Sabtu, 30 Julai 2011

Lim Kit Siang Bela Hantu Ke?


Hebat gila apek ni.

Dalam masa mata tengah buta pun sempat update blog. Kata dah tak boleh tengok komputer.

Kit Siang: Lima hari saya dalam kegelapan

Bangkit daripada tidur dan mendapati dirinya menjadi buta adalah perkara yang langsung tidak dibayangkan oleh pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Paling malang, ia berlaku ketika DAP mencatatkan kejayaan terbesarnya pada pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April lalu dengan membolot 12 kerusi di DUN yang mempunyai 71 kerusi itu.

Malam sebelumnya, Lim selaku penasihat DAP baru sahaja meraikan kejayaan parti itu bersama rakan-rakannya di Kuching. Beliau kemudiannya pulang ke bilik hotelnya dan membaca berita di internet sehingga jam 2 pagi.

"Saya bangun pada jam 6 pagi dan mendapati mata kiri saya tidak lagi boleh melihat,” katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

"... sudah tentu ini pengalaman yang cukup menakutkan. Secara tiba-tiba anda hilang keupayaan melihat sebelah mata, lebih-lebih lagi mata itu adalah mata yang baik, mata kanan saya adalah mata yang malas.”

Lim yang sering-kali terkenal mampu berdirikari dan tidak mengharapkan bantuan rakan-rakannya, mengakui ini adalah antara kejadian di mana beliau meminta pertolongan anaknya, Guan Eng, yang juga setiausaha agung DAP dan ketua menteri Pulau Pinang.

"Saya telefonnya. Dia sedang tidur tetapi beliau tahu ada sesuatu yang tidak kena apabila saya menelefonnya. Dalam keadaan separuh sedar, beliau dengan segera berlari (ke bilik saya) dengan pakaian tidurnya,” kata Lim mengimbas kembali kejadian itu.Jadi buta

Beliau dengan segera dikejarkan ke sebuah klinik pakar mata di Kuching dan diberitahu doktor bahawa Lim diserang “jangkitan yang aggresif” yang telah merebak ke mata kirinya akibat pembedahan membuang katarat pada mata kanannya, sebelum ini.

Menurut Lim, doktor juga memaklumkan kepadanya bahawa jangkitan itu perlu dirawat segera dan beliau diberi dua suntikan ke bola matanya bagi mengurangkan kesan bengkak dan dinasihatkan supaya membatalkan semua programnya.

NONE"Doktor kata jika tidak ada perkembangan, saya perlu menjalani pembedahan dan mereka tidak dapat melakukannya di sana. Jadi saya mengambil penerbangan ke Pulau Pinang pada hari yang sama,” kata Lim.

Kerana terlalu bimbang keadaan matanya tidak akan pulih, Lim akhirnya bersetuju menjalankan pembedahan 'vitrectomy', di mana sebahagian atau semua gel kekaca di bola matanya dikeluarkan.

Selepas dibius dan menjalani pembedahan dua jam, Lim berkata beliau bangkit dan mendapati beliau tidak dapat melihat melalui mata kirinya.

"Lima hari, kegelapan di mata saya yang baik ini. (Apabila berlaku pertama kali di Kuching) saya hanya terperanjat. Saya tidak terfikirkan perkara lain kecuali apa yang yang berlaku kepada saya (jika menjadi buta),” katanya.

Keadaan mata Lim kini beransur pulih sejak beberapa bulan lalu dengan daya pandangan jarak jauh mata kirinya kini lebih baik berbanding mata kanannya.

Beliau bagaimanapun terus mengunakan kacamata hitam - yang dikirimkan dari Amerika Syarikat oleh seorang “penyokong prihatin” - untuk beberapa bulan bagi mengelakkan silau cahaya memberikan tekanan kepada mata kirinya itu.

Lim juga masih tidak boleh membaca akhbar atau bahan bercetak, mahupun membuat SMS di telefon bimbitnya buat masa ini.

Kalau korang tak percaya, jengok-jengok la blog Kit Siang. Tiap-tiap hari update. Tapi kebanyakannya adalah artikel orang lain. Artikel pencacai-pencacai pembangkang dari Malaysiakini dan Malaysian Insider. Selain daripada aktif berblog, si buta Kit Siang turut aktif bertwitter. Mungkin Kit Siang boleh cipta rekod sebagai orang buta pertama di dunia aktif dunia siber.

Macam mana Kit Siang boleh buat semua ni. Pakai hantu ke? Hantu cina banyak power maa...boleh masuk itu dunia siber.

Satu lagi yang MyMassa nak highlight kat sini adalah parti pembangkang ketandusan pemimpin. Yang dah berwilcha macam Karpal Singh pun masih pegang jawatan. Yang buta macam Kit Siang pun masih nak pimpin parti (macam mentornya Lee Kuan Yew yang masih masuk bertanding). Yang keluar masuk hospital macam Nik Aziz pun masih jadi diktator gila kuasa.

*Apa yang berlaku sebenarnya adalah blog, facebook dan twitter pembangkang hanya dikendalikan oleh pembantu politiknya. Yang peliknya, pemimpin BN terutamanya UMNO tak buat macam tu. Pembantu politik (Pegawai Khas, Set Pol) punyab berlambak tapi tak pandai menggunakan dunia siber dengan mengoptimumkan nama pemimpin itu sendiri untuk serang pembangkang.

3 comments:

Tanpa Nama berkata... 30 Julai 2011 10:23 PTG

seperti kata Dr Chandra Muszaffar
bernafsu menjadi pemimpin sebiji can an WAR

KZSO berkata... 31 Julai 2011 5:29 PG

mereka yg dah senja dan menunggu jalan pulang:

lks : buta mata
ks : berwilcha
na : keluar masuk hospital
ai : menunggu masa dan ketika

semua di atas adalah amaran dari Allah SWT untuk mereka sedar dan bertaubat terutamanya na dan ai...

kita tungguuuuuu...panggilan izrail untuk mereka...

Tanpa Nama berkata... 31 Julai 2011 7:27 PTG

Buta betoi ka buta act act untuk dapat simpati?

Catat Ulasan