Rabu, 22 Julai 2009

WAHAI KHALID GAGAP, APA CERITA PASAL RUMAH NI?



Oleh SelangorDaily

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim merasa rimas apabila ADUN Sekincan menimbulkan isu mengenai rumah Dato Seri Dr Khir Toyo. Dia tahu akhirnya orang akan menimbulkan persoalan mengenai rumahnya.

Orang biasa mungkin boleh dijawab dengan alasan dia dahulu orang korporat dan kononnya dia mampu. Bolehkah alasan itu digunakan? Itukah sebenarnya?

Saya pernah memasuki rumah Khalid semasa ianya dalam pembinaan pada akhir tahun 90an. Pada mulanya, saya terdorong atas perasaan ingin tahu rumah yang dikatakan kepunyaan seorang ahli korporat Cina. Rumah yang terletak atas bukit di Damansara itu kelihatan dari bawah seolah-olah rumah rekabentuk Siam.

Kami meminta izin dari Pengurus Tapak untuk tengok sedikit-sedikit. Dia agak keberatan tetapi kami nyatakan kami dari industri pembinaan dan minat ingin melihat rekabentuk rumah. Sedikit pun kami tidak bertanya siapa tuan punya rumah itu tetapi hanya berbincang mengenai reka bentuk dan pembinaan rumah.

Sempat juga kami bertanya harga pembinaan. Kami diberitahu harga RM6 juta buat setakat itu kerana ada lagi tambahan, ubah suai dan ini tidak termasuk hiasan dalaman. Katanya, semua sekali termasuk harga tanah sudah mencapai RM16 juta beberapa tahun lepas.

Rumah itu banyak menggunakan kayu dan mahal kerana banyak kos ukiran dan menggunakan cara pertukangan rumah lama kurang menggunakan paku.

Semasa melihat-lihat pelan, kami ternampak sebuah lukisan logo besar dalam tulisan Jawi yang akan diukir ke atas kayu. Tertulis nama Khalid Ibrahim. Tahulah kami rumah itu kepunyaan Khalid.

Anwar membuat kenyataan mempertahankan Khalid supaya rumahnya tidak dipersoalkan. Mungkin Anwar boleh menjawab dimana Khalid dapat duit sebanyak itu untuk membina rumah sedeikian rupa? Berapakah gaji Khalid semasa memegang jawatan Pengurus dan naik hingga menjadi CEO PNB untuk dapat menyimpan duit untuk membina mahligat dan membeli saham Guthrie?

Kita tahu bahawa Khalid berhutang untuk mengambil peruntukkan saham Guthrie sebanyak 5% dan jumpah tawaran sebanyak 15%. Malah baru-baru ini, Khalid disaman Bank Islam kerana tidak dapat membayar hutang sebanyak RM66.6 juta. Dengan demikian, Khalid berhutang puluhan juta semasa memegang jawatan Executive Chairman Guthrie.

Jadi bagaimana Khalid biayai pembinaan rumah itu? Tunai atau hutang? Jika tunai, dimana dia dapat duit tunai sedemikian banyak jika dia masih berhutang dnegan Bank lagi? Kalau hutang, bolehkah dia bersikap telus dan tunjukkan dokumen-dokumen sebagaimana Dr Khir sedia lakukan?

Untung Khalid diselamatkan oleh kontroversi berkenaan kematian Teoh Beng Hock yang sengaja ditimbulkan oleh DAP. Padan Khalid bersungguh-sungguh dalam demonstrasi di depan Plaza Masalam. Selagi ini berterusan, hilanglah cerita rumah Khalid.

sumber - Selangordaily

ParpuKari: Hari tu ramai penyokong FUCKATAN RIOT ni dok melalak macam anjing terkena kunyit je pasal isu Rumah Khir Toyo, ni aku nak tanya, apa cerita pasal rumah MB baru ni ya? Takkan la dia kata macam tu kot? Pelik kan? Can somebody explain to me please!

