budak-budak remaja yang tak mengalami zaman dial-up yang lambat macam siput babi.

lagenda BABYRINA

Mungkin generasi muda sekarang tidak sempat mengenali siapa Babyrina. Babyrina memang terkenal sebagai ikon dan keyword yang paling panas di Internet pada tahun 90an dahulu. Gambar Babyrina lucah Melayu yang terawal di Internet. Babyrina adalah pelopor gambar bogel gadis Melayu di laman web pada lewat 90an. Babyrina muncul sebelum skandal Linda Rafar, sebelum kes Peramugara Terlampau. Pada masa itu belum ada iPhone, belum ada MMS, sebelum broadband, sebelum WiFi juga sebelum 3G. Babyrina memang legenda. Kecantikan Babyrina 'luar dan dalam' memang menjadi lagenda. Potongan susuk badannya yang setanding dengan Miyabi. Setiap keping gambar bogel beliau diambil secara terang, jelas dan cukup focus. Semuanya jelas. Tapi gambar-gambar berahi Babyrina amat susah ditemui sekarang. Mereka yang prihatin akan dapat melihat tahi lalat yang terdapat di tepi pusat Babyrina yang membuktikan ini foto Babyrina asli. Babyrina adalah Ratu Seks Melayu No 1 yang sehingga kini tiada tandingan. Namun secara tiba2 tiada lagi gambar2 Babyrina selepas pihak berkuasa mula menyiasat Babyrina selepas menerima aduan orang ramai. Siapakah sebenarnya Babyrina? Benarkah dia seorang peramugari MAS? Di manakah dia sekarang?


Nak lagi panas, tanye pakcik Googel.


*Yang tengah search gambar Babyrina tu...selamat melayan kenangan indah anda bersama Babyrina. Wakakaka.....

Wakaka...Jom tengok SUKUN jatuh tergolek...wakaka!

0


Macamanalah apek sorang ini hendak lead BN untuk rampas kembali Penang daripada ultrakiasu, lumba basikal dengan Guan Eng pun kantoi, lepas itu tergolek DOG pula lagi! MUAHAHA! Sudah-sudahlah Tsu Koon. Face the fact, your glorious days are OVER!!!


Baca lanjut di Stop The Lies.

GEMPAR!!! Taktik keji Pakatan Rakyat mengkayakan kroni mereka didedahkan!!!

0

Kini semakin jelas pakatan pembangkang ini tidak pernah berniat menubuhkan kerajaan untuk membantu rakyat. Tempoh berkuasa yang semakin expired telah habis digunakan untuk witch hunt dan membalas dendam terhadap pemimpin BN terdahulu. Rakyat seharusnya mempersoalkan adakah wajar wang mereka dilodehkan kepada kroni peguam fuckatan demi memuflis dan memenjarakan pemimpin BN. Apakah wang kemenangan hasil saman tersebut akan diagih-agihkan kepada rakyat jelata?!! Dan benarkah wujud satu bentuk paksi kerjasama di antara BAR Council dengan pemimpin fuckatan dalam perkara ini?!!



Peguam PAS yang telah menjadi JUTAWAN hasil titik peluh peneroka FELDA

Iklan Yang Membazir.

1
Membazir sebab tak beri kesan yang signifikan.

Berapa ramai orang berhenti merokok walaupun gambar seperti ini ditampal di kotak-kotak rokok.

Klik untuk besarkan imej.


Sempena menjelang Bajet 2012, MyMassa mengucapkan selamat menempuh harga rokok yang baharu kepada semua para perokok. Sesungguh andalah antara penyumbang terbesar dalam pendapatan cukai negara.


*MyMassa rasa iklan berhenti rokok ni Kementerian Kesihatan tak payah buat pun tak pe. Membazir duit rakyat. Kalau nak buat jugak, beri peluang kepada syarikat jual ubat yang buat sebagai Corporate social responsibility (CSR) mereka. Kalau mereka buat pun duit Kerajaan tak rugi, produk mereka laku.

Edisi Dewasa : Gersang Membawa Musibat.

0
Gersang adalah lumrah.

Kadangkala, gersang menjadi kelemahan yang mudah dipergunakan oleh pihak lain.

MyMassa kongsikan artikel yang keluar di Harian Metro hari ini mengenai kegersangan wanita di Malaysia.

Klik untuk besarkan imej.


Semoga pendedahan Harian Metro kali ini membuka mata banyak pihak terutamanya wanita-wanita yang kesepian.

*Kalau lelaki gersang pulak macam mana? Jadi Hantu Bonceng la jawabnya!