Ini cilaka punya AL-JUBURI WALIWATI cakap jangan tanya pasal Rumah Khalid Gagap ni, pegi mampos la lu AnuWar kaki jubor, pasal apa bila hal korang kami rakyat tak boleh tanya? Bila hal BN ni korang bukan main lagi tuduh macam-macam ya? Tak ke pokemon namanya tu?

Jawab pencacai najis kunyit aljuburi waliwati? Aku nak dengar penerangan tahap haramjadah dari korang ni!

Posted by Parpu Kari

***Khalid Ibrahim yang kaya raya dan rasuah!***

Istana Khalid Ibrahim tiga tingkat di Jalan Setia Bistari 5, Bukit Damansara, Kuala Lumpur. Rumah yang berharga berjuta ringgit ini, sebahagian besarnya dibuat dengan kayu cengal, merbau dan keras yang lain, yang diukir secara teliti dengan tangan oleh tukang tukang mahir yang didatangkan khas dari Terengganu.

Fakta-fakta mengenai Khalid Ibrahim yang orang perlu tahu ialah : -

1. Tan Sri Dato’ Abdul Khalid Ibrahim, 61, mantan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Guthrie Bhd. dan CEO PNB kini diperkudakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai calon dalam Pilihanraya Kecil Ijok 28 April.

2. Khalid, merupakan Pengerusi PKR Selangor bukanlah seorang yang baru dalam arena politik. Beliau pernah bertanding dalam UMNO Bahagian Kuala Selangor pertengahan 90an dahulu untuk merebut Ketua Bahagian tetapi gagal.

3. Khalid kini sinonim dengan golongan kecewa dalam politik, mencari sekutu bersama Anwar Ibrahim dan mereka yang senasib seperti Dato’ Kamarul Bahrin dan Dato’ Nalla Karupan.

4. Selepas PNB, Khalid menjadi Pengerusi Kumpulan Guthrie Bhd. dan pembelian-oleh-pengurusan (MBO 5% saham Guthrie pada nilai asas (par). Ini bermakna, Khalid dibenarnya mengambil alih saham Guthrie bernilai pasaran RM 50 juta tanpa membayarnya (dibiayai penuh pihak ketiga) dan diberikan moratorium untuk opsyen lain.

5. Apa yang dinikmati oleh Khalid lebih banyak dari personaliti personaliti lain yang menjadi tunggak perintis PNB seperti Tan Sri Mohd. Desa Pachi dan Allahyarham Tun Ismail Mohd. Ali.

6. Peluang mendapat kekayaan ini tidak termasuk saham saham terbitan syarikat syarikat yang ingin disenaraikan diBursa Malaysia (masa itu KLSE). yang diperuntukan sebagai penglibatan pelabur / pemegang saham Bumiputra. Khalid dikatakan menguruskan agar sebahagian dari saham yang diperuntukan untuk Bumiputra (selebih dari yang mana diambil (subscribe) PNB) di’faraid’kan (private placement) kepada dirinya (melalui wakil wakil tertentu), termasuk menguruskan pembiayaanya sekali.

7. Khalid berpeluang menjadi jutawan kaya dari seorang pengurus professional yang hanya makan gaji dengan sebuah agensi Kerajaan. Kekayaan ini menyebabkan Khalid mampu menyediakan rumah umpama istana tiga tingkat di Jalan Setia Bistari 5, Bukit Damansara, Kuala Lumpur ini. Rumah yang berharga berjuta Ringgit ini, sebahagian besarnya dibuat dengan kayu cengal, merbau dan keras yang lain, yang diukir secara teliti dengan tangan oleh tukang tukang mahir yang didatangkan khas dari Terengganu.