DAP Berjaya Tipu Rakyat Sarawak.

0
Propaganda DAP terhadap rakyat Sarawak dilihat berjaya.

Mereka menjanjikan bahawa mereka akan dapat tumbangkan BN sebagaimana yang berlaku di Timur Tengah.

Ketika Pilihan Raya Sarawak, semua kepimpinan DAP Pusat turun menabur janji.

Guan Eng janji bagi RM600 kepada warga emas. Malah seluruh Sarawak dijanjikan perkhidmatan WiFi percuma. Janji yang langsung tak masuk akal.

Akhirnya, kebanyakannya pengundi yang tertipu terutamanya kaum Cina mempercayai DAP. Banyak kerusi yang ditandingi SUPP tewas di tangan DAP. Hasilnya....



Ketua Menteri:
Tan Sri Abdul Taib Mahmud

Timbalan Ketua Menteri:
Tan Sri Alfred Jabu Numpang

Menteri di Pejabat Ketua Menteri dan Menteri Tugas-tugas Khas:
Tan Sri Adenan Satem

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri:
1. Datuk Daud Abdul Rahman (Hal Ehwal Islam)
2. Datuk Mohd Naroden Majais (Pembangunan Usahawan Bumiputera)
3. Datuk John Sikie Tayai (Hal Ehwal Adat Pribumi dan Penan)
4. Datuk Len Talif Salleh (Promosi Pendidikan Teknikal)

Kementerian Kewangan:
1. Menteri: Tan Sri Abdul Taib Mahmud
2. Menteri Kedua: Datuk Seri Wong Soon Koh

Kementerian Perancangan Sumber dan Alam Sekitar:
1. Menteri: Tan Sri Abdul Taib Mahmud
2. Menteri Kedua: Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan
3. Menteri Muda (Perancangan Sumber):Datuk Mohd Naroden Majais
4. Menteri Muda (Alam Sekitar): Datuk LenTalif Salleh

Kementerian Modenisasi Pertanian:
1. Menteri: Tan Sri Alfred Jabu Numpang
2. Menteri Muda (Penyelidikan dan Pemasaran): Datuk Mong Dagang
3. Menteri Muda (Pertubuhan Peladang):Datuk Sylvester Entri Muran

Kementerian Pembangunan Industri:
1. Menteri: Datuk Amar Awang Tengah AliHassan
2. Menteri Muda (Pembangunan EstetPerindustrian): Datuk Peter Nansian Ngusie
3. Menteri Muda (Pelaburan dan Promosi): Julaihi Narawi

Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi:
1. Menteri: Datuk Seri Michael Manyin Jawong
2. Menteri Muda (Pembangunan Infrastruktur): Datuk Daud Abdul Rahman
3. Menteri Muda (Komunikasi): Datuk Lee Kim Shin

Kementerian Pembangunan Luar Bandar:
1. Menteri: Tan Sri Alfred Jabu Numpang
2. Menteri Muda: Datuk Francis HardenHollis
3. Menteri Muda: Julaihi Narawi

Kementerian Pembangunan Tanah;
1. Menteri: Tan Sri Dr James Jemut Masing
2. Menteri Muda: Datuk Gramong Juna
3. Menteri Muda: Datuk Abdul Wahab Aziz

Kementerian Pembangunan Sosial:
1. Menteri: Tan Sri William Mawan Ikom
2. Menteri Muda (Sukan): Datuk Lee Kim Shin
3. Menteri Muda (Pembangunan Belia): Abdul Karim Hamzah
4. Menteri Muda (Kebudayaan dan Warisan): Liwan Lagang

Kementerian Pelancongan:
1. Menteri: Datuk Amar Abang Johari Tun Openg
2. Menteri Muda (Acara tempatan dan Produk): Datuk Gramong Juna
3. Menteri Muda (Pelancongan): Datuk Talib Zulpilip

Kementerian Perumahan:
1. Menteri: Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg
2. Menteri Muda: Abdul Karim Hamzah
3. Menteri Muda: Datuk Francis Harden Hollis

Kementerian Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Komuniti:
1. Menteri: Datuk Seri Wong Soon Koh
2. Menteri Muda (Perkhidmatan Komuniti): Datuk Peter Nansian Ngusie
3. Menteri Muda (Kerajaan Tempatan): Datuk John Sikie Tayai
4. Menteri Muda (Kesihatan Awam): Dr Jerip Susil

Kementerian Kemudahan Awam:
1. Menteri: Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan
2. Menteri Muda (Utiliti Awam): Datuk Dr Stephen Rundi Utom
3. Menteri Muda (Bekalan Air): Datuk Sylvester Entri Muran

Kementerian Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga:
1. Menteri: Datuk Fatimah Abdullah
2. Menteri Muda (Kebajikan): Robert Lawson Chuat Vincent
3. Menteri Muda (Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Pembangunan Keluarga):Rosey Yunus
http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/9/28/mstar_berita/20110928203158&sec=mstar_berita

Hanya 2 orang wakil Cina dalam kabinet Sarawak yang baru.