8. Di Guthrie:- Khalid menguasai Guthrie sebagai pemegang saham minoriti, (ketika itu nilai pasaran saham terbitan dan berbayar berjumlah melebihi RM 1 billion), tetapi kerana kesefahaman PNB membelakangi beliau sebagai Pengerusi Eksekutif, Khalid berlagak umpama ‘tuan punya’ Kumpulan Guthrie dan seolah olah berkuasa mutlak.

9. Khalid seorang pemimpin yang “bongkak dan angkuh”. Keangkuhan pengurusan beliau terserlah apabila beliau membuat banyak keputusan sendiri, tanpa mendapat persetujuan Lembaga Pengarah Kumpulan Guthrie, termasuk untuk keputusan keputusan strategik. Ini menimbulkan kemarahan dan perasaan tidak senang pengurusan tertinggi diperingkat PNB. Namun begitu, tiada tindakan diambil kerana Khalid dilihat sebagai ‘orang Anwar Ibrahim’ (masa itu, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan).

10. Guthrie banyak membuat pinjaman dan hutang baru dalam zaman pengurusan Khalid. Projek projek yang dikira sebagai pet project Khalid seperti Bukit Jelutong, Guthrie Corridor dan pembukaan ladang kelapa sawit di Indonesia banyak mendedahkan Guthrie kepada hutang, sehingga melebihi RM 1 billion dan hampir menyamai modal berbayar syarikat. Antaranya, ialah penerbitan kertas kommersial kompliant syariah yang dinamakan ‘Sukuk’, ditaja-urus oleh HSBC Amanah merupakan satu sejarah dalam kewangan Islam diperingkat antarabangsa. Khalid amat berbangga dengan ini dan kerap menengahkan kejayaan ini. Dipercayai ini dilakukan Khalid dengan sengaja agar harga saham Guthrie boleh ditingkatkan dan EPS meningkat. Perancangan Khalid adalah agar beliau boleh mengambil 10% opsyen saham Kumpulan Guthrie dengan nilai par dan kerana saham ini akan di’lonjak’ ketahap harga tinggi, maka beliau boleh mendapat pembiayaan untuk skima yang berkepentingan peribadi ini.

11. Malangnya, perancangan ini gagal direalisasikan dan moratorium yang PNB berikan kepada beliau menjadi matang.

12. Selepas Anwar tidak lagi berkuasa, ‘perlindungan’ keatas Khalid lenyap. Oleh kerana pengurusan Khalid diGuthrie makin meruncing dan membebankan syarikat dan banyak keputusan unilateral yang dibuat Khalid makin disedari, makan pada tahun 2003, PNB menetapkan Khalid membayar penuh opsyen selebih 5% saham Guthrie yang beliau pada asalnya ingin miliki. Kegagalan ini juga memberikan peluang agar Lembaga Pengarah Guthrie mengundi beliau di’turun’kan dari kedudukan Pengerusi Eksekutif yang sangat berkuasa itu.

13. Kini Anwar mengunakan Khalid sebagai kuda tungganganya dalam Pilihanraya Kecil Ijok.

14. Ketika kempen pilihanraya kecil DUN Machap, Tan Sri Khalid minum arak dulu sebelum berucap. Tak percaya suruh dia bersumpah. Tanya juga Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang. Selepas minum arak barulah beliau boleh berceramah dengan baik. Percaya tak ketika berkempen Tan Sri Khalid tak boleh beri salam dengan baik. Malah salam Tian Chua menyebut Assalammualaikum Waramatulllah hi wabarkatuh lebih baik daripada Khalid Ibrahim.

2 comments:

nenggelis berkata... 29 Disember 2011 5:42 PTG

manusia yg lupa daratan biasanya tak akn selamat. pasti suatu masa Allah akn tetap tunjukkan.....

Tanpa Nama berkata... 2 Oktober 2013 3:46 PTG

Sebelum dia jadi MB , dia memang dah kaya raya, apa nak heran dia memang bisnes man sebelum ni . Lain lah menteri umngok , nak,kaya raya rompak duit rakyat

Catat Ulasan