Tahniah DAP kerana berjaya tipu rakyat Sarawak.


*Menang sorak, jawatan menteri tergadai.

Astagfirrullahhalazim. Peguam PAS Sanggup Lacur Agama Demi DAP!

3
Peguam PAS memang gila duit.

Dengan duit dah boleh perjuangan mereka.

Episod kali ini melibatkan melibatkan Muhamad Burok, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS Pusat (2011-2013). Dia pernah bertanding menentang Datuk Wira Abu Seman di Parlimen Masjid Tanah pada tahun 2004.


Muhammad Burok.

Kerana takutkan undi dari bukan Islam, peguam PAS ini terpaksa mencacai bagi pihak DAP.

Rebut mayat: Mahkamah syariah tak boleh bertindak

Peguam yang lazim mengendalikan kes-kes penukaran agama berkata, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) tidak boleh mengenakan dakwaan menghina mahkamah ke atas keluarga mendiang Lawrence Selvanathan kerana merampas mayat lelaki itu.

muhamad haji burok syarie lawyers association deputy president pgsmIni adalah kerana, menurut peguam syariah, Muhamad Burok (kanan), keluarga itu beragama Kristian dan oleh itu mereka tidak termasuk di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.

"Bidang kuasa mahkamah syariah, menurut Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Sembilan) Enakmen 2003, hanya merangkumi kes-kes di mana semua pihak terbabit adalah beragama Islam.

"Ini adalah undang-undang, tetapi jika terdapat peruntukan yang membenarkannya (tindakan menghina mahkamah), sila beritahu saya," kata Muhamad ketika dihubungi.
http://www.malaysiakini.com/news/177197


Untuk makluman pembaca MyMassa, ini bukan kali pertama Muhamad Burok menjadi jurucakap Kristian. Dalam isu pemeriksaan terhadap DUMC, Muhamad Burok menjadi peguam kepada orang Islam yang menyertai program tersebut.

Isu gereja: Jangan hina anak guam kami

 Peguam yang mewakili 12 orang Islam yang terbabit dalam kontroversi ekoran pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di majlis makan malam amal anjuran Harapan Komuniti di Dream Centre pada 3 Ogos lalu berkata, mereka tidak sepatutnya dicemuh dan dihina, terutama di bulan Ramadan yang mulia ini.

"Sebagai peguam syarie mereka, saya perlu mengingatkan semua pihak untuk menahan diri daripada menuduh mana-mana orang Islam sebagai murtad yang boleh sama seperti kesalahan 'Takfir'," kata peguam Muhammad Burok.
 http://www.malaysiakini.com/news/173993 

Memang haram jadah punya pemimpin PAS. Kerana duit dan undi, agama sanggup mereka lacurkan. Sebelum ini MyMassa pernah dengar nama Muhammad Burok ni. Dia sanggup bersekongkol dengan warga asing untuk rampas seorang anak dari ibunya. Berikut adalah komen dari pembaca MyMassa dalam posting yang lalu.



Nak tau betapa kejamnya cerita rampasan Ferris Mokhtar dari ibunya, boleh dibaca sendiri luahan si ibu di sini (http://ferriswithlove.blogspot.com/).

Mungkin ini petunjuk kepada kehancuran parti yang mempergunakan Islam untuk meraih jawatan. Malam tadi mereka tewas dengan desakan DAP supaya Hudud tidak dijalankan. Hari ini, peguam PAS sendiri yang menyokong supaya mayat seorang muslim dikebumikan secara Kristian walaupun pihak jabatan agama mempunyai bukti yang kukuh.

Pengarah JHEAINS Johani Hassan berkata pihaknya akan mengkaji untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak yang menghalang jabatan itu daripada mengkebumikan jenazah berkenaan mengikut ajaran Islam.

JHEAINS mendakwa lelaki itu telah memeluk agama Islam pada 19 September lalu dan mereka beliau mempunyai salinan sijil dan video bagi membuktikan perkara tersebut.

*PAS semakin menghampiri kematian mereka dalam politik Malaysia.

Isu Bodoh Yang Mampu Tumbangkan BN

3
Nampak macam mudah.

Tapi MyMassa harap UITM buka mata.

Kenapa nak kuatkuasakan undang-undang waktu ni?

Kat UiTM pun ada MUSANG BERBULU BABI ke?


Isu saman: UiTM sedia bantu bakal graduan sebelum konvo

September 29, 2011


SHAH ALAM, 29 Sept — Universiti Teknologi Mara (UiTM) meminta pelajarnya terutama mereka yang bakal melangsungkan konvokesyen bulan depan agar bertemu dengan pengurusan pusat pengajian tinggi itu bagi menyelesaikan isu saman, yang sesetengah mendakwa mencecah RM5,000.

Penolong Naib Canselor Jabatan Komunikasi Korporat UiTM Prof Madya Dr Ahmad Redzuan Abdul Rahman menasihatkan pelajar-pelajar yang dikenakan saman agar datang bertemu dengan beliau bagi membincangkan masalah yang dihadapi itu dan tidak “membesar-besarkan perkara ini.”

“Datang kepada kami, dan kita akan berbincang... kita nak tolong pelajar-pelajar kita, bukan nak susahkan mereka,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata demikian ketika ditanya rungutan pelajarnya, yang disebarkan menerusi laman sosial Facebook dan Twitter sejak minggu lalu, mendakwa kemungkinan tidak dapat menyertai konvokesyen jika gagal melunaskan saman yang jumlahnya dikatakan tidak munasabah.

Ada di antara pelajar terbabit mendakwa mempunyai saman sehingga RM5,000, yang terkumpul sepanjang tempoh pengajian mereka di universiti itu.

Misalnya, seorang pelajar Roha Abdul Halim, 23, menganggap saman diterimanya seakan tidak relevan kerana jumlahnya terlalu tinggi.

“Saya ni belum lagi bekerja dan disaman sebanyak ini, mustahil saya mampu untuk membayarnya,” katanya.

Dia yang mempunyai saman RM3,000 hanya mengetahuinya setelah dia menyemak portal universiti itu yang dibuka 19 September lalu.

“Kami hanya diberi tempoh sehingga 30 September untuk menjelaskan saman, mustahil saya dapat membayarnya dalam tempoh tersebut... mungkin saya tidak hadir konvokesyen saya yang dijadualkan pada Oktober nanti,” ujarnya lagi.

“Ada rakan-rakan saya yang cuba bayar sebelum 19 September, tapi pihak keselamatan menyuruh mereka menyemak saman mereka dahulu, kemudian baru membuat pembayaran. Keadaan ini menyukarkan kami... bila semakan dibuat, jumlah yang tertera amat mengejutkan,” katanya lagi.

“Menurut pihak keselamatan, jumlah yang ditetapkan bagi satu kesalahan adalah sebanyak RM100,” dia menambah.

Sependapat dengan Roha, seorang lagi pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Farid Zainuddin, 23, juga menganggap saman seolah-olah satu tekanan dan bebanan ke atas pelajar.

“Saya sendiri disaman RM1,800. Jumlah ini, pada saya amat besar kerana belum ada pendapatan tetap.” katanya.

“Selain itu, saya juga pelik kenapa baru sekarang peraturan mandatori satu jenis saman dikenakan RM100. Sedangkan sebelum ini tidak ada pun undang-undang seperti ini,” tambah Farid.

Sehubungan itu, pelajar-pelajar terbabit berharap pengurusan dapat memahami masalah mereka dan melakukan pertimbangan yang sewajarnya kerana mereka difahamkan, undang-undang baru ini hanya dilaksanakan awal Mei lalu sedangkan mereka telah menamatkan pengajian Disember 2010.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar UiTM Mohd Farid Zuhri menjelaskan, pihaknya telah berbincang dengan Unit Polis Bantuan di universiti tersebut, dan telah mencapai kata sepakat berhubung isu ini.

Mohd Farid menambah, undang-undang itu sebenarnya telah wujud sejak beberapa tahun lalu tetapi selaras dengan perubahan status Unit Keselamatan menjadi Unit Polis Bantuan baru-baru ini, peruntukan itu dilaksanakan secara menyeluruh.

“Pihak MPP telah meminta kerjasama polis bantuan UiTM untuk membantu pelajar yang disaman ini dengan mengurangkan nilai saman yang ditanggung pelajar ke paras minimum.” katanya.

“Sekiranya rayuan mereka tidak mendapat maklum balas yang memuaskan, pelajar boleh mengemukakan surat rayuan terus kepada ketua polis bantuan sendiri. Kami telah berbincang dan kami telah setuju,” tambah Mohd Farid.

Menurut Mohd Farid, saman ini bukan bertujuan menaniaya bakal graduan, sebaliknya ingin mendisiplinkan dan memberi pengajaran kepada pelajar lain agar lebih mematuhi undang-undang yang ditetapkan pihak universiti.

Beliau turut menolak idea kemungkian membawa perkara ini kepada pihak yang lebih tinggi kerana melihat ia merupakan perkara dalaman yang tidak perlu diperbesarkan dan pihak universiti sendiri telah memberi jaminan akan membantu para pelajar yang terlibat.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/isu-saman-uitm-sedia-bantu-bakal-graduan-sebelum-konvo/

Makin dekat Pilihan Raya Umum, makin ramai penjawat awam jadi Little Napolean yang menyusahkan rakyat. Bila isu micro macam ni yang kena tepat kat batang tubuh rakyat, dengan mudahnya rakyat akan menggunakan kuasa untuk tumbangkan Kerajaan sedia ada.

Semangat pelajar UITM mempertahankan dasar Kerajaan satu ketika dahulu.


UiTM tu lah antara IPTA yang mempunyai penyokong Kerajaan yang ramai. Kenapa nak sabotaj Kerajaan dengan isu remeh macam saman ni. Penyelesaian terbaik yang MyMassa rasa, waive je saman tu. Kalau ada pelajar yang dah bayar, pulangkan balik.


Nak dekat pilihan raya ni. Kenapa nak cari pasal dengan rakyat terutamanya pengundi muda?

*Jangan lupa dek isu bonus tahun 2007, ramai penjawat awam memilih untuk pangkah pembangkang walaupun dah bertahun-tahun mereka undi Kerajaan.

Edisi Santai : Parking Paling Sesuai Untuk Kereta Kelisa.

1
Hebat pemandu Kelisa ni. Muat-muat je tempat parking.

Wakaka....Akhirnya PAS Terpaksa Jilat Jubo DAP.

3
Malas nak taip panjang-panjang.

Drama yang dilakonkan oleh pelakon veteren yang nak mampos berakhir dengan 'clan' pelakon tua tu terpaksa jilat bontot 'clan' taiko.

Drama yang berlangsung selama seminggu ini ditamatkan dengan dialog power dari clan taiko:



LU LANGSI, WA KELUAR PAKATAN!.


Terus tercirit geng pelakon veteren lalu mintak maaf sambil berjanji takkan berani LANGSI kepada taiko. Jom baca skrip episod terakhir drama tersebut.


Pakatan: Hudud hanya jika ada konsensus semua parti

September 29, 2011


KUALA LUMPUR, 29 Sept — Pakatan Rakyat mengambil pendirian tegas hukum hudud yang muncul kembali sebagai isu ‘panas’ minggu lalu tidak akan menjadi sebahagian daripada dasar bersama perikatan itu sehingga kesemua parti komponen menzahirkan persetujuan dan konsensus.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) memberitahu sidang media tengah malam tadi bahawa hukum hudud bukan sebahagian daripada dasar Pakatan Rakyat dan bantahan DAP perlu dihormati.

“Ya, ya. Sangat jelas ia perlu bersama,” kata Ketua Umum Pakatan Rakyat ini menjawab soalan sama ada pelaksanaan hukum hudud memerlukan persetujuan sebulat suara kesemua ketiga-tiga parti dalam perikatan itu.

Dalam kenyataan bersama dikeluarkan, Anwar, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata mesyuarat Pakatan Rakyat malam tadi memperakui dan mempertahankan dasar-dasar bersama yang telah dipersetujui sebelum ini sepertimana terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, dasar bersama dan Buku Jingga.

“Pakatan Rakyat terus memperteguhkan iltizam politik bagi mempertingkatkan daya saing ekonomi, pendapatan rakyat, mutu pendidikan, kesihatan dan menangani kos kehidupan yang semakin menekan.

“Mesyuarat juga memperakui dan menghormati perbedaan ideologi setiap parti dalam Pakatan Rakyat sebagai sebuah permuafakatan demokratik, termasuk pendirian PAS berkenaan hukum syariah,” kata mereka.

*Anwar dalam drama kali ini bertindak sebagai penglipur lara. Salah satu babak dalam drama Hudud: Lu Langsi Wa Keluar Pakatan